• nibor94

    Ont i vaden vid löpning! Hjälp!

    Hej!

    Jag har aldrig varit en person som har tyckt om att vara ute och springa förns nu. Jag började att gå promenader ett tag men sedan testade att springa kortare sträckor. Fick extremt ont i vaderna och det höll i sig i ungefär 1.5 veckor. Lät det gå över innan jag testade igen, trodde att det var en inflamation bara. Men även nästa gång fick jag samma sak. Tänkte då om det var skorna som var dåliga så köpte ett par nya springskor. Men ack sa nicke fick ändå ont i vaden. Smärtan sträcker sig längst med muskelfästet av vaden ungefär. Är det någon som har tips eller vet vad jag ska göra för att kunna vara ute och springa. Tack i förhand.

  • Svar på tråden Ont i vaden vid löpning! Hjälp!
  • nibor94
    Lyckoslantsprenumerant skrev 2017-07-23 20:25:18 följande:

    Kan du ha kort hälsena? Den går i så fall att stretcha successivt.


    Tack för snabbt svar. Kan testa men för ungefär 3 år sedan tränade jag rätt mycket och kunde då springa på löpband. Kan hälsenan bli kortare med tiden?
  • Lyckoslantsprenumerant
    nibor94 skrev 2017-07-23 20:28:04 följande:

    Tack för snabbt svar. Kan testa men för ungefär 3 år sedan tränade jag rätt mycket och kunde då springa på löpband. Kan hälsenan bli kortare med tiden?


    Ingen aning. :-/
  • Springibenen

    Det är troligen pga att du är ovan löpare. Öva dig på att få in en bättre teknik. Kortare steg är bättre än längre osv. Se till att du även placerar fötterna ordentligt med hälen osv.

    Det kommer släppa snart. Vila dig och återkom sedan. Var även noga med att värma upp samt stretcha ordentligt. Efter ett löppass måste du även äta minst 30 min efter.

    Lycka till!

  • Sakis

    Jag hade liknande problem men fick råd om att testa att behandla med Omrons Tens-apparat och det funkade! Svag ström lockar blodflödet till området med smärta och kroppen kan därefter skynda på läkeprocessen.


     


     

Svar på tråden Ont i vaden vid löpning! Hjälp!