• Mijjan

    Hur länge bör man amma?

    Så vitt jag vet är allmänna rekommendationen att man ska amma ganska länge... Dock är det ganska uppenbart att ammar man kortare eller längre än 6 månader så bryter man mot "normen" och det får man ju inte Tungan ute. Jag har en 15 månaders som jag ammar fortfarande! Aldrig bland folk, och mest nattetid för husfridens skull, men får ofta kommenterar om hur hemskt och äckligt det är om det kommer på tal. Jag har helt enkelt inte slutat och inte tagit något aktivt val vare sig för att amma kort eller länge - det bara blev så... Men, 


    Hur länge tycker du man ska amma? Och varför? Glad Hur har du gjort

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge bör man amma?
  • sextiotalist

    0 dagar. Det finns inget bör eller ska när det gäller amning eftersom vi i det här landet har tillräckliga bra alternativ.

  • Rafael90

    Runt 6 månader, efter det är det inte bra om amningen konkurrerar ut riktig mat, utan istället används som komplement till det.

  • LillaJag06

    Kan inte rösta via mobilen men tycker såhär.
    Man bör inte amma alls.
    Man ammar så länge man vill och det fungerar. Att amma ett stort barn kan jag tycka känns lite konstigt, för mig alltså, men alla är fria att gör som de själva vilk.

  • ebe91

    (Kan inte rösta i appen... så skriver mitt svar).

    Jag har två barn, en är snart 2 år och andra är 7 månader. Första ammade jag på pricken till han var 6 månader, och de 3 sista trugade jag han då han inte alls var intresserad så så fort han ville ha mat trappade jag ut amningen. I slutet kändes det nästan perverst att jag ammade han då han inte ville... men jag ville... så då grät jag en skvätt och accepterade att den perioden var över.

    Lillasyster ammar jag yttepyttelite nu. Lite på em och ibland på morgonkvisten, men tippar att det inte är många droppar hon får i sig då min mjölk sinat rejält (hon äter två portioner gröt, två burkar mat och en flaska ersättning - på natten - så hon äter nog utan att amma). Jag skulle kunna amma till barnet är kring året, men har insett att det inte kommer hända denna gång heller. Gissar att jag inom några dagar/veckor har slutat... helt på hennes initiativ.

    Hur andra gör är väl upp till dom, men kan tycka att barn som "kan" äta ska äta mat om man är på ex offentliga platser. Hur dom sen gör hemma bekommer mig inte.

  • Lena

    På heltid till 6 månader och deltid till minst ett år om man inte fyller upp med ersättning.

  • Themis

    Individuellt efter barnets födelsevikt och utveckling.

    Mitt eget barn var överburet och föddes på 4.4 kg, han ökade snabbt och började aktivt sträcka sig efter vår mat vid fyra månader, han verkligen gillade smakportioner och mat. Därför kändes det helt okej att avveckla amningen under månad sju, han ville hellre ha mat då för det mättade bättre.

    Jag hade troligen resonerat rätt så annorlunda om jag hade fått ett för tidigt fött barn som inte var så intresserat av mat, då får man anstränga sig mer och amningen blir viktigare. 

    Det är också stor skillnad mellan barn som faktiskt äter maten och barn som mest petar runt /leker men inte får sig så mycket av den. Det är då lättare att bedöma vad de får i sig om man har en flaska med bröstmjölk eller ersättning.


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • MammAmma

    Det finns inget "bör" när det kommer till amning, man ammar så länge - eller inte alls - som mor och barn vill. Jag har ammat mina fyra barn allt mellan 16 mån och 2 år 3 mån, kunde inte ha brytt mig mindre om vad andra tyckte om det.

  • Ellie
    Dementoria skrev 2017-01-29 11:14:28 följande:
    Jag saknar alternativet: "så länge mamma och barn vill"
    Håller med. För oss har det blivit "så länge mamma vill" eftersom barnen velat fortsätta längre.
    Första ammade jag i 27 månader. Hon hade velat längre men jag var gravid och det gjorde ont.
    Andra ammade jag i knappt 22 månader. Hon var helt fixerad vid amning och ville sitta vid brösten dygnet runt, medans det mest var obekvämt för mig, så där avbröt jag. Kändes som det bästa även för henne. Hade först en tanke att amma genom kräksjukesäsongen, eftersom det är lättare att få i ett sjukt barn vätska på det viset, men jag orkade inte mer. Gav upp kring jul.

Svar på tråden Hur länge bör man amma?