• anonym8621

    får man bete sig hur som helst i ett familjehem

    Jag är LVU placerad och jag har gjort ett stort misstag i mitt liv. Jag körde bil utan körkort med familjehemmets bil, och jag vet att jag gjorde fel genom att ta bilen. Dem kommer nu att anmäla mig för detta och de kan jag förstå men att ha sönder mina saker t.ex. innebandyklubbor, ta mina väskor mm får man bete sig så mot sitt familjehems barn? jag har sagt till socialtjänsten att jag har velat flyttat här ifrån men dem lyssnar inte på mig, och dem jag bor hos har inte alltid varit så snälla mot mig. Jag har känt mig utanför familjen och då känt att jag inte vill ha ett socialt umgänge med dem. För att de kan knappt prata med mig, så jag skulle bli glad om någon svara på detta.

  • Svar på tråden får man bete sig hur som helst i ett familjehem
  • Anonym (Saga)
    anonym8621 skrev 2017-08-23 09:12:50 följande:

    jag har fått LVU för att min biologiska mamma inte kunnat tagit hand om mig och mina två syskon. så vi blev LVU placerade i familj i Avesta 2006, och där hade vi de bra tills jag flytta till de familjehem jag bor i nu.


    Dina syskon är i annat hem nu då? Är ni åtskilda? Varför flyttades du?
  • anonym8621
    Schack73 skrev 2017-08-23 09:13:38 följande:

    Hur gammal är du? Varför tog du bilen? Vad sa pappan när han hade sönder dina saker?


    Jag är 17 år och skall fylla 18 om mindre än en månad, jag tog bilen för att hämta min bror och jag tänkte efter om detta var rätt från början men de va ju inte de. Så jag åkte och hämta han på tågstationen sen fick ju han köra eftersom han har körkort. Jag fråga han varför har du sönder mina saker? han svarade du stal min bil 
  • anonym8621
    anonym8621 skrev 2017-08-23 09:19:49 följande:
    Jag är 17 år och skall fylla 18 om mindre än en månad, jag tog bilen för att hämta min bror och jag tänkte efter om detta var rätt från början men de va ju inte de. Så jag åkte och hämta han på tågstationen sen fick ju han köra eftersom han har körkort. Jag fråga han varför har du sönder mina saker? han svarade du stal min bil 

    Schack73 skrev 2017-08-23 09:13:38 följande:

    Hur gammal är du? Varför tog du bilen? Vad sa pappan när han hade sönder dina saker?


    Jag är 17 år och skall fylla 18 om mindre än en månad, jag tog bilen för att hämta min bror och jag tänkte efter om detta var rätt från början men de va ju inte de. Så jag åkte och hämta han på tågstationen sen fick ju han köra eftersom han har körkort. Jag fråga han varför har du sönder mina saker? han svarade du stal min bil
  • anonym8621
    Anonym (Saga) skrev 2017-08-23 09:19:03 följande:
    Dina syskon är i annat hem nu då? Är ni åtskilda? Varför flyttades du?
    vi alla tre bodde tillsammans till 2015 sen så flyttade jag till en annan familj, min bror flytta till egen lägenhet i Jönköping, och min lillasyster flyttade också till en annan familj.
  • Anonym (S)

    Ring din barnsektetetare. Den finns till för att följa så du har det bra. Har hen följt upp hur du har det och redovisat för nämnden var 6:e månad? Då borde hen ju inte kunna bortse från att du inte trivs.

    Får du inte respons från din barnsekretetare så ring dennes chef. Begär att få flytta. Lämna klagomål. I sista hand ringer du politikerna.

  • Anonym (usch)

    Men får du bete dig hur som helst då? Du stal deras bil...... väx upp!

  • Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2017-08-23 09:35:07 följande:
    Ring din barnsektetetare. Den finns till för att följa så du har det bra. Har hen följt upp hur du har det och redovisat för nämnden var 6:e månad? Då borde hen ju inte kunna bortse från att du inte trivs.

    Får du inte respons från din barnsekretetare så ring dennes chef. Begär att få flytta. Lämna klagomål. I sista hand ringer du politikerna.
    Just så
  • Anonym (S)

    Fast oavsett ska inte vuxna ta sönder barns saker som straff. Familjehem kan dessutom förväntas vara ännu bättre förebilder än gemeneman. Barnen som bor i familjehem behöver ofta mer kärlek och vägledning än andra barn. Klarar man som familjehem inte av att hantera situationer som uppstår får man be socialtjänsten om hjälp. När killen inte trivs och känner sig utanför i familjehemmet bör ju socialtjänsten lyssna på honom. Antingen hjälpa familjehemmet att hantera situationen bättre eller låta killen flytta.

  • Anonym (GoodLuck)

    Det är totalt OMÖJLIGT att få soc att lyssna på familjehemsbarnen.
    Bit ihop en månad och flytta sedan till eget boende med soc hjälp!

  • Anonym (Hej)
    anonym8621 skrev 2017-08-23 08:57:45 följande:

    Jag är LVU placerad och jag har gjort ett stort misstag i mitt liv. Jag körde bil utan körkort med familjehemmets bil, och jag vet att jag gjorde fel genom att ta bilen. Dem kommer nu att anmäla mig för detta och de kan jag förstå men att ha sönder mina saker t.ex. innebandyklubbor, ta mina väskor mm får man bete sig så mot sitt familjehems barn? jag har sagt till socialtjänsten att jag har velat flyttat här ifrån men dem lyssnar inte på mig, och dem jag bor hos har inte alltid varit så snälla mot mig. Jag har känt mig utanför familjen och då känt att jag inte vill ha ett socialt umgänge med dem. För att de kan knappt prata med mig, så jag skulle bli glad om någon svara på detta.


    Hej du. Jag har själv varit placerad på många olika hem under min uppväxt och kan säga att det var bara ett av tio som var okej. Den värsta jag varit hos var en gubbe som misshandlade oss alla och han försökte även strypa mig, och han försökte ha sex med mig.. Han drogade mig minst två gånger och jag minns inte vad han gjorde med mig

    Han hade även vapen liggandes överallt och barnporr på sin dator, och sprutor inne på toaletten. Jag fick aldrig mat eller pengar så jag fick tigga eller följa med män hem för att få äta, men många trodde det var en inbjudan till sex tyvärr. Socialen lyssnade inte på mig, de sa att jag ljög och till och med förlöjligade mig och sa elaka saker, jag vet att det låter otroligt men jag tror nog att du vet hur socialen kan vara tyvärr.

    Iaf, det jag ville komma fram till är att detta var precis innan man kunde spela in och fota och filma på det vis vi gör idag och det stör mig mycket att jag inte kunde samla bevis då, för då hade det nog sett annorlunda ut för mig. Men filma och spela in när de beter sig illa så har du något att komma med sen! Jag hoppas du får den hjälp du förtjänar!
Svar på tråden får man bete sig hur som helst i ett familjehem