• qwerty2

    IVF. Någon som blivit sjukskriven pga missfallsrisken?

    Hej

    Jag o min sambo genomgår ivf, och jag har haft flera missfall innan vi påbörjade ivf:en. Men inget plus efter vi började med ivf.

    Jag är ganska orolig att mitt jobb som är mkt stressigt och innebär många tunga lyft ska göra så att jag får missfall igen.. och de lär ju inte hjälpa att jag som person är generellt ganska orolig av mig och funderar för mkt..

    Så jag undrar då alltså om någon har blivit sjukskriven pga av detta. Åtminstone fram till vecka 14..

    Är just nu på rd +3

  • Svar på tråden IVF. Någon som blivit sjukskriven pga missfallsrisken?
  • EpicNurse

    Har aldrig varit med om att någon blivit sjukskriven av den anledningen eftersom man inte själv kan orsaka ett missfall pga att man jobbar med tungt eller stressigt arbete. Det är först senare i graviditeten som fysisk aktivitet och stress kan påverka graviditeten.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • JA77

    Men ingenting av det du beskriver ger ju missfall. Det är en annan sak om man har konstaterat en blödning från tex moderkakan eller livmodertappen. 

  • Mooki

    Jag har blivit det en gång vid IVF med donerade ägg, men det var efter blödningar i vecka 7. Genom ultraljud kunde läkaren se att jag hade en pågående blödning som låg väldigt nära moderkakan. Blev sjukskriven till och med vecka 12 med ordination strikt vila. Dottern är 9 månader gammal nu:).

  • qwerty2

    Jag har också alltid haft små blödningar när jag varit gravid. Första ggn så sa de bara att de va normalt så de kollade aldrig upp det. Dom andra ggrna hann jag inte kolla förrän de blev missfall. Så är det positivt denna ggn ska jag åtminstone fråga läkarna på kliniken.. hade känts lättare iaf om jag kunde bli sjukskriven ändå..Och jag ska definitivt säga till om ultraljud.

    Låter bra att de blev en liten en för din del

    Grattis till lilltjejen!

  • w82

    Jag har blivit det då jag hade ett fysiskt krävande jobb och jag dessutom fått störtblödning och missfall i samband med tyngre uppgifter. Det var efter 5 missfall och den läkaren ville prova TLC på mig. Dock fungerade inte det heller, blev mest frustrerad och stressad över att inte få göra nästan något fysiskt ansträngade alls, det spädde bara på stressen.. Att hålla igång sänker ju ångest!
    Det bästa är nog att i så fall prata med arbetsgivare och få anpassa sitt arbete

Svar på tråden IVF. Någon som blivit sjukskriven pga missfallsrisken?