• Undrande mamma2017

    Underhåll 18 år ADHD

    Hej alla som kan mer än mig!
    Jag och barnens pappa separerade för snart 4 år sedan.
    Yngsta sonen har för en vecka sedan fyllt 18 år och han hoppade av gymnasiet när han skulle börja 2:a året. Detta pga att han mådde dåligt, han fick komma på BUP nu typ ett år senare har han just fått sin diagnos ADHD och ev även lite åt autismspektrat....
    Han jobbar inte och går inte i skola och han vill ju själv börja jobba men det är för rörigt i hans huvud just nu...ena dagen upp och den andra ner.

    Men nu till min fråga: Pappan betalar inget underhåll nu efter det att han fyllt 18 för det står på FK att man inte behöver göra det när dom inte går i skolan Men ni som har söner som är 18 år vet att dom är inte gratis....bara maten:)
    Är det någon som vet hur man kan få hjälp jag tycker ju själv att pappan borde betala iaf så länge sonen inte har någon inkomst.

    Någon som har erfarenhet vore jag tacksam.

  • Svar på tråden Underhåll 18 år ADHD
  • FruganH

    Pappan är inte försörjningsskyldig enligt föräldrabalken heller om sonen inte läser på gymnasiet eller motsvarande. Eftersom sonen är över 18 år kan han ju söka försörjningsstöd för sina kostnader, men då kommer det ju innebära krav på honom också.

  • Castrup

    Som tidigare nämnts i tråden så är föräldrarna inte försöjningspliktiga till barn över 18 år, om inte barnet går i gymnasiet. Det innebär att inte heller du har någon (juridisk) försörjningsplikt gentemot din son. Två alternativ som finns för er är Ekonomiskt bistånd (vanligtvis kallat socialbidrag) som söks hos kommunen och då räknas hela hushållets intäkter och kostnader in, med vissa undantag (t.ex. barns inkomst vid feriearbete) respektive att sonen söker aktivitetsersättning hos Försäkringskassan med anledning av hans diagnos.

Svar på tråden Underhåll 18 år ADHD