• em93

    delägare eller inte?!?

    Hej! Min sambo ska starta företag där enbart han själv ska arbeta inom byggbranschen.

    Han kan inte speciellt mycket om just företagandet i sig utan är mest duktig på att utföra jobbet om man säger så.

    Jag jobbar som redovisningskonsult där emot och kan allt det han skulle behöva kunna för att sköta ett företag utan att behöva anställa en byrå som gör allt jobb.

    Jag tycker det är jätte kul och vill hjälpa han igång med bolaget samt sköta allt pappersarbete i fortsättningen på min fritid. Vill inte behöva ta ut lön i hans företag just för att han själv ska kunna ta ut en bra normallön.

    Jag känner att jag vill vara med som delägare om jag ska hjälpa han med allt detta och jag vet att han kommer behöva råd osv framåt i tiden och ska jag engagera mig och lägga tid på det känner jag att det inte är mer än rätt?

    Vi är idag sambos men ska gifta oss nästa år.

    Han själv är ganska motstridig till att jag ska vara med som delägare just för att alla hans kompisar säger att tänk om ni skiljer er då ska hon ha halva delen osv. Men då känner jag ska jag ägna min fritid och inte få något för det?

    Är jag löjlig? Ska jag sluta engagera mig eller ska jag göra det utan att få något för det?

  • Svar på tråden delägare eller inte?!?
  • Musetti

    Jag tycker du ska starta ett eget företag och fakturera hans företag. Så får du betalt för ditt arbete och han inser förhoppningsvis hur löjlig han är.

  • Musetti

    Ett tillägg: både jag och min sambo har egna företag och jag fakturerar honom när jag hjälper hans företag (hans är mkt större och med flera delägare).

  • Kjell2
    em93 skrev 2017-08-21 19:41:39 följande:

    Hej! Min sambo ska starta företag där enbart han själv ska arbeta inom byggbranschen.

    Han kan inte speciellt mycket om just företagandet i sig utan är mest duktig på att utföra jobbet om man säger så.

    Jag jobbar som redovisningskonsult där emot och kan allt det han skulle behöva kunna för att sköta ett företag utan att behöva anställa en byrå som gör allt jobb.

    Jag tycker det är jätte kul och vill hjälpa han igång med bolaget samt sköta allt pappersarbete i fortsättningen på min fritid. Vill inte behöva ta ut lön i hans företag just för att han själv ska kunna ta ut en bra normallön.

    Jag känner att jag vill vara med som delägare om jag ska hjälpa han med allt detta och jag vet att han kommer behöva råd osv framåt i tiden och ska jag engagera mig och lägga tid på det känner jag att det inte är mer än rätt?

    Vi är idag sambos men ska gifta oss nästa år.

    Han själv är ganska motstridig till att jag ska vara med som delägare just för att alla hans kompisar säger att tänk om ni skiljer er då ska hon ha halva delen osv. Men då känner jag ska jag ägna min fritid och inte få något för det?

    Är jag löjlig? Ska jag sluta engagera mig eller ska jag göra det utan att få något för det?


    Bättre att du tar ut en vit lön. Delaägarskapet är i princip inte värt något om inte företaget bygger upp ett kapital. Allt värde sitter i din sambos yrkeskunskap.

    En vit lön blir pensionsgrundande, sgi mm för dig. Samt så blir det en kostnad för företaget som din sambo måste relatera till.
  • XEmmabus

    Hej. Min man har en enskild firma där han jobbar 100%. Jag har ett annat heltidsjobb. Ändå sköter jag all fakturering, bokföring, skatter, moms mm. Jag tar inget betalt. Hade jag tagit ut lön hade jag fått betala skatt.

    Vi har gemensam ekonomi så det känns inte på något sätt viktigt att jag är delägare. Vi är gifta och eftersom bolagsformen är enskild firma går den ändå in vid en bodelning.

    Jag tror att ni ska vara försiktiga med lön till dig första tiden. Det är sällan ett företag bär sig så bra att löner kan utbetalas första tiden. Ibland knappt till ägaren.

    Eftersom ni ska gifta er kan ni väl ta tiden dit som en prövoperiod för företaget. Du kan väl ta betalt i natura så länge..

Svar på tråden delägare eller inte?!?