• hjärtatgårsönder

    Min man är avtänd på mig.

    Jag och min man har varit tillsammans i 13 år. Vi har ett barn tillsammans. Han är mycket omtänksam, trygg, och lojal. Jag har alltid känt mig viktig och älskad. 

    Jag berättade för min man att jag kände mig ensam och saknade närhet pga att jag inte mådde så bra just nu. Slutade med bråk och tårar i flera dagar, då vi inte kunde kommunicera. Han har svårt med att visa och prata om känslor. Men blev mycket ledsen övar att han inte kunde förstå mig och att det blev bråk i stället för stöd och kramar, som jag behövde. Han berättade då att han senaste året har haft svårt för intimitet då han tycker att min mage är för stor och att han blir avtänd. Han drar sig för att röra mig helt och hållet för att inte hamna i situationen där han kommer åt eller rör magen. Jag har alltid haft en övervikt, så det är inte så att jag plötsligt gått upp i vikt eller så. Inte för att det kanske har av betydelse, men menar bara att han inte är ytlig och regerar på lite mage. Han var väldigt ledsen över detta och kallade sig själv monster, som kan känna så här för någon han älskar. För han var mycket tydlig med att han älskade mig, ville absolut inte separera och ville att vi skulle hitta en lösning. Det vill självklart inte jag heller. 

    Jag har nu gråtit i dagar, kan knappt fungera och känner mig så ensam och ful. Jag har alltid haft svårt för att gå ner i vikt, så det känns inte så enkelt. Nu har jag inte kunnat äta på två dagar, men jag är tillräckligt smart för att fatta att svälta sig är helt fel och farligt. Förutom att jag är mycket orolig över hur jag ska kunna gå ner i vikt ligger nog min största sorg i hjärtat. Tankarna som dyker upp och som gör mig så ledsen att jag inte vet hur jag ska hantera dem är ju, 

    Om jag går ner i vikt, vad är lagom för honom. Ska jag gå och få ett godkännande, fråga om det räcker så här eller om jag ska gå ner mer? Är jag mindre äcklig att titta på nu, typ.
    Medans jag kämpar med vikten och behöver allt stöd jag kan få, ska jag då klara mig utan närhet och sex? Det kan ju ta ett år att gå ner i vikt, ett år utan närhet låter hemskt ensamt. 
    Orostankarna, om han nu inte tänder på mig och inte vill röra mig, vilket resulterar i att jag är ledsen och kanske lite jobbig att vara med, kommer han då också sluta älska mig. Är detta slutet på vårat äktenskap. 
    Att inte ha någon att prata om med detta, inga kompisar jag känner att jag klarar av att dela detta med. 
    Att leva med och hela tiden vara medveten om att man gör någon avtänd. Att hela tiden dra i tröjan och se sin avtändande mage själv. 
    Om jag går ner i vikt och han tänder på mig och allt blir bra. Hur kommer jag må i vetskapen om att går jag upp i vikt är det katastrof för vårt äktenskap, att jag har varit tvungen att gå igenom allt detta för att vi ska kunna ha en närhet, att jag fick var utan närhet och klara detta själv under hela tiden. 
    Tanken på att alltid fundera på hurvida jag är ful och äcklig. Om det kommer leda till att jag blir oälskad och lämnad. 

    Allt är en röra i huvudet och sorgen och smärtan över denna vändning i äktenskapen liksom maler i mig. Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Min man är avtänd på mig.
  • Gustav L
    hjärtatgårsönder skrev 2017-03-30 04:23:12 följande:

    Jag och min man har varit tillsammans i 13 år. Vi har ett barn tillsammans. Han är mycket omtänksam, trygg, och lojal. Jag har alltid känt mig viktig och älskad. 

    Jag berättade för min man att jag kände mig ensam och saknade närhet pga att jag inte mådde så bra just nu. Slutade med bråk och tårar i flera dagar, då vi inte kunde kommunicera. Han har svårt med att visa och prata om känslor. Men blev mycket ledsen övar att han inte kunde förstå mig och att det blev bråk i stället för stöd och kramar, som jag behövde. Han berättade då att han senaste året har haft svårt för intimitet då han tycker att min mage är för stor och att han blir avtänd. Han drar sig för att röra mig helt och hållet för att inte hamna i situationen där han kommer åt eller rör magen. Jag har alltid haft en övervikt, så det är inte så att jag plötsligt gått upp i vikt eller så. Inte för att det kanske har av betydelse, men menar bara att han inte är ytlig och regerar på lite mage. Han var väldigt ledsen över detta och kallade sig själv monster, som kan känna så här för någon han älskar. För han var mycket tydlig med att han älskade mig, ville absolut inte separera och ville att vi skulle hitta en lösning. Det vill självklart inte jag heller. 

    Jag har nu gråtit i dagar, kan knappt fungera och känner mig så ensam och ful. Jag har alltid haft svårt för att gå ner i vikt, så det känns inte så enkelt. Nu har jag inte kunnat äta på två dagar, men jag är tillräckligt smart för att fatta att svälta sig är helt fel och farligt. Förutom att jag är mycket orolig över hur jag ska kunna gå ner i vikt ligger nog min största sorg i hjärtat. Tankarna som dyker upp och som gör mig så ledsen att jag inte vet hur jag ska hantera dem är ju, 

    Om jag går ner i vikt, vad är lagom för honom. Ska jag gå och få ett godkännande, fråga om det räcker så här eller om jag ska gå ner mer? Är jag mindre äcklig att titta på nu, typ.

    Medans jag kämpar med vikten och behöver allt stöd jag kan få, ska jag då klara mig utan närhet och sex? Det kan ju ta ett år att gå ner i vikt, ett år utan närhet låter hemskt ensamt. 

    Orostankarna, om han nu inte tänder på mig och inte vill röra mig, vilket resulterar i att jag är ledsen och kanske lite jobbig att vara med, kommer han då också sluta älska mig. Är detta slutet på vårat äktenskap. 

    Att inte ha någon att prata om med detta, inga kompisar jag känner att jag klarar av att dela detta med. 

    Att leva med och hela tiden vara medveten om att man gör någon avtänd. Att hela tiden dra i tröjan och se sin avtändande mage själv. 

    Om jag går ner i vikt och han tänder på mig och allt blir bra. Hur kommer jag må i vetskapen om att går jag upp i vikt är det katastrof för vårt äktenskap, att jag har varit tvungen att gå igenom allt detta för att vi ska kunna ha en närhet, att jag fick var utan närhet och klara detta själv under hela tiden. 

    Tanken på att alltid fundera på hurvida jag är ful och äcklig. Om det kommer leda till att jag blir oälskad och lämnad. 

    Allt är en röra i huvudet och sorgen och smärtan över denna vändning i äktenskapen liksom maler i mig. Någon som känner igen sig?


    Ursäkta, men sluta lipa och ta tag i problemet. Det är givetvis dåligt i ett äktenskap att inte hålla sig fysiskt attraktiv. Var tacksam för att din man inte förnekar detta utan säger som det är.

    Vad du ska göra? Prata med din man och säg att du vill gå ner i vikt men att du behöver hjälp. Laga mer hälsosam mat och börja motionera tillsammans.

    Och ja, det är väldigt oattraktivt med feta damer. Det är en generell regel och således inget som gör din man unik på något sätt.
  • bullen1984

    När jag gick upp i vikt och var ledsen för det så sade min kille: Jag tänder på DIG och inte en speciell variant av dig. 

    Den där idioten Gustav L som svarade ovan.. Ignorera. HAn är tydligen så pass svagt begåvad att han inte fattar att han Hans ord inte är hans egna. Han är en slav för samhällsnormen. 


    Jag tycker inte att du ska gå ned i vikt för hans skull. Han har för alltid förstört dig genom att säga att han äcklas av dig. Jag skulle aldrig säga det till någon jag älskar. Jag skulle aldrig äcklas av någon jag älskar.

    Så nej var inte glad över att han är "ärlig" utan sörj över att människan du älskar ens kan kränka dig sådär. Kan du leva med det? 

  • Poppy75

    Om din trådstart stämmer så sa inte din man att han äcklas av dig, han sa att han blir avtänd av din mage. Det är självklart ett problem för er som ni behöver lösa om ni vill stanna ihop. Han känner sig hemsk och du känner dig sårad.

    Man kan inte välja vad man känner tyvärr. Man kan försöka styra sina känslor och jobba med dem. Om han fick välja skulle han nog vilja tända på dig precis som du är eftersom han älskar dig. Nu kan han inte det.

    Du behöver fundera över om du vill vara med någon som inte tänder på dig oavsett hur du ser ut. Vill du det så bör ni fundera över hur ni ska lösa problemet.

    Vill/kan du gå ner i vikt ?

    Kan han jobba med sig själv och komma över sina känslor för din mage ?

    Kan ni leva tillsammans ändå, utan fysisk intimitet ?

    Finns det något annat sätt att komma runt problemet ?

    Jag förstår att du är ledsen och arg men fastna inte i den känslan för länge utan försök komma vidare och prata med din man.

  • Blito
    Gustav L skrev 2017-03-30 06:56:49 följande:
    Ursäkta, men sluta lipa och ta tag i problemet. Det är givetvis dåligt i ett äktenskap att inte hålla sig fysiskt attraktiv. Var tacksam för att din man inte förnekar detta utan säger som det är.

    Vad du ska göra? Prata med din man och säg att du vill gå ner i vikt men att du behöver hjälp. Laga mer hälsosam mat och börja motionera tillsammans.

    Och ja, det är väldigt oattraktivt med feta damer. Det är en generell regel och således inget som gör din man unik på något sätt.
    Det som är dåligt är äktenskapet och ts borde deffinitivt göra förändringar där.

    Jag hade avslutat förhållandet för nej man älskar inte någon om man får personen att må dåligt, om man älskar någon lyfter man upp människan man stärker självförstroendet inte tvärtom.
    Det är ju uppenbart att mannen har problem för en normal människa är inte elak mot den han älskar utan försöker istället hjälpa på ett positivt sätt.

    Men både du och ts man framstår som  omogna och ytliga och knappast någon man direkt vill ha ett förhållande med, sådana som ni söker sig ofta till människor medredan dåligt självförtroende eller så försöker ni ge den andre dåligt själförtroende.

    Att försöka kontrollera sin partners utseende är inte ett dugg attraktivt utan snarare creepy.


  • trazan

    Känner igen mig i det du säger.För mig är det likadant.min man pekade på mig gå ner 15kg så kanske jag tänder på dig.det var som att få en käftsmäll.fy faan jag ska lämna honom.Nu tänker jag när jag gått ner kilona så kommer han klaga på något annat som min frisyr, kläder, och att jag är dålig i sängen.
    Jag vet hur du känner dig! Man känner sig kränkt.
    Det känns svårt jag har ju känslor för honom när han har den sidan till.
    Men jag kommer gå under om jag inte lämnar honom.

  • Yuppyupp

    Det finns ju en rå ärlighet här som är svår för båda att hantera. Han känner Skuld och du känner sorg. Att få höra något negativt om ens utseende är svårt, men jag skulle nog ändå föredra ärligheten framför någon som låtsas att det regnar. 


    Kanske kan du försöka föreställa dig om det var tvärtom? Om din man ändrade utseende till något som fick dig totalt avtänd? Det är svårt att förbise sådana känslor. 


    Att vara överviktigt är dåligt av flera anledningar. Om ni har ett bra och tryggt förhållande hade jag bett om hjälp av min partner och kommit i form. Det finns för många knölar därute som är värre att leva med än att få en lite svidig (men ärlig) kommentar av någon som älskar en. Han sa det inte för att vara elak, utan troligtvis i hopp om att du ska göra en förändring i din vardag. 

  • Bjoer
    Poppy75 skrev 2017-03-30 08:20:19 följande:

    Du behöver fundera över om du vill vara med någon som inte tänder på dig oavsett hur du ser ut. 


    Svaret på den här frågan borde för alla människor vara "Ja" eftersom väldigt, väldigt få är attraherade av andra helt oavsett hur de ser ut. Det är en lite naiv och romantiserad bild av förhållanden och kärlek att den inte bryr sig om utseende, för det gör den.

    Jag tycker TS man verkar väldigt empatisk och förstående för att hans känslor sårar henne och han kommer nog bli mer attraherad bara av att hon försöker gå ner i vikt, oavsett resultat i början. Men jag tror ärligt att TS ska försöka att inte älta så mycket eller fundera, utan bara agera istället. Försök komma i form. Be din man om hjälp för han kommer garanterat ställa upp. Träna tillsammans. Håll sunda matvanor tillsammans. Ni kommer båda bli lyckligare.
Svar på tråden Min man är avtänd på mig.