• MissMcQueen

    Vad tycker ni om namnet...

    Vad tycker ni om namnet Wyatt?

    Jag verkligen älskar namnet och kan inte släppa tanken på att namnge kommande son det! Hjärta Men på samma gång är jag skeptisk till hur namnet funkar på svenska...

    Utöver ert tyckande om det vackraste pojknamnet någonsin Flört så tar jag gärna emot förslag på andra engelska pojknamn som också funkar på svenska! Drömmer
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet...
  • Anonym (Mor)

    Fint namn, känner flera Wyatt's. Men kommer nog bli problem med uttalet i Sverige. Mitt barn heter Ivy och svenskar har problem med det (uttalas "aivi") Som tur var bor vi i ett engelsktalande land. Blir jobbigt för barn om dom måste rätta alla hela tiden.

  • Anonym (Hanna)

    Som alltid när man väljer namn som inte är etablerade i Sverige så beror det på hur viktigt korrekt uttal är för er för att ni ska vara nöjda med namnet. Jag försökte här uttala namnet på värmländska, småländska och skånska för att få en bild av hur det kan låta :) Fundera på hur ni tror att namnet kommer att uttalas innan ni bestämmer er. Så att ni inte blir besvikna i efterhand.

  • Fru Ve

    Ja många skulle nog uttala det WY-att. Speciellt äldre personer. Jag är inte förtjust i den typen av namn alls så tyvärr. Jag gillar mest äldre nordiska namn. Men smaken är olika.

  • Anonym (Minna)

    Spontant tror jag många nog skulle uttala de vyatt och även jag. Har aldrig hört namnet förut.

    Mitt barn heter Oliver, trotts att de är vanligt så uttalar vissa ändå namnet som just oliv. Som jag känner idag så skulle jag stått på mig att namnet skulle stavas med två l, Olliver för att slippa att folk säger fel.

  • MissMcQueen
    fluu skrev 2017-05-21 23:13:47 följande:

    Fler förslag:

    Troy, Timothy, Morris, Otis, Silas, Seth, Vincent, Elliot, Colin, Dante, Dylan, Eli, Finn, Flynn, Ilian, Ian, Isiah/Josiah/josias, Jonah, Julian, Kian, Levi, Leon,Marlon, Milo, , Noah, Rio.


    Elliott har funnits med ett bra tag, men som med Oliver så gillar jag namnet mycket, men det känns inte helt rätt... Tungan ute
  • MissMcQueen
    Anonym (J) skrev 2017-05-21 23:28:22 följande:

    Nån som har varit ett "Förhäxad" fan som yngre? ;)

    Men nej, Wyatt i Sverige blir för konstigt enligt mig. Men om ni vill ha det namnet så ska ni ju absolut välja det.


    Haha! Har faktiskt aldrig sett ett enda avsnitt av Förhäxad..! Tungan ute 
  • MissMcQueen
    Anonym (Wayne?) skrev 2017-05-22 01:33:49 följande:

    Gillar tanken på att det är ovanligt i Sverige. Fast försök sätta dig in i hur barnet kommer känna. Sen kommer många svenskar uttala på nån sorts svengelska exakt som det låter och antagligen få höra what rätt ofta.

    Vad tycks om Wayne?


    Wayne gillar jag inte alls! Kan inte riktigt sätta fingret på varför.
  • MissMcQueen
    Anonym (Gravid) skrev 2017-05-22 02:18:53 följande:

    Jätte fint! men hade inte valt det för att vi bor i Sverige.

    Det är sjukt tråkigt när man måste välja bort ett namn man verkligen tycker om bara för att det uttalas/betyder något på Svenska. Jag väntar mitt första barn och mina favoritnamn är Vihan, Riyan, Arav.. Inget av dessa funkar i Sverige eftersom att Vihan kommer låta som Vi hann, Riyan som Rian/Rean och Arav som Arv! Jag blir tokig


    Eller hur! Men jag tänker att vi lever i ett mångkulturellt samhälle med många olika namn från olika länder och kulturer. Jag som lärare får använda namn som varken har svenskt uttal eller uttalas som de stavas. Av den anledningen tänker jag att jag kan välja som jag vill! Flört

    Inte tycker jag att dina namnförslag var "konstiga" på något sätt! Och jag tänkte inte på hur dem kan kopplas ihop med de svenska orden du skrev. Glad
  • MissMcQueen
    Anonym (Mor) skrev 2017-05-22 06:12:18 följande:

    Fint namn, känner flera Wyatt's. Men kommer nog bli problem med uttalet i Sverige. Mitt barn heter Ivy och svenskar har problem med det (uttalas "aivi") Som tur var bor vi i ett engelsktalande land. Blir jobbigt för barn om dom måste rätta alla hela tiden.


    Har förstått att namnet Wyatt är populärt i engelsktalande länder. Det är därför jag själv tvekar lite också, om många skulle ha problem med uttalet...
  • Anonym (poo)

    Wyatt-trash är vad det låter som. Varför göra så mot sin unge?

  • Anonym (Mor)
    Anonym (Mor) skrev 2017-05-22 06:12:18 följande:

    Fint namn, känner flera Wyatt's. Men kommer nog bli problem med uttalet i Sverige. Mitt barn heter Ivy och svenskar har problem med det (uttalas "aivi") Som tur var bor vi i ett engelsktalande land. Blir jobbigt för barn om dom måste rätta alla hela tiden.


    Haha jag har också en Ivy - aivi och har samma problem när vi är i Sverige. De flesta klarar av att första bokstaven uttalas ai. Det svåraste folk har är att uttala Y som i, de flesta säger aivy med svenskt y-ljud i stället för aivi som ska uttalas som i på slutet.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet...