• Svar på tråden Vem sade att buddister är fredliga?
  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-09-09 21:52:42 följande:
    Inte fredligare (eller mer våldsam) än någon annan.

    Varm i själen blir jag av andra saker än att tänka på religion.
    Fast jag frågade inte om DU blir varm i själen, om du nu inte är buddhist.
  • John22
    kt h skrev 2017-09-09 21:47:22 följande:
    Du svarar inte på frågan:Är buddhism en fredlig religion? Blir man "varm i själen" som Mia Skäringer kallar det för?

    www.tv4play.se/program/mia-p%C3%A5-gr%C3%B6t%C3%B6?video_id=2567962 
    Buddhism är i allra högsta grad en fredlig religion, att det sedan finns vidriga människor som identifierar sig som buddhister är beklagligt, men knappast något religionen kan lastas för.

    Skillnaden jämfört med kristendom, islam, etc. är att dessa har heliga skrifter som rättfärdigar våld i olika former och omständigheter; kan du ge något exempel på det inom buddhismen?
  • Warres
    John22 skrev 2017-09-18 12:11:40 följande:
    Buddhism är i allra högsta grad en fredlig religion, att det sedan finns vidriga människor som identifierar sig som buddhister är beklagligt, men knappast något religionen kan lastas för.

    Skillnaden jämfört med kristendom, islam, etc. är att dessa har heliga skrifter som rättfärdigar våld i olika former och omständigheter; kan du ge något exempel på det inom buddhismen?
    Buddistiska munkar i Burma är inte fredliga.
  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-09-18 12:04:28 följande:
    Fast jag frågade inte om DU blir varm i själen, om du nu inte är buddhist.
    Du vet att jag inte är buddist, varför ställer du en fråga som du helt klart inte vill ha svar på?
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • John22
    Warres skrev 2017-09-18 12:16:57 följande:
    Buddistiska munkar i Burma är inte fredliga.
    Är du allvarlig eller spelar du dum? Jag har aldrig påstått eller ens antytt att det inte skulle finnas buddhister som inte är fredliga, tvärtom skriver jag uttryckligen "att det sedan finns vidriga människor som identifierar sig som buddhister är beklagligt".
  • Warres
    K Kalle skrev 2017-09-18 15:28:20 följande:
    Det finns en bred missuppfattning att buddister är fredliga. De är varken bättre eller sämre än andra.
    Precis och det finns det gott om bevis för.
  • kt h
    John22 skrev 2017-09-18 12:11:40 följande:
    Buddhism är i allra högsta grad en fredlig religion, att det sedan finns vidriga människor som identifierar sig som buddhister är beklagligt, men knappast något religionen kan lastas för.
    Jo jag vet att buddhism är i "högsta grad en fredlig religion", så även sann kristendom. Jag ville bara peka på att buddhismen skiljer sig inte från andra religioner, det finns "vidriga människor" som utnyttjar alla slags religioner för sina egna syften.
    John22 skrev 2017-09-18 12:11:40 följande:
    Skillnaden jämfört med kristendom, islam, etc. är att dessa har heliga skrifter som rättfärdigar våld i olika former och omständigheter; kan du ge något exempel på det inom buddhismen?
    Bibeln rättfärdigar inte godtycklig våld, våldet som Guds folk utför är rättfärdigt och sanktionerat av Gud för att utrota ondska bland annat.

    Och detta gäller bara det förra förbundet när Guds folk hade ett land att försvara, och landet hade ett rättssystem. I det nya förbundet är Guds folk förbjudna att ta till svärd och hata andra människor.

    Att "kristendomen" tagit till svärd är olagligt enligt det nya förbundet, men det har med att göra med avfallna kristna, bibeln förutsåg att kristna skulle avfalla till ondska:

    "Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske "(2 Thess 2:3 Bibel2000)

    "Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss."(1 Joh 2:18-19 Bibel2000)
  • kt h
    K Kalle skrev 2017-09-18 15:28:20 följande:
    Det finns en bred missuppfattning att buddister är fredliga. De är varken bättre eller sämre än andra.
    Precis, det var min poäng, man hör så ofta att buddhism är den perfekta fredliga religionen, men den som alla andra religioner har avarter.
  • Demkos
    kt h skrev 2017-09-19 13:41:01 följande:
    Precis, det var min poäng, man hör så ofta att buddhism är den perfekta fredliga religionen, men den som alla andra religioner har avarter.
    Precis så är det.
Svar på tråden Vem sade att buddister är fredliga?