• Guapa

    Tips på nyttiga snacks vid amning

    De flesta som ammat har nog varit med om det - en bebis som vill ha mat samtidigt som ens blodsocker rasar till botten och det enda man hinner greppa på väg till soffan är en chokladkaka..

    Nu är det slut på godis och kakor för min del - jag vill ha tips på nyttiga snacks som jag kan mumsa på med gott samvete när hungern och suget är som störst. :)

  • Svar på tråden Tips på nyttiga snacks vid amning
  • LillaJag06

    Funderar själv på det. Tänkte göra ett par goda havrebars. Är
    Gjort på nötter, dadlar och havre men kokossmör och lite annat gott.
    Annars vet jag inte riktigt.
    Grönsaker är ju gott men det är inte så snabbt om du ska stå och skiva upp och skala tex.
    Nötter lansen?

  • Guapa
    Meriall skrev 2017-09-07 12:57:57 följande:

    Nyttigt som "innehåller mycket vitaminer och mineraler" eller "innehåller lite kcal"? : )


    De får gärna vara energirika för min del. Bara man är medveten om energiinehållet så man inte överäter om det är för gott :)
  • Guapa
    LillaJag06 skrev 2017-09-07 12:57:33 följande:

    Funderar själv på det. Tänkte göra ett par goda havrebars. Är

    Gjort på nötter, dadlar och havre men kokossmör och lite annat gott.

    Annars vet jag inte riktigt.

    Grönsaker är ju gott men det är inte så snabbt om du ska stå och skiva upp och skala tex.

    Nötter lansen?


    Jag har också funderat på någon form av energibars, med havre, nötter, torkad frukt etc. Det blir ju riktigt gott dessutom och borde gå att förvara i frysen.
  • Carambolan

    Raw-kokosbollar bunkrade jag upp med. Nötter och dadlar som mixats med massor av kakao och lite kokosfett och sen rullats i kokos Håller länge i kyl eller frys och man kan lätt ta fram en, tre eller sju beroende på hungernivå.

  • Guapa
    Carambolan skrev 2017-09-07 13:20:16 följande:

    Raw-kokosbollar bunkrade jag upp med. Nötter och dadlar som mixats med massor av kakao och lite kokosfett och sen rullats i kokos Håller länge i kyl eller frys och man kan lätt ta fram en, tre eller sju beroende på hungernivå.


    Låter supersmarriga! Har du något recept?
  • Guapa
    LillaJag06 skrev 2017-09-07 12:57:33 följande:

    Funderar själv på det. Tänkte göra ett par goda havrebars. Är

    Gjort på nötter, dadlar och havre men kokossmör och lite annat gott.

    Annars vet jag inte riktigt.

    Grönsaker är ju gott men det är inte så snabbt om du ska stå och skiva upp och skala tex.

    Nötter lansen?


    Recept på havrebarsen? :)
  • scanmia

    Jag hade lagom stora snack-packs i kylskåpet med saker man kunde äta med en hand:

    Kokta ägg går bra att ha färdiga i kylskåp.
    Små kuber av parmesanost (för gott för mig - de tog slut medan jag förberedde dem typ)
    Grönsaksbitar och -stavar (köp småtomater, morötter, gurka, sockerärter, paprikor, etc Skölj och cutta och choppa och fördela i småpack)
    Samma med frukt, men ofta behöver man bara se till att de är färdigsköljda och klara att äta. Inte lika mycket förberedelser.
    Mandlar eller nötter.

    Sedan blev det ju en och annan bulle eller chokladbit med, men om det fanns alternativ så blev det en mer rimlig balans. För mig var det bra att ha det i färdiga portioner så att jag inte bara slöåt en hel påse nötter. Och att se till att vatten var det lättaste att dra fram så att jag inte tog någon annan dryck för att det var snabbare utan för att jag verkligen ville ha den.

  • Guapa
    scanmia skrev 2017-09-07 16:32:15 följande:

    Jag hade lagom stora snack-packs i kylskåpet med saker man kunde äta med en hand:

    Kokta ägg går bra att ha färdiga i kylskåp.

    Små kuber av parmesanost (för gott för mig - de tog slut medan jag förberedde dem typ)

    Grönsaksbitar och -stavar (köp småtomater, morötter, gurka, sockerärter, paprikor, etc Skölj och cutta och choppa och fördela i småpack)

    Samma med frukt, men ofta behöver man bara se till att de är färdigsköljda och klara att äta. Inte lika mycket förberedelser.

    Mandlar eller nötter.

    Sedan blev det ju en och annan bulle eller chokladbit med, men om det fanns alternativ så blev det en mer rimlig balans. För mig var det bra att ha det i färdiga portioner så att jag inte bara slöåt en hel påse nötter. Och att se till att vatten var det lättaste att dra fram så att jag inte tog någon annan dryck för att det var snabbare utan för att jag verkligen ville ha den.


    Vilka bra tips. Jättebra idé med portionsförpackningar! Jag har samma problem när det kommer till nötter och torkad frukt/bär - lätt hänt att jag slukar hela påsen istället för den rekommenderade "näven".
Svar på tråden Tips på nyttiga snacks vid amning