• annonymm

    Förskola om en är ledig?

    Undrar om någon vet vad som gäller.

    Vi har delad vårdnad och byter av på en onsdag. När det är min tur att få barnen denna dag är jag ledig och pappan jobbar.

    Jag vill att barnen kommer direkt till mig eftersom jagvär ledig. Men han vill lämna på förskolan då. Vet han har rätt till förskola när han arbetar, men vad gäller vid bytesdag när ena är ledig?

    När barnen ska tillbaka nästa onsdag är jag också ledig. Då kör jag barnen till han när han slutat arbeta.

    Skulle han ha rätt att lämna onsdagen de ska till mig, då borde samma sakngälla när jag ska lämna barnen till han, att jag får lämna på förskolan ex vid 13 tiden nör han sedan ska hämta dem. (Inte för jag vill det men bara för förklaria yttligare)

    Någon som har erfarenhet? Eller jobbar på förskola och vet?

  • Svar på tråden Förskola om en är ledig?
  • nnnnnnnn

    Vet inget om regler eller så, men om du vill hämta dina barn tex kl 8.30 så borde du självklart få göra det! Även om de blev inlämnade 8.20...

  • AnkiC

    Av vilken anledning vill han inte lämna hos dig? Alternativt kan ju vara att du hämtar barnet på förskolan på tisdagen och han hämtar nästa tisdag. Det borde väl funka?

    Förskolan ska se till barnets bästa och att lämnas endast ett par timmar enbart för byte är inte optimalt. Dessutom är du ju ledig. Men det beror på anledning. Om ni bråkar mycket kan det vara illa att ni öht ses och lämnar till varandra. Antar att ni bör gå till familjerätten och så får de avgöra vad som är bäst för barnet och förskolan rättar sig därefter.

    Dock borde väl tisdag-tisdag vara bäst?

  • annonymm
    AnkiC skrev 2017-09-30 21:40:17 följande:

    Av vilken anledning vill han inte lämna hos dig? Alternativt kan ju vara att du hämtar barnet på förskolan på tisdagen och han hämtar nästa tisdag. Det borde väl funka?

    Förskolan ska se till barnets bästa och att lämnas endast ett par timmar enbart för byte är inte optimalt. Dessutom är du ju ledig. Men det beror på anledning. Om ni bråkar mycket kan det vara illa att ni öht ses och lämnar till varandra. Antar att ni bör gå till familjerätten och så får de avgöra vad som är bäst för barnet och förskolan rättar sig därefter.

    Dock borde väl tisdag-tisdag vara bäst?


    Vi bråkar inte så ses är ingen fara. Har inte varannan vecka schema så kan inte ändra till tisdag. Han tycker det är längre att lämna till mig än till förskola och att det är så tidigt på morgonen så därför är det smidigare att han lämnar på förskola. Jag hade gärna sett de kom tisdag kväll isåfall så hade det löst sig men då får jag en natt mer än han och det går han inte med på.

    Är inte hela världen att de får vara på förskolan någon timme igentligen men när man redan bara har 50% av tiden med dem vill man ta vara på allt. Så tänkte någon kanske vet om man har rätt någonstans att få dem till sig direkt istället för mellanlanda på förskolan..
  • AnkiC
    annonymm skrev 2017-09-30 21:54:13 följande:
    Vi bråkar inte så ses är ingen fara. Har inte varannan vecka schema så kan inte ändra till tisdag. Han tycker det är längre att lämna till mig än till förskola och att det är så tidigt på morgonen så därför är det smidigare att han lämnar på förskola. Jag hade gärna sett de kom tisdag kväll isåfall så hade det löst sig men då får jag en natt mer än han och det går han inte med på.

    Är inte hela världen att de får vara på förskolan någon timme igentligen men när man redan bara har 50% av tiden med dem vill man ta vara på allt. Så tänkte någon kanske vet om man har rätt någonstans att få dem till sig direkt istället för mellanlanda på förskolan..
    Det är ju familjerätten som bedömer detta från fall till fall. Finns inga regler.
  • AnkiC
    AnkiC skrev 2017-09-30 21:56:39 följande:
    Det är ju familjerätten som bedömer detta från fall till fall. Finns inga regler.
    Skulle förskolan rekommendera nåt så är det att sköta bytet i hemmen men de skulle nog låta er göra beslutet.
Svar på tråden Förskola om en är ledig?