• NO91

    Får man ta VAB för växtvärk?

    Min 5åring har haft växtvärk på nätterna förut men denna natt var HEMSK.
    Hon kom in till mig redan 22.30. Vanligtvis sover hon hela nätterna i sin egen säng sen länge, alt. så kommer hon sent/tidigt (typ 4-5)
    Jag hade inte hunnit somna innan hon började sparka och gnälla. Vid 12 snåret fick hon alvedon då hon verkligen grinade.
    Två timmar senare hade de inte avtagit, hon blev lugnare med massage men så fort jag la mig ner började hon gnälla och sparka på mig igen! Ringde vårdguiden och gav därefter Ipren samt vetekudde. Klockan var strax efter 4 när vi väl somnade.

    Så, imorse när klockan ringde kände jag att de inte är mänskligt att slita upp dotra till förskolan.
    Jag ringde till jobbet, dom frågar alltid om sjukdom (smittrisk osv.) varpå jag förklarade och de va inga problem. Gjort en anmälan om vab hos FK men fick nu veta, att en vän inte fick ersättning för dålig sömn. "Barnet kan vila på förskolan"

    Blev så fundersam, min kära särbo får vabba för dålig sömn pga barnets astma, både jobb och FK har godkänt det.
    Jag som har sömnproblem ("2-i-3dygnsrytmen") ser ju inga problem med att jobba, jag klarar mig fint utan en natts sömn. Men stannar hemma pga att mitt barn inte fått sova. Hur jobbigt är det inte för henne? och stackars förskolepersonal, ska de stå ut med överdrivet bråk, gnäll och noll samarbetsvilja?
    Nej. Det är mitt barn, mitt ansvar att se till hennes hälsa och jag väljer att stanna hemma och jag skulle göra de igen, vare sig jag har rätt till vab eller inte.
    Så egentligen är det skit samma för mig med blev bara så fundersam.

    Någon som vet? Anser FK att 3 timmars sömn och heldag på förskola för ett barn är så okej? Eller är de från fall till fall?

  • Svar på tråden Får man ta VAB för växtvärk?
  • Imsevimse77

    Vet inte om det beror på att min son har autism och vissa nätter inte sover något men jag har aldrig haft problem med vabb. Någon gång ringde FK och bad mig vara mer specifik bara men det var inte mer än så!

  • gruvan

    Jag har tyvärr ingen aning så kan inte hjälpa dig med de frågorna. Men tänkte fråga om du har testat att lägga fetvadd på stället hon har växtvärk på? Jag hade jätteont av växtvärk när jag var liten och fick ibland alvedon för att jag inte kunde slappna av över huvud taget. Lägg på fetvadd och fäst löst med ett bandage runt. Värmer jättebra och lindrar smärtan! Hoppas din dotter slipper sån hemsk växtvärk igen!

  • enmamma

    Inga bekymmer för mig att vabba.

    Jobbar skift, nu börjar mina barn bli stora och klarar sig själva men förr när jag vabbande skrev jag bara sömnbrist och tex förkylning. Inga bekymmer.

  • Knäcken

    Fyll i feber eller förkylning eller nåt annat när du väljer sjukdom på fkassans ansökning så är väl det inte några problem.... kanske inte helt politiskt korrekt men håller fullkomligt med dig om att det är rent elakt att skicka tösen till förskola...

  • NO91
    gruvan skrev 2017-04-26 12:08:34 följande:

    Jag har tyvärr ingen aning så kan inte hjälpa dig med de frågorna. Men tänkte fråga om du har testat att lägga fetvadd på stället hon har växtvärk på? Jag hade jätteont av växtvärk när jag var liten och fick ibland alvedon för att jag inte kunde slappna av över huvud taget. Lägg på fetvadd och fäst löst med ett bandage runt. Värmer jättebra och lindrar smärtan! Hoppas din dotter slipper sån hemsk växtvärk igen!


    Nej de har jag inte provat. Vi har ingen fetvadd hemma men de ska absolut köpas imorgon!
    Dottern har haft växtvärk några enstaka gånger innan men då räckt med lite massage och ibland alvedon. Men de har aldrig varit så som de va igår och nu!
    Just nu ligger hon hon med ett par av mina benvärmare och som jag värmde upp. Och peppar peppar, men hon verkar nöjd med dom ????????
  • NO91
    Knäcken skrev 2017-04-26 15:42:26 följande:

    Fyll i feber eller förkylning eller nåt annat när du väljer sjukdom på fkassans ansökning så är väl det inte några problem.... kanske inte helt politiskt korrekt men håller fullkomligt med dig om att det är rent elakt att skicka tösen till förskola...


    Jaa så kan man ju göra.
    Men med den oturen jag har haft med FK och deras in och utbetalningar så skulle inte blir förvånad om dom komma på de. :P
  • gruvan
    NO91 skrev 2017-04-27 03:57:26 följande:

    Nej de har jag inte provat. Vi har ingen fetvadd hemma men de ska absolut köpas imorgon!

    Dottern har haft växtvärk några enstaka gånger innan men då räckt med lite massage och ibland alvedon. Men de har aldrig varit så som de va igår och nu!

    Just nu ligger hon hon med ett par av mina benvärmare och som jag värmde upp. Och peppar peppar, men hon verkar nöjd med dom ????????


    Härligt! Hoppas det håller den värsta smärtan borta. Förresten borde ju benvärmare hålla fetvadden på plats bra och ge extra värme. Det ska jag komma ihåg till mig själv. Jag kan fortfarande få väldigt ont i smalbenen, som växtvärk, när jag är väldigt trött. Det händer inte så ofta men jävlar vad ont det gör när det kommer! Lider verkligen med din dotter!
Svar på tråden Får man ta VAB för växtvärk?