• Qaltecha

    Ensam, gravid, 22år.

    Hej känner mig väldigt ensam just nu och vill bara ventilera mig nånstans. Blev gravid med en kompis jag brukade festa med, bestämde mig först för abort och det var vad jag sa till honom att jag skulle göra. Bokat flera tider men i sista sekund inte dykt upp. Gick tillslut nu i veckan och visade sig att jag är i v14.. det fick mig att ändra mig helt, och vill inte längre göra abort. Anledningen till att jag inte insett att det har gått så lång tid är pga jag är i en mörk tid för mig (haft så mycket annat i tankarna). Har varit alkohol & kola missbrukare (är ren nu). Men det är nåt jag ändå kämpar med dagligen psykiskt. Har pga detta enbart ytliga vänner kvar. Har väldigt dålig relation med mina föräldrar. Så det är ingen i min närhet som vet att jag är gravid. Pappan har jag ingen kontakt med längre. Känns otroligt jobbigt just idag att inte ha någon att prata med, och bara få höra någon annans synpunkt på hela situationen.

    Just nu går tankarna 50/50 i om jag själv ska uppfostra det här barnet eller om jag ska adoptera bort han/hon. Snälla ge mig era ärliga åsikter på allt!

  • Svar på tråden Ensam, gravid, 22år.
  • Spagettimonstret

    Du kan få kontakt med kurator via kliniken. Med kuratorn kan du diskutera dina tankar kring graviditet och hur det blir sen. Förhoppingsvis kan kuratorn även dirigera dig till en psykiatriker eller psykolog som kan hjälpa dig komma till rätta dina problem.

    Sen borde du kontakta pappan till barnet. Om du är rädd att han ska pressa dig till abort kan du vänta tills efter 18:e veckan. Men han har rätt att veta att han har ett barn på väg och barnet har rätt att veta vem dess far är.

    Lycka till så mycket!

Svar på tråden Ensam, gravid, 22år.