• Magdaaa

    Sambo resa bort på semester i vecka 36?

    Hej!

    Min sambo har ett intresse som gör att han vill åka bort 4-5 dagar när jag kommer vara i vecka 36. 150 mil bort ca.

    Jag sa att han gör som han vill, men känns ändå lite oroande för jag kan tycka att det finns ju kanske bara en chans att vara med när hans barn föds då vi hade svårt att få barn (gjort ivf)

    Samt att det går att göra den där resan resten av livet fast ett annat år..för det är ett återkommande evenemang han vill på.

    Eller är jag väldigt ego? För inget säger ju att barnet kommer födas för tidigt men ja..

    Är 150 mil hem så är ju inte så nära.

    hade inte sagt något om det var jobb men när det är semester/nöje har jag lite svårt att förstå.. överdriver jag?

  • Svar på tråden Sambo resa bort på semester i vecka 36?
  • HannaA11

    Jag hade inte känt mig ok med att min sambo åkte iväg så sent i graviditeten, nu skulle han dock inte heller göra det då han inte ens vill boka biljetter till en spelning med favoritbandet ett par dagar innan bf. Kan det vara så att din sambo inte inser hur nära en förlossning faktiskt kan vara i v 36 och att han faktiskt riskerar att missa födseln helt?

    Och nej, du överdriver inte det minsta, men du bör förklara varför du känner dig otrygg med att han reser bort och han ska (om han är någorlunda vettig) respektera detta och stanna hemma.

  • LaFontaine

    Jag hade inte varit okej med det. I vecka 32 började jag blöda. Det visade sig inte vara något särskilt allvarligt, men tillräckligt obehagligt för oss båda för att vi bestämde att vi från och med då inte skulle befinna oss på några längre avstånd från varandra. I vecka 36 hade jag för övrigt jobbiga förvärkar varje kväll om jag gått längre än till mataffären på dagen. Mer än en gång klockade vi värkar. Det hade varit oerhört stressande om min sambo då befann sig 150 mil bort!

  • Magdaaa
    elyse skrev 2017-11-27 00:18:57 följande:

    Är det snart? Oavsett när förlossningen sker tänker jag att ni inte alls vet hur du kommer att må då och vad du eventuellt kan behöva hjälp med.


    Nej det är i februari men är sjukskriven sen nån vecka tillbaka pga foglossning bl.a så det har ju krånglat lite redan om man säger så:)
  • Trippelmamma76

    Men förstår han inte hur vanligt det är att barnet kommer för tidigt? Barnet kanske redan är fött då? Är han inte själv rädd att missa förlossning mm? Märklig inställning tycker jag att vilja resa på nöjesresa så sent. Hade aldrig hänt i mitt förhållande. (Och tur är väl det, för då hade pappan missat 2 av tre födslar... och inte långt ifrån den tredje med...)

  • Krusbärskompott

    Förstår din oro. Samtidigt upplever jag att många män är rätt clueless, ffa vad gäller första barnet. Så att säga "gör som du vill" är ganska opedagogiskt, för det finns ju bara ett alternativ som är rätt för dig men han fattade inte det.

    Hade jag varit du så hade jag tagit ett samtal i lugn och ro och förklarat att nu när du redan har foglossning etc etc så känns det inte tryggt att han är så långt borta, tänk om barnet kommer tidigare osv. Ingen skuldbeläggning om det går att undvika.

    Lycka till!

  • Magdaaa
    EmberEyes skrev 2017-11-27 03:23:16 följande:

    Varför har du sagt att "du får göra som du vill" när du egentligen menar "jag vill inte men jag vågar inte säga det till dig"? Oavsett hur många på detta eller andra forum som håller med dig om att det är dumt av pappan att resa när du är i v35 så handlar det i slutändan om att du har sagt till honom att det är OK för dig att han åker trots att du inte menade det.

    Helt ärligt, en relation där parterna inte har ryggrad nog att prata öppet och ärligt med varandra låter inte som en hållbar relation i mina öron. Du kommer "anpassa" dig och "offra" och "kompromissa" om saker och han kommer aldrig veta att du viker dig till höger och vänster, sedan kommer en dag när du fått nog och det kommer komma som en blixt från en klar himmel för honom.


    Ja jag vet inte det är väl för att det känns som att jag står med pekpinnar vad han ska göra och inte göra.
    Håller helt klart med dig att det kommer bli problem senare när det finns kommunikationsproblem..
    Sa väl nånting i stil med att han självklart får göra som han vill men jag tycker det känns otryggt att han åker så långt bort och då säger han ju såklart att han inte ska åka.
    Men det är väl mest att jag tycker att han borde känna det själv men så funkar det ju tydligen inte. 
    Vet ju inte heller om jag överdriver men med tanke på mycket som man läser här så kan ju mycket hända redan från den veckan.
  • Magdaaa
    bouncer skrev 2017-11-27 06:09:11 följande:

    Min graviditet fortskred normalt tills jag plötsligt började läcka vatten v36+3. In för kontroll på förlossningen och slutade med akut kejsarsnitt några timmar senare.

    Jag förstår absolut att du säger ?gör som du vill?, det hade jag också sagt. Vad är det med vissa andra här som tvingar sina partners till olika saker? Det bäddar ju för ett långt och lyckligt förhållande... Vitsen är ju att partnern av egen fri vilja ska vara hemma och förstå att det är dumt att åka.


    Men fy, ja det är precis sånt där man är rädd för. Allt kan ju hända när man har så kort tid kvar och det är väl det jag tycker man borde förstå själv men det verkar vara korkat av mig att tänka så.
    Vad jag sa var ju att han absolut får göra som han vill MEN att jag skulle vara otrygg om han åkte så långt bort och att jag inte kan precis göra om födseln så han hinner vara med igen... :)
    Men sen kände jag att jag kanske överdrev för det är ju ändå en månad kvar men som man läser här och överallt så är det ju väldigt vanligt att det blir komplikationer eller att barnet föds kring den tiden också.
  • elyse
    Magdaaa skrev 2017-11-27 10:28:43 följande:

    Nej det är i februari men är sjukskriven sen nån vecka tillbaka pga foglossning bl.a så det har ju krånglat lite redan om man säger så:)


    Jaha. Inte för att vara negativ, men du kanske inte ens grejar att lämna ert boende i v 36 om du är sjukskriven nu. OK om du var på topp. Nä, ni behöver fundera på detta.
  • Mia86a

    Jag hade varit helt ok med att min man åkt iväg några dagar i vecka 36, men alla är vi olika.

    Eftersom du postat en tråd om det är det självklart något du mår dåligt över och då måste du sätta ned foten och kräva att han håller sig på hemmaplan så pass sent i graviditeten. Ser inga konstigheter med det.

Svar på tråden Sambo resa bort på semester i vecka 36?