• Fagerlund

    När upphör kvinnans rätt att bestämma över sin kropp vid graviditet?

    Rätten till fri abort bygger på kvinnans oinskränkta rätt att bestämma över sin egen kropp. Ett embryo har inte samma DNA som den kvinna det växer i, och är alltså en separat individ från befruktningen.

    Logiskt sett finns bara två tidpunkter - antingen vid befruktningen, när individen bildas av föräldrarnas DNA, eller vid förlossningen, när individen lämnar kvinnans kropp.

    Med detta i åtanke, när anser du att kvinnans rätt att bestämma över sin kropp upphör?

    Motivera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När upphör kvinnans rätt att bestämma över sin kropp vid graviditet?
  • Anonym (L)
    Anonym (me) skrev 2017-05-14 10:27:49 följande:

    Abortlagen säger väl att man inte får assistera någon med abort om man inte är sjukvårdsutbildad. Det i sig är ju en begränsning. Sedan begränsar abortlagen vidare under vilka omständigheter sjukvårdspersonal får och inte får bistå med abort. Bla får de inte assistera efter 18:e veckan hur som helst. Så det är en begränsning.


    Jasså? Ja jag assisterar i alla fall aborter upp till v 21+6 varje vecka.
  • Anonym (me)
    Anonym (L) skrev 2017-05-15 10:43:19 följande:

    Jasså? Ja jag assisterar i alla fall aborter upp till v 21+6 varje vecka.


    Ja jag skrev inte att man inte fick assistera abort efter 18:e veckan utan bara att det då finns begränsningar.
  • Anonym (-.-)
    Kanttant skrev 2017-05-15 09:44:01 följande:
    Det är läkare som måste ordinera tabletter även om det är en barnmorska som sedan sköter resten. Därför räknas det fortfarande som att aborten är utförd av läkare. vemfargoravad.socialstyrelsen.se/arbetsuppgifter/vem-far-utfora-abort

    Sen anledningen att man skrivit in just detta i abortlagen är för säkerhet. Skulle man göra det lagligt för vem som helst så ökar det risken signifikant att andra osäkra metoder används.
    Tack för länk och info, då vet jag mer! Men då har i princip alla barnmorskor dessa tabletter på generell ordination? Hur har man löst det med paragrafen om att det måste ske på sjukhus/sjukvårdsinrättning? 
  • Anonym (me)
    Anonym (-.-) skrev 2017-05-15 11:52:07 följande:

    Tack för länk och info, då vet jag mer! Men då har i princip alla barnmorskor dessa tabletter på generell ordination? Hur har man löst det med paragrafen om att det måste ske på sjukhus/sjukvårdsinrättning? 


    Kannske genom att tabletten tas på sjukhuset och man sedan får gå hem?
  • Anonym (me)
    Wench85 skrev 2017-05-15 08:53:19 följande:

    Jag tror att vi helt håller med varnadra men för att förtydliga hur jag (och samhället) resonerar kring oinskränkt/inskränkt rätt att bestämma vad en vill osm sin egen kropp. 

    Rätt att hugga av sin egen arm utan assistans - ja.

    Rätt att avsluta graviditet i sin egen kropp utan assistans - ja. 

    Rätt att bruka narkotikaklassade droger - nej. Här har samhället tydliggjort ett juridiskt specialfall.

    Rätt att hugga av någon annans arm, efter att den bett om det, skrivit avtal, spelat in film där den önskar det etc - nej, det skulle du kunna straffas för.

    Rätt att assistera någon annans abort, efter att den bett om det, skrivit avtal, spelat in film där den önskar det etc - nej, det skulle du kunna straffas för.


    Tror abort är lite speciellt då det egentligen per definition inte klassas som medicinsk vård (det är ingen sjukdom att vara gravid). Det behövs ingen speciallag då misshandel redan är kriminaliserat. I och för sig kan man samtycka till ringa misshandel vilket en abort utan komplikationer borde klassas som (det är väl dock inte prövat av en domstol).
  • Anonym (me)
    Wench85 skrev 2017-05-15 08:53:19 följande:

    Jag tror att vi helt håller med varnadra men för att förtydliga hur jag (och samhället) resonerar kring oinskränkt/inskränkt rätt att bestämma vad en vill osm sin egen kropp. 

    Rätt att hugga av sin egen arm utan assistans - ja.

    Rätt att avsluta graviditet i sin egen kropp utan assistans - ja. 

    Rätt att bruka narkotikaklassade droger - nej. Här har samhället tydliggjort ett juridiskt specialfall.

    Rätt att hugga av någon annans arm, efter att den bett om det, skrivit avtal, spelat in film där den önskar det etc - nej, det skulle du kunna straffas för.

    Rätt att assistera någon annans abort, efter att den bett om det, skrivit avtal, spelat in film där den önskar det etc - nej, det skulle du kunna straffas för.


    Alltså abort är egentligen ingen medicinsk vård. Sjukvårdspersonal är begränsade enligt sjukvårdslagen i vad de får göra på arbetstid. Vi resten är bara begränsade av brottsbalken. Så antar att jag skulle kunna fällas för misshandel endast om jag assisterade vid en abort som leder till komplikationer (då en abort utan komplikationer torde klassas som ringa misshandel som man kan samtycka till). Dock är det ju på förhand svårt att veta om en abort kommer att löpa komplikationsfritt eller inte.
  • Anonym (-.-)
    Anonym (me) skrev 2017-05-15 12:00:06 följande:
    Kannske genom att tabletten tas på sjukhuset och man sedan får gå hem?
    Undrar verkligen om det var så man föreställde sig att lagen skulle hållas när man skrev den. Det är ju bara den första av flera tabletter som ska tas under översyn, det innebär ju inte att aborten utförs på sjukvårdsinrättning. Tar man inte resterande tabletter enligt ordination kan det ju gå ganska snett. Samma sak vid stora blodförluster etc. i samband med medicinsk abort i hemmet, det måste ju funnits någon tanke kring patientsäkerhet när lagen formulerades så. 
  • Anonym (Va)
    nevermind skrev 2017-05-15 10:32:05 följande:

    Är väl tvärtom egoistiskt att inte göra abort.


    Att ta någon annans rätt till liv för att man prioriterar sitt ego är just själviskt! Du kan ju knappast påstå att någon gör abort för barnets skull.
  • Kanttant
    Anonym (-.-) skrev 2017-05-15 11:52:07 följande:

    Tack för länk och info, då vet jag mer! Men då har i princip alla barnmorskor dessa tabletter på generell ordination? Hur har man löst det med paragrafen om att det måste ske på sjukhus/sjukvårdsinrättning? 


    Det får du nog bäst svar om du kontaktar sjukhus eller Socialstyrelsen direkt och frågar hur de gör den delen. Men eftersom man aldrig får tablett på första besöket så är det ju fultt möjligt att det är någon läkare som godkänner och därned ordinerar tabletter för varje patient. Brukar ju trots allt vara några dagar mellan första besöket och intagandet av första tabletten. Och den tabletten måste alltid, alltid tas på sjukhus. Direkt när man får tabletten till och med, måste tas inför barnmorskan/läkaren i samma rum. Så antar att det är så det går ihop alldeles utmärkt med att en abort måste utföras på sjukhus.
    Anonym (-.-) skrev 2017-05-15 12:17:55 följande:

    Undrar verkligen om det var så man föreställde sig att lagen skulle hållas när man skrev den. Det är ju bara den första av flera tabletter som ska tas under översyn, det innebär ju inte att aborten utförs på sjukvårdsinrättning. Tar man inte resterande tabletter enligt ordination kan det ju gå ganska snett. Samma sak vid stora blodförluster etc. i samband med medicinsk abort i hemmet, det måste ju funnits någon tanke kring patientsäkerhet när lagen formulerades så. 


    Det är dock den första tabletten som är den som man räknar som själva aborten, eller påbörjan av abort iallafall. De frågar flera gånger om personen är helt säker på att de vill göra abort eftersom man annars absolut inte ska ta den tabletten. Men detta med att man får ta cytotec hemma är relativt nytt vad jag förstått (ca 14 år). Villkoren för att få göra hemma är att man har en vuxen person med sig och kan ta sig in till akuten ifall det behövs. Sen är det väl säkert så att det finns en del som ändå är själva och egentligen inte enkelt kan ta sig in till sjukhus om nödvändigt. Men oavsett så får man ju göra hemma för att det bedöms vara såpass låg risk för komplikationer. Iallafall akuta komplikationer. Att göra den på sjukhus är mest för de som känner dig tryggare i det, oroliga för smärta osv. Men det är inte ett problem för patientsäkerheten att låta folk ta cytotec hemma, och vill man vara på sjukhus så får man det.
  • Kanttant
    Anonym (-.-) skrev 2017-05-15 11:52:07 följande:

    Tack för länk och info, då vet jag mer! Men då har i princip alla barnmorskor dessa tabletter på generell ordination? Hur har man löst det med paragrafen om att det måste ske på sjukhus/sjukvårdsinrättning? 


    Det får du nog bäst svar om du kontaktar sjukhus eller Socialstyrelsen direkt och frågar hur de gör den delen. Men eftersom man aldrig får tablett på första besöket så är det ju fultt möjligt att det är någon läkare som godkänner och därned ordinerar tabletter för varje patient. Brukar ju trots allt vara några dagar mellan första besöket och intagandet av första tabletten. Och den tabletten måste alltid, alltid tas på sjukhus. Direkt när man får tabletten till och med, måste tas inför barnmorskan/läkaren i samma rum. Så antar att det är så det går ihop alldeles utmärkt med att en abort måste utföras på sjukhus.
    Anonym (-.-) skrev 2017-05-15 12:17:55 följande:

    Undrar verkligen om det var så man föreställde sig att lagen skulle hållas när man skrev den. Det är ju bara den första av flera tabletter som ska tas under översyn, det innebär ju inte att aborten utförs på sjukvårdsinrättning. Tar man inte resterande tabletter enligt ordination kan det ju gå ganska snett. Samma sak vid stora blodförluster etc. i samband med medicinsk abort i hemmet, det måste ju funnits någon tanke kring patientsäkerhet när lagen formulerades så. 


    Det är dock den första tabletten som är den som man räknar som själva aborten, eller påbörjan av abort iallafall. De frågar flera gånger om personen är helt säker på att de vill göra abort eftersom man annars absolut inte ska ta den tabletten. Men detta med att man får ta cytotec hemma är relativt nytt vad jag förstått (ca 14 år). Villkoren för att få göra hemma är att man har en vuxen person med sig och kan ta sig in till akuten ifall det behövs. Sen är det väl säkert så att det finns en del som ändå är själva och egentligen inte enkelt kan ta sig in till sjukhus om nödvändigt. Men oavsett så får man ju göra hemma för att det bedöms vara såpass låg risk för komplikationer. Iallafall akuta komplikationer. Att göra den på sjukhus är mest för de som känner dig tryggare i det, oroliga för smärta osv. Men det är inte ett problem för patientsäkerheten att låta folk ta cytotec hemma, och vill man vara på sjukhus så får man det.
  • Kanttant
    Anonym (juice) skrev 2017-05-15 16:58:05 följande:

    Det är helt sjukt att man kan prata om kvinnans rätt till sin kropp för att rättfärdiga mord!

    Frågan som abort handlar om är det kan finnas situationer där det kan vara rättfärdigat att avsluta ett barns liv.

    Abort är mord, det är sanningen.


    Det är din sanning.
  • Anonym (me)
    Anonym (juice) skrev 2017-05-15 16:58:05 följande:

    Det är helt sjukt att man kan prata om kvinnans rätt till sin kropp för att rättfärdiga mord!

    Frågan som abort handlar om är det kan finnas situationer där det kan vara rättfärdigat att avsluta ett barns liv.

    Abort är mord, det är sanningen.


    Det är inte mord. Det är avbrytande av livsuppehålla de åtgärd. Man stänger exempelvis dagligen av respiratorer på sjukhus utan att det är någonting olagligt med det.
  • Anonym (me)
    Anonym (juice) skrev 2017-05-15 21:17:30 följande:

    Vilken fruktansvärd cynisk människosyn du har om du ser abort som avbrytande av livsuppehållande åtgärd och jämför det med respirator stängs av!

    I vecka 12 kan barnet rynka pannan, le, suga på tummen. Börjar få ett unikt fingeravtryck. Att utföra en abort är ett mord och inget annat! 


    Det finns riktiga barn som man stänger av respiratorn på. Det är väl ännu hemskare.
  • Kanttant

    [quote=77678608][quote-nick]Anonym (juice):Hur svårt kan det vara? Om någon skjuter ihjäl en annan människa är det ett mord, det kanske till och med du förstår?

    En kvinnan som är gravid har inte längre bara sig själv att tänka på, det är ett annat liv det handlar om också. Väljer hon att avsluta livet på ett ofött barn så är hon delaktig i det folkmord som pågår.

    Abort kan liknas med folkmord och vårt land är bland de värsta på jorden att göra sig skyldiga med de lagar vi nu har.[/quote]

    Jag ser inte ett embryo som en indivi, det är liv, visst. Men jag värderar inte det livet lika högt som en människa som redan är född, eller ens ett äldre foster. Jag tror att de flesta människor inte värderar liv konsekvent. Vi värderar dels individer olika beroende på en massa faktorer, framförallt om vi känner sammanhörighet med individen. Därför de flesta människor blir mer berörda om något hemskt händer människor i ens närhet, jämfört med om det händer långt bort. De flesta värderar inte heller alla levande varelser likadant, djur till exempel. Är du vegan? Eller vegetarian åtminstone? Om inte, så håller du alltså med mig - att hur liv värderas är subjektivt. För isåfall värderar du enbart människoliv såpass högt, annat liv är inte lika viktigt. För mig är inte embryon och unga foster sådant liv som jag värderar lika högt.

Svar på tråden När upphör kvinnans rätt att bestämma över sin kropp vid graviditet?