• lotie

    Sex dagen innan magsjuka, äter p-piller kan jag vara gravid?

    Vi hade samlag 15 feb dagen efter fick jag magsjuka, diarré. Äter p-piller. I lördags började jag känna mig gravid, spända bröst, äter massor, kissnödig, större och mörkare vårtgårdar och knottror på dom och foglossning. Har tre barn sen innan. Läste nu att p-piller tappar verkan vid magsjuka. Spermierna överlever väl några dagar i livmoder? Så skulles tämma perfekt med att jag fick symtom ca 1 vecka efter befruktningen som med de andra barnen. Känns bara så sjukt overkligt att jag skulle lyckats få ägglossning när jag har magsjuka? Äter ihop allakartor sågar ingen aning om var jag är i en cykel.

    Borde jag fortsätta med pillrerna eller ta uppehåll och se om det kommer någon mens?

  • Svar på tråden Sex dagen innan magsjuka, äter p-piller kan jag vara gravid?
  • The one in Blue

    Vid lös mage eller kräkningar kan det mycket väl hända att mediciner inte hinner tas upp av kroppen. Därför är rådet att alltid använda kondom i en vecka efter att du haft kräkningar eller diaré. Jag har dock ingen aning om hur det ser ut om en hade sex först och sen blir sjuk.

    Om jag var du skulle jag pausa med pillren, använda kondom vid ev samlag och ta ett test om några dagar,

  • EpicNurse

    Känns som minimal risk att du skulle var gravid. OM du har fått Ägglossning så sker den oftast någon vecka efter missat piller. Men oftast får man inte ägglossning bara för man missat enstaka piller utan är skyddad ändå. Men det är ju bara att vänta och se :)

    Känns också osannolikt att få foglossning nån vecka Efter att du hade sex. För om du skulle blivit gravid, och haft ägglossning, säg den 17 för tidigare än så är omöjligt, så skulle ägget ha fäst för ett par dagar sedan. Då är hormonnivåerna (tänker ffa på relaxin) inte tillräckligt höga för att orsaka foglossning. Dock så utsöndras lite relaxin vid ägglossning och skengraviditet!

    Vad gäller menscykeln när man äter p-piller så har man ingen cykel. Man har ingen ägglossning eller riktig mens. Man har en bortfallsblödning Och oftast får man inte ägglossning när man tar sockerpillerna heller!

  • lotie

    Tack för svar.
    Jag har faktiskt fått foglossning i v 3 med de andra barnen. Varit första symtomet. Det blir bara värre och jag kan knappt gå nu efter en dag på jobbet.
    Brösten värker, hungrig, kissenödig, uppsvälld, orolig mage, sjukt luktsinne, växtvärk livmodern, illamående till och från men testade neg idag.
    Ska jag gå på min kropp så är jag 100% säker jag är gravid men sannolikheten känns ju helt omöjlig.
    Men så här mycket foglossningsvärk får man inte av något annat.

    Spermierna lever ju i 5 dagar och efter missat två piller så är man oskyddad i en vecka så kan ju fått ägglossning tre dagar efter och spermierna överlevt men det vore ju sjukt.
    Vi är klara med tre barn så vill verkligen inte detta så borde inte leta symtom eller?

    Får testa imån igen. Har haft symtom 1 vecka innan jag plussat med de andra så kanske inte är bim förrän på lördag.

  • lotie

    Jag har dessutom inte tagit p-piller sen i söndagskväll och har inte fått nån pillerblödning än iaf. Brukar ju komma 2-3 dagar efter.

  • Sunset08

    Om du ätit ihop kartor och inte precis börjat på den första kartan så har du 7 dagars skydd (uppehållet som man brukar äta sockerpiller) eller fem dagar som det är med vissa. Med Celest (eller vad de heter) är det sju dagar. Så det verkar högst osannolikt att du skulle blivit gravid. Det är, som jag lärt mig, bara om du får magsjuka under första kartan som man löper risk att bli gravid vid magsjuka (då hinner inte pillret tas upp av kroppen innan magsäcken gör sig av med det tsms med allt annat).

Svar på tråden Sex dagen innan magsjuka, äter p-piller kan jag vara gravid?