• WickedyWitch

    Ingen ägglossning enligt VUL!?

    Var hos en privat gyn idag. Är på dag 15 i min menscykel och bör haft äl igår eller iaf snart. På vul sa hon att jag inte har äl? Jag har alltid regelbunden mens, normal längd på blödningen, pms innan och ägglossningskänning hade jag igår!? Är fett förvirrad. Planerar inte barn atm men inom 2 år. Har en son på 5 år och vart gravid en gång innan det så har ju inte haft problem med detta förr. Nån som haft liknande?

    Kan tillägga att hon skrev ut pergotime, är inte det nåt man tar efter längre utredning? Jag satt i gynstolen Max 7-10min.

  • Svar på tråden Ingen ägglossning enligt VUL!?
  • Snuttis2

    Tråkigt att höra men kanske bra för nu har ni möjlighet att fundera o prata ihop er om hur ni vill gå vidare! Vänta inte om ni vill ha syskon!

    För tyvärr så är det ju precis som du själv beskrivit ingen självklarhet att man ägglossar för att man har: regelbunden mens, äggloss känning, pms osv! Mkt händer i kroppen löpande så bara för att kroppen fungerat tidigare och du haft lyckan att få barn för 5 år sedan så säger det inget om din kropps förmåga/funktion idag!

    Pergotime stimulerar ägglossning genom ett ämne som heter klomifen , du äter dem ett antal dagar för att kicka igång systemet så att säga! Ofta kombineras Pergo med insemination vid barnlöshet.

  • Emmie79

    Ser att detta är en lite äldre tråd men har samma problem som du. Var på vul på dag 11 i cykeln för att göra en spolning av äggledare (har fått två missfall och gör nu utredning). Jag sa då att jag borde ha ägglossning på dag 15, men gynekologen såg inga ägg i äggstockarna. Tänkte då att den kanske är försenad någon vecka. Men mina äl-symptom (äggviteflytningar) försvann sedan på dag 16 så efter det har jag inga förhoppningar om att få äl.

    Har jag inte haft äl denna månaden alltså? Hur vet jag då om/när mensen kommer? (Borde fått mens idag men känner ingenting förutom ömma bröst).

    Nån mer som varit med om samma sak?

  • Emmie79

    Uppdatering: plussade igår så den gynekologen som inte såg några ägg på vul tittade nog bara inte så noga, eller så mognade ägget snabbt på slutet bara?

    Hursomhelst - jag är gravid!

  • Emmie79
    smurf11 skrev 2017-08-01 10:06:45 följande:

    Vad konstigt att de inte såg ägg då!?
    Men stort grattis till graviditeten!


    Jag vet! Är någon här expert på detta och kan berätta hur det funkar? Jag fattar inte! När hade jag i så fall ägglossning??
  • smurf11

    Vad märkligt!
    Det här förstår jag inte heller!
    Jag åt Letrozol dag 3-7. På dag 7 var jag på vul, det fanns då ett ägg på vänster sida som var 10 mm och på höger var det två ägg som var 6 mm.
    Idag var jag på vul och hade då på vänster en på 11 mm och en på 8 mm, på höger två på 6 mm och en på 5 mm.
    Hur är det möjligt?
    Har ägget på vänster bara växt 1 mm på 5 dagar eller kan jag ha släppt ägget som inte bör ha varit mer än 20 mm imorse? 

  • Emmie79
    smurf11 skrev 2017-08-01 22:04:37 följande:

    Vad märkligt!
    Det här förstår jag inte heller!
    Jag åt Letrozol dag 3-7. På dag 7 var jag på vul, det fanns då ett ägg på vänster sida som var 10 mm och på höger var det två ägg som var 6 mm.
    Idag var jag på vul och hade då på vänster en på 11 mm och en på 8 mm, på höger två på 6 mm och en på 5 mm.
    Hur är det möjligt?
    Har ägget på vänster bara växt 1 mm på 5 dagar eller kan jag ha släppt ägget som inte bör ha varit mer än 20 mm imorse? 


    Jag förstår inte det här med äggen alls. Hur lång tid tar det för ett ägg att mogna och kan det vara olika från person till person?
  • Emmie79

    Uppdatering igen! Igår var jag på vul för att se att fostret levde och att hjärtat slog som det skulle. Allt såg bra ut och gyn mätte fostret till att vara i v7+6 (alltså i v8).

    Detta betyder att jag haft ägglossning bara 3 dagar efter att jag på vul fått veta att "här blir det ingen äl denna vecka för jag ser inga ägg". Så ibland verkar även gynekologer missa äggen/äggcellerna på vul!

  • Emmie79
    smurf11 skrev 2017-08-29 08:06:12 följande:

    Vad kul grattis!
    Gjorde du spolning och det tog sig ändå?


    Ägglossningen måste ha skett tre dagar efter spolningen, trots att gyn inte såg några äggceller.
Svar på tråden Ingen ägglossning enligt VUL!?