• Ramiro

    Förskola i Skogås

    Hej!

    Vi har flyttat till Skogås nyligen och har nära till Förskolan Skytten, Stenbocken och Nytorps Mossen.

    Jag har letat efter kommentarer om dessa förskolor och hittar flera som är väldig gamla eller inga alls om Nytorps Mossen till exempel. Har någon några erfarenheter om dessa förskolor, kan ni rekommendera någon? vilka är bra och vilka är dåliga och varför?

    Tacksam för all information.

  • Svar på tråden Förskola i Skogås
  • monkar

    Jag kan varmt rekommendera I ur och skur Mössebo, som ligger alldeles intill Edboskolan och nära Nytorpts mossen. Inom gångavstånd från både Skogås och Trångsunds pendeltåg. Jag har haft mina barn på förskolan sedan 2017 och alltid älskat förskolan och pedagogerna. 


     


    Enligt kommunens årliga föräldraenkät har I ur och skur Mössebo kommunens nöjdaste föräldrar på samtliga av enkätens frågor (2023). Vi har både bättre resultat på alla enkätfrågor och högre svarsdeltagande jämfört med genomsnittet för både kommunala och andra fristående förskolor.


     


    I ur och skur Mössebo är en helt fantastiskt förskola med stort fokus på Friluftsfrämjandets pedagogik som handlar om hållbarhet, klimat, respekt för varandra och djur och natur. Pedagogerna är fantastiska! 


     


    De växlar dagligen mellan verksamhet och utbildning inomhus såväl som utomhus.


    En stor del av barnens vardag tillbringar de i i närliggande naturreservat och har i skogen skapat sina egna små guldkorn till platser dit de går dagligen och som barnen själva namngivit. Ibland lagar de krabbelurer på gasolkök i den ?gamla skogen?, vissa dagar plockar de svamp i ?svampskogen? och ibland bygger de hemliga gömställen i ?kojskogen? alldeles intill förskolan.


    Hemmabasen är Mössebos mysiga inomhuslokaler och den egna lilla gården på Mörtviksvägen 66, där det bland annat finns en rutschkana, lekstuga, ett fartyg, en glasskiosk och en sandlåda. Inomhus har de skapat en lustfylld miljö för lek och lärande, med olika rum och stationer såsom till exempel en ateljé för kreativt skapande och en spännande läshörna där barnen kan försvinna in i sagornas underbara värld.


     

Svar på tråden Förskola i Skogås