• moaguuun

    Äta mat som stått framme över natten?

    Jag glömde lägga in maten i kylen igår, det var en zucchinigratäng (dvs,zucchini, ris,grädde, creme fraiche, ost, vatten,buljong) Går den att äta ändå tro? Känns lite jobbigt att slänga då den är typ en veckas mat för mig. 

  • Svar på tråden Äta mat som stått framme över natten?
  • Aniiee

    Det är rötmånad nu. Varmt och fuktigt. Mys för bakterier och insekter. Enda tiden på året jag slänger allt som glömts framme. mer än 5 timmar


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Fliselisan

    Ät inte, särskilt inte om de tänkt spara som matlåda till jobbet.

    Även om den är vegetarisk så kan det växa sporre och bakterier i riset. Släng, även om det svider.

  • äsch

    Jag åt en vegetarisk pizza som stått framme i rumstemperatur över natten. Jag och min pojkvän som åt av pizzan blev rejält matförgiftade. De andra som åt av pizzan kvällen innan klarade sig fint. Detta var också under rötmånaden, men vi tänkte att den är ju vegetarisk... Ja. Det spelade tydligen ingen roll :) Det är sisådär 15 år sedan nu, men minns det fortfarande för att jag blev sååå magsjuk. :) Så inte bara ris det kan växa sporer i, tydligen :)

  • moaguuun

    Tack för svaren. Jag slängde det, vetskapen om att man kan bli sjuk av att äta det gör en ju inte direkt sugen.


    Men det att man inte kan spara ris som är tillagat kan väl inte stämma? Ätit det hur många gånger som helst, flera dagar gammalt, utan att bli sjuk.

  • Lussekatta

    Ni som svarar att man ska lukta på maten... man kan inte känna genom lukten om maten har blivit förgiftad med toxiner! ( vilket den blir ifall den står i fel temperatur för länge, dvs rumstemperatur eller i för stort kärl i tex en kyl.)
    Mat ska kylas ned till minst +8 grader inom 4 timmar för att man ska vara helt säker på att den inte bildat giftiga bakterier som gör att man insjuknar.
    Att lukta och smaka på maten kan man göra för att bedöma tex om mjölken är ätlig eller om grädden smakar bra fortfarande som två exempel.

    Jag jobbar i kök med ansvar för Haccp så jag hade absolut inte ätit av det då jag är påläst inom detta. Rena idiotin, lyssna inte på de råden TS om du vill slippa ligga o bli spysjuk! 


    * Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
  • Lussekatta
    moaguuun skrev 2017-07-30 21:14:19 följande:

    Tack för svaren. Jag slängde det, vetskapen om att man kan bli sjuk av att äta det gör en ju inte direkt sugen.


    Men det att man inte kan spara ris som är tillagat kan väl inte stämma? Ätit det hur många gånger som helst, flera dagar gammalt, utan att bli sjuk.


     Tillagat ris går utmärkt att kyla ner och värma upp flera dagar efter första tillagning. :)
    * Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
  • Trippelmamma76

    Vad skönt med någon som orkade skriva ner allt det där. Jag upphör aldrig att förvånas över hur dålig koll folk har på mathygien... även datummärkning (som ibland är mindre viktig beroende på produkt förstås). "Gäller oöppnad förpackning" verkar gå vissa förbi... på varor som tex har 5 dagars hållbarhet efter öppning. Bläää.


    Lussekatta skrev 2017-07-30 21:32:11 följande:

    Ni som svarar att man ska lukta på maten... man kan inte känna genom lukten om maten har blivit förgiftad med toxiner! ( vilket den blir ifall den står i fel temperatur för länge, dvs rumstemperatur eller i för stort kärl i tex en kyl.)

    Mat ska kylas ned till minst +8 grader inom 4 timmar för att man ska vara helt säker på att den inte bildat giftiga bakterier som gör att man insjuknar.

    Att lukta och smaka på maten kan man göra för att bedöma tex om mjölken är ätlig eller om grädden smakar bra fortfarande som två exempel.

    Jag jobbar i kök med ansvar för Haccp så jag hade absolut inte ätit av det då jag är påläst inom detta. Rena idiotin, lyssna inte på de råden TS om du vill slippa ligga o bli spysjuk! 


  • Themis

    Mycket mat håller längre än man tror och jag har utmanat en del, men mitt i sommaren hade jag inte ätit mat som stått ute så länge.

    Vad gäller kokt ris är det viktigt att kyla det snabbt, eftersom det finns vilande sporer (inkapslade helt "torra" bakterier som är väldigt motståndskraftiga mot värme) som kan börja utvecklas efter att man tillfört vatten till riset genom kokning.

    www.expressen.se/kvallsposten/varningen-uppvarmt-ris-kan-gora-dig-sjuk/en.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • snedtak
    Themis skrev 2017-07-31 09:20:54 följande:
    Mycket mat håller längre än man tror och jag har utmanat en del, men mitt i sommaren hade jag inte ätit mat som stått ute så länge.

    Vad gäller kokt ris är det viktigt att kyla det snabbt, eftersom det finns vilande sporer (inkapslade helt "torra" bakterier som är väldigt motståndskraftiga mot värme) som kan börja utvecklas efter att man tillfört vatten till riset genom kokning.

    www.expressen.se/kvallsposten/varningen-uppva....
    Fast läser man Livsmedelsverkets rekommendationer handlar det inte bara om ris utan också om pasta, potatis och nudlar. www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/bacillus-cereus Men just bakterien Kvällposten skriver om har orsakat 247 sjuka under en 7-årsperiod, vilket jag inte tycker är jättemånga.

    Jag tycker det är viktigt med mathygien, tro inget annat. Skulle jag servera mat till andra människor har jag mycket högre krav (har jobbat ideellt med verksamhet som innebar att vi lagade lunch etc). Rent generellt tror jag det är ett större problem att folk slänger mat som är helt ätduglig än att de äter mat som blivit dålig. Pizza skulle jag inte äta om den stått över natten, efetrsom jag inte vet hur noga man tvättat grönsakerna och varit noga med hygienen under tillagningen.
  • snedtak
    Trippelmamma76 skrev 2017-07-31 08:01:40 följande:
    Vad skönt med någon som orkade skriva ner allt det där. Jag upphör aldrig att förvånas över hur dålig koll folk har på mathygien... även datummärkning (som ibland är mindre viktig beroende på produkt förstås). "Gäller oöppnad förpackning" verkar gå vissa förbi... på varor som tex har 5 dagars hållbarhet efter öppning. Bläää.
    Dålig koll innebär ju inte bara att folk blir sjuka, utan även att fullt ätbar mat slängs i onödan. Matsvinn är ett stort problem.

    Om en öppnad burk oliver ska konsumeras inom 7 dagar, och man enbart använt rena bestick för att hämta upp oliverna ser jag ingen anledning till att de inte ska gå att äta även efter 14 dagar. Obs: jag har *aldrig* fingrar eller använda bestick i mat eller förpackningar.
Svar på tråden Äta mat som stått framme över natten?