• skaleq

    Gravid efter VUL + kontrastvätska

    Jag har en måhända konstig fråga - som jag antagligen kan få bättre svar på på annat håll. Men eftersom det är söndag och fertitlitetskontoret är stängt så letar jag efter folk med eventuell erfarenhet här.

    Jag fick barn tidigare i år, jag och min man försökte och blev gravida i tolfte prövningsperioden. Vi har på fertilitetsklinik och jag fick konstaterat PCOS mha VUL. 

    Nu till min fråga. I samma pp som mitt VUL blev jag gravid - kan kontrastvätskan ha rensat mina äggledare och på så sätt gjort så det blev "lättare" för mig att bli gravid? Någon som sitter på erfarenheter?
  • Svar på tråden Gravid efter VUL + kontrastvätska
  • Fliselisan

    Hej,

    Precis så var det för mig, dom spolade äggledarna och blev gravid direkt efter. Kan tänka att äggledarna kanske blir igenslammade eller nåt och piggnarvtoll när man spolar, eller så är det bara slumpen.

  • skaleq
    Fliselisan skrev 2017-07-30 20:44:34 följande:

    Hej,

    Precis så var det för mig, dom spolade äggledarna och blev gravid direkt efter. Kan tänka att äggledarna kanske blir igenslammade eller nåt och piggnarvtoll när man spolar, eller så är det bara slumpen.


    Ja men precis, har hört att spolning är effektivt. Men jag fick ingen spolning utan bara kontrastvätskan som man har till ultraljudet - det jag funderar på är om det kan ha haft en liknande effekt som spolning? ????
  • Fliselisan

    Jag tror att det är den vätskan de kör igenom äggledarna med, och att det är det som är själva spolningen. Har du fått något svar?

  • skaleq
    Fliselisan skrev 2017-07-31 16:13:41 följande:

    Jag tror att det är den vätskan de kör igenom äggledarna med, och att det är det som är själva spolningen. Har du fått något svar?


    "Finns ingen dokumenterat bevis på det" fick jag till svar. Så inte samma effekt då.
  • Lotesse

    Jag gjorde en hysterosalpingosonografi med kontrastvätska i samband med fertilitetsutredningen i våras. Jag frågade då om den undersökningen var en s.k. spolning, varav reproduktionsmedicin på Sahlgrenska svarade att ja, det är det och att det är relativt vanligt att kunna bli spontant gravid efter den undersökningen då kontrastvätskan som sagt spolar äggledarna.

  • skaleq
    Lotesse skrev 2017-08-14 20:22:34 följande:

    Jag gjorde en hysterosalpingosonografi med kontrastvätska i samband med fertilitetsutredningen i våras. Jag frågade då om den undersökningen var en s.k. spolning, varav reproduktionsmedicin på Sahlgrenska svarade att ja, det är det och att det är relativt vanligt att kunna bli spontant gravid efter den undersökningen då kontrastvätskan som sagt spolar äggledarna.


    Åå, det är ju detta jag misstänker. Ringde och frågade på fertilitetskliniken där jag bor i syfte för vidare prevention. Kan hända att personen som svarade (för jag frågade bara den första som svarade i tlf) inte förstod eller var behörig att svara.
Svar på tråden Gravid efter VUL + kontrastvätska