• Maria25

    PCOS? 2 år utan +

    Hej! 
    Har lite funderingar jag länge burit på. 

    Jag och min sambo har försökt bli gravida cirka två år, 26 månader för att vara mer exakt. Jag har ganska lång cykel (38 dagar) och dessutom kan den hoppa över någon månad när den känner för det, eller helt plötsligt vara 45 dagar om den är på det humöret. 
    Till saken hör att jag brukar ta ÄL-tester som visar en stegring varje cykel, men teststrecket har aldrig varit starkare än kontrollstrecket, möjligtvis lika starkt någon gång. 
    Jag har haft ökad behåring och vätska ur brösten så länge jag kan minnas. Tog prover för vätskan förra året och det visade "något förhöjt prolaktin" vid första omgången och "inget anmärkningsvärt" andra gången. Varken min hy eller mitt humör är att leka med heller. 
    Kan det vara PCOS jag har? 

    Var på en gynundersökning på grund av kraftig smärta i buken för några månader sen, då konstaterade de att jag hade minst två ägg och de sa att jag skulle ha ägglossning när som helst, men dagen efter kom istället mensen... JAG ÄR SÅ FÖRVIRRAD. Vet knappt vad mina frågor är längre. 

  • Svar på tråden PCOS? 2 år utan +
  • elyse

    Vid PCO kan man se som ett helt pärlband av ägg i stockarna.

    Har du kollat dina sköldkörtelnivåer?

  • Jag är bara jag

    Men varför gör ni inte en utredning och får svar direkt? PCO är jättelätt att diagnosticera. Och bästa felet om man nu ska vara krass för äggkvaliteten är bättre på dom med PCO så får man bara äl är chansen större än för andra. Skull felet vara nåt annat får ni veta det också och får hjälp. Nånstans blev det miss i kommunikationen också vid den där undersökningen för man kan självklart inte vara nära äl och sen få mens dagen efter. Sök hjälp!

  • Greennorthernlight

    Hej! Jag har PCOS och jag ägglossar inte själv, kan ju vara samma i ditt fall. Min historia ser ut så här.

    Jag har aldrig haft regelbunden mens utan fick konstaterat PCOS när jag var på ungdomsmottagningen när jag var 17 år. Började med p-piller och fick efter det regelbunden mens. Vi bestämde oss i maj 2016 att sluta med p-piller och försöka bli gravida. I september hade mensen fortfarande inte kommit så jag sökte hjälp hos en privat läkare. Jag fick ännu en gång konstaterat att jag hade typiska PCOS äggstockar. Iaf så började jag med provera som skulle stimulera fram en blödning och därefter letrozol för att få äggen att växa och mogna.

    På återkontrollen konstaterade min läkare att ingenting hänt och istället för att öka dosen med letrozol som de flesta provar först så fick jag börja med hormonsprutan gonal-f. Jag tog den i en vecka på ganska låg dos och på återkontrollen konstaterade min läkare att dosen var för låg. Han justerade den och jag fortsatte med sprutor en vecka till. På nästa återkontroll hade ett ägg reagerat på stimuleringen och vuxit. Fick då ordinerat att ta ägglossningssprutan ovitrelle samma kväll och två veckor senare plussade vi.

    Vi var på tidigt ultraljud i vecka 9 och fick då se ett litet hjärta som slog. Men tyvärr hade embryot tillbakabildats och hjärtat slutat slå på ultraljudet vecka 11. Det var ett MA/fördröjt missfall för min kropp fortsatte tro att jag var gravid trots att läkaren trodde att embryot dött kort efter första ultraljudet. Jag fick hjälp att stöta ut det med tabletter från kvinnokliniken och fick information att efter ett missfall kunde man få en naturlig blödning och ägglossning i vissa fall.

    På återkontrollen efter missfallet på kvinnokliniken så konstaterade de att allt kommit ut och att jag hade ett stort, fint och moget ägg. "du ägglossar nog vilken dag som helst" sa gynekologen. Så vi testade med stickor men tyvärr blev det ingen egen ägglossning. Missfallet hände i februari 2017 och vi plussade på första försöket. Från att vi fick hjälp tog det ca 3 månader,sökte hjälp i september och plussade strax före jul.

    Så nu håller jag på med provera igen och sen kommer jag börja med gonal-f sprutorna och när ett ägg mognar tar jag ovitrelle. Jag tycker du ska söka hjälp, är det så att du inte har någon egen ägglossning så finns det bra hjälp att få. Jag håller tummarna för dig. :)

Svar på tråden PCOS? 2 år utan +