• sweetlife

    Ta ut p-stav innan resa, hjälp!

    Hej,
    Jag vill ta ut min p-stav så snart som möjligt och har möjlighet att komma in och till barnmorskan och ta ut den redan denna vecka. Jag ska resa utomlands på lördag på en charterresa, och undrar om jag kommer kunna bada om jag tar ut p-staven bara några dagar innan reser? Är lite orolig för att få ett stort sår och ha ont i armen under resan, och är även rädd för att drabbas av någon infektion utomlands. Å andra sidan är jag så trött på staven, har jobbiga biverkningar och blöder hela tiden, så jag skulle tycka att det vore skönt att ha ut den innan jag reser iväg för att kunna njuta mer av resan. Vad tycker ni?
    Hur var det för er andra efter att ni tagit ut staven? Är det dumt att ta ut den precis innan en utomlandsresa?  

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Ta ut p-stav innan resa, hjälp!
  • Luffi

    Nu vill jag inte skrämma upp dig. Men jag hade inte våga bada som jag såg ut när jag bytte min...

    DOCK satt min gamla väldigt djupt så de fick krångla mer än 30 minuter bara för att få ut den.

    Vet du något om hur dina läktider brukar se ut annars?

  • mammaåten

    "Såret" är mindre än 5mm. De drar ut staven ur hålet. Blev inte mer ömt än efter en vanlig spruta för mig så det bör inte vara någon fara alls

  • sweetlife

    Tack för svar! Jag tror inte att min stav sitter särskilt djupt, har inte haft den så länge och jag känner den utan problem med fingret. 

    Om jag tar ut den imorgon, tror ni att såret kommer vara hyfsat läkt efter 5 dagar när jag åker? 

  • EpicNurse

    Tänk på att du kommer få riktig mens efter att du tagit ut den!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Luffi

    Om du tar ut den i morgon tror jag inte det kommer vara några problem.

    Det kom inge blod efter att jag böt min (har blött med p stav innan) så det är nog individuellt.

  • EpicNurse
    Luffi skrev 2017-09-18 19:47:53 följande:

    Om du tar ut den i morgon tror jag inte det kommer vara några problem.

    Det kom inge blod efter att jag böt min (har blött med p stav innan) så det är nog individuellt.


    Fast hur menar du nu? Förr eller senare så kommer man få mens när man slutat med ett hormonellt preventivmedel. Först en bortfallsblödning (låtsasmens) och sen några veckor senare en riktig mens.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Luffi
    EpicNurse skrev 2017-09-18 20:44:50 följande:

    Fast hur menar du nu? Förr eller senare så kommer man få mens när man slutat med ett hormonellt preventivmedel. Först en bortfallsblödning (låtsasmens) och sen några veckor senare en riktig mens.


    Jo förr eller senare, inte bestämt när hon tagit ut den
Svar på tråden Ta ut p-stav innan resa, hjälp!