• Zarizen

    Hjälp mig med bilbarnstol

    Min son är 9mån och väger ca 7kg och är 72cm lång (han är född 10v för tidigt). Han har just lärt sig sitta själv och har hört att man bör byta från babyskyddet då till annan bilbarnstol. Men han är ju egentligen inte för "stor" än för babyskyddet. Bör man byta ändå eller ska vi vänta. Har funderat på en Britax two way plus men de och många andra är ju från 9kg. Vilken stol skulle ni rekommendera? Har en ganska liten bil och min son är som sagt ganska liten så vill inte att han ska drunkna i en stol.

  • Svar på tråden Hjälp mig med bilbarnstol
  • Jimahen89

    Men vad pinsamt såg nu att nu hade en rätt liten bil. Då skulle jag verkligen rekommendera axkid minikid för det är en rymlig stor som tar lite plats. Får bra plats i min lillebrors Volkswagen golf.

  • Zarizen

    Har kollat runt överallt på nätet hela dan och fastnade lite för Britax hi way II. Verkar va bra samt passar för små bilar.. erfarenheter?

  • Sisisisi
    Lynxsa skrev 2017-03-15 09:44:55 följande:

    Fast om man inte har izo fix går de väl upp till 25 kg? Eller så blandar jag ihop modellerna. 3 åringen är uppe på 15 kg och ca 100 cm så hon kan ha sin stol tills hon blir 4. Då får lillasyster som kommer i juli ärva den. Blir rätt lagom för då är lillasyster ca 6 månader och bör kunna sitta i den med babyinsatsen. Gäller att planera


    Nej, av besafes stolar är det bara izi plus som är godkänd till 25 kg. Den bältesmonterade izi kid X3 är godkänd till 18 kg.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Kasperina

    Man ska byta till stol när huvudet går över kanten på babyskyddet, inte tidigare. Om barnet kan sitta eller ej spelar ingen roll, det är längd och vikt som spelar in.
    Babyskyddet är säkrare än en stol så behåll det så länge du kan.

  • Sisisisi
    Zarizen skrev 2017-03-15 18:24:54 följande:

    Har kollat runt överallt på nätet hela dan och fastnade lite för Britax hi way II. Verkar va bra samt passar för små bilar.. erfarenheter?


    Hiway passar bra i små bilar och till små barn. Dock så blir den urvuxen för tidigt, så man bör köpa en större bakåtvänd om man vill kunna ha sina barn bakåt så länge som möjligt. Kolla på maxway istället, den är ju lik Hiway men lite uppgraderad och har längre användningstid.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi
    Kasperina skrev 2017-03-15 19:38:51 följande:

    Man ska byta till stol när huvudet går över kanten på babyskyddet, inte tidigare. Om barnet kan sitta eller ej spelar ingen roll, det är längd och vikt som spelar in.

    Babyskyddet är säkrare än en stol så behåll det så länge du kan.


    Nej, det stämmer inte. När man byter till en bakåtvänd stol som stol 2 så är den säkrare än babyskyddet. Huvudet får absolut inte gå över kanten på babyskyddet när man använder det.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • solros68

    Stol 2 är säkrare än babyskyddet! Finns en jättebra Facebook grupp "Bilbarnstolar" där man kan få bra med tips och ställa frågor! Många som är kunniga där! Själv skulle jag satsat på minikid! Jättebra stol!

  • Zarizen
    Sisisisi skrev 2017-03-15 19:41:34 följande:

    Hiway passar bra i små bilar och till små barn. Dock så blir den urvuxen för tidigt, så man bör köpa en större bakåtvänd om man vill kunna ha sina barn bakåt så länge som möjligt. Kolla på maxway istället, den är ju lik Hiway men lite uppgraderad och har längre användningstid.


    Okej!! Ska kika på den!
  • Zarizen
    solros68 skrev 2017-03-15 19:50:28 följande:

    Stol 2 är säkrare än babyskyddet! Finns en jättebra Facebook grupp "Bilbarnstolar" där man kan få bra med tips och ställa frågor! Många som är kunniga där! Själv skulle jag satsat på minikid! Jättebra stol!


    Kikade på den oxå men fastnade inte riktigt..sen var den i princip lika dyr som Besafe stolen.
  • Trippelmamma76

    Nej tvärtom! Där har du missuppfattat totalt. Du kan läsa på vad som gäller på tex NTF:s hemsida.


    Kasperina skrev 2017-03-15 19:38:51 följande:

    Man ska byta till stol när huvudet går över kanten på babyskyddet, inte tidigare. Om barnet kan sitta eller ej spelar ingen roll, det är längd och vikt som spelar in.

    Babyskyddet är säkrare än en stol så behåll det så länge du kan.


  • Zarizen
    Sisisisi skrev 2017-03-15 19:41:34 följande:

    Hiway passar bra i små bilar och till små barn. Dock så blir den urvuxen för tidigt, så man bör köpa en större bakåtvänd om man vill kunna ha sina barn bakåt så länge som möjligt. Kolla på maxway istället, den är ju lik Hiway men lite uppgraderad och har längre användningstid.


    Menar du att den blir urvuxen fort pga att barnets vikt blir för mycket? Eller blir barnet för långt? Kikade på maxway men skillnaden/problemet är att den börjar från 9kg och hiway börjar på 0kg. Det är ju ett tag kvar tills min pojke väger 9kg och jag behöver ju byta stol snart...
  • Jimahen89
    Kasperina skrev 2017-03-15 19:38:51 följande:

    Man ska byta till stol när huvudet går över kanten på babyskyddet, inte tidigare. Om barnet kan sitta eller ej spelar ingen roll, det är längd och vikt som spelar in.

    Babyskyddet är säkrare än en stol så behåll det så länge du kan.


    Men hjälp vart har du fått den infon? Helt fel.
  • Sisisisi
    Zarizen skrev 2017-03-15 20:57:40 följande:

    Menar du att den blir urvuxen fort pga att barnets vikt blir för mycket? Eller blir barnet för långt? Kikade på maxway men skillnaden/problemet är att den börjar från 9kg och hiway börjar på 0kg. Det är ju ett tag kvar tills min pojke väger 9kg och jag behöver ju byta stol snart...


    Att barnet blir för långt. Hiway har kortare rygg än maxway och minikid. Om selen sitter rätt på barnet i maxway spelar det ingen roll att barnet inte väger 9 kg ännu.

    www.sakerhetsbutiken.se/fragor-och-svar/kan-man-saetta-barn-under-9-kilo-i-max-way
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi
    ostpaj skrev 2017-03-16 06:59:44 följande:

    Trafikverket: "Babyskyddet är urvuxet när barnets huvud sticker upp ovanför kanten." (Också läst att ibland kan ögonen vara i höjd med kanten, dvs huvudet sticker upp lite, lite. Men exakt den texten orkar jag inte leta efter nu) www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/Babyskydd/


    Det är enbart på bakåtvända stol 2 ( 9-18/25 kg) som huvudet får sticka ovanför kanten. En tredjedel av huvudet får då sticka över, oftast är det i höjd med ögonen och öronens topp.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • ostpaj
    Sisisisi skrev 2017-03-16 08:12:02 följande:

    Det är enbart på bakåtvända stol 2 ( 9-18/25 kg) som huvudet får sticka ovanför kanten. En tredjedel av huvudet får då sticka över, oftast är det i höjd med ögonen och öronens topp.


    Skriv till trafikverket att ändra sin information. Det är ju inte bra om de skriver ut fel info och folk följer det!
  • Zarizen

    Ska nog iaf byta snart, lutar åt en Britax maxway. Ska åka förbi en affär imorgon och testa hur den är i min bil.

Svar på tråden Hjälp mig med bilbarnstol