• Misszandra

    Ni som är/har varit gravida med tvillingar

    Ni som är/har varit gravida med tvillingar, märkte ni nån skillnad tidigt i graviditeten till skillnad från en graviditet med bara ett barn? Tidiga symtom? Starka symtom? Osv

  • Svar på tråden Ni som är/har varit gravida med tvillingar
  • skånetös1984

    Jag fick en blödning o därför fick jag veta det va 2 då vi åkte in o kollade i v 7.

    Jag mådde definitivt mer illa i början nu med twinsen än när jag bara väntade ett barn. O magen kom ju myk fortare men kan ju ha med att göra att det är andra graviditeten. Är i v 24 nu o mitt illamående har typ precis gått över.

  • Godis31

    Jag fick ett starkt plus på stickan redan en vecka innan bim. asså utan tvekan plus och det kom nästan direkt , vilket jag tyckte var konstigt . Med mina enlingar var de svaga positiva på bim -3 som man fick vinkla och hålla dem i ljuset för att se strecket sp tidigt. Sen har jag mått fruktansvärt illa, spytt dagligen from v 7 till v 17, men det gjorde jag med min flicka också. Annars inget speciellt tecken , fick veta att de va två efter en miniblödning i v 9 som ja kollade på gyn. Är nu i v 23 och väntar två tjejer :)

  • skånetös1984
    Godis31 skrev 2017-12-02 20:02:23 följande:

    Jag fick ett starkt plus på stickan redan en vecka innan bim. asså utan tvekan plus och det kom nästan direkt , vilket jag tyckte var konstigt . Med mina enlingar var de svaga positiva på bim -3 som man fick vinkla och hålla dem i ljuset för att se strecket sp tidigt. Sen har jag mått fruktansvärt illa, spytt dagligen from v 7 till v 17, men det gjorde jag med min flicka också. Annars inget speciellt tecken , fick veta att de va två efter en miniblödning i v 9 som ja kollade på gyn. Är nu i v 23 och väntar två tjejer :)


    Jag e i v 24 :) var bor du?

    Jag ska få en av varje sägs det :)
  • ensamärstark

    När jag var gravid med mina tvillingar (dom är 8år nu) så märkte jag inget. Inga symtom förens vecka 7-8. Möjligen liiite molvärk o ömma bröstvårtor bara annars inget. Var därefter väldigt trött o sov mycket.. mådde enbart lite illa nattetid annars mådde jag bra.

    Nu är jag gravid igen vecka fyra bara än sålänge så blir spännande! Men har massor symtom så vi får se. VUL den 2 januari så får vi se om det är fler än en denna gång med

  • avc

    Jättestor skillnad mellan första barnet, enling, och nu tvillinggraviditeten. Båda graviditeterna var jag svullen och "konstig" i magen när jag tog graviditetstestet på bim, men extremt mycket så med tvillingarna. Både jag och min man kände nog att det inte ens var nödvändigt med test för tvillingarna eftersom det kändes så tydligt att jag var gravid. Bytte direkt till gravidbyxor för magen var så känslig och stor efter beskedet på bim! Runt v 5-6 började illamåendet med både enling och tvillingarna, men enlingsillamåendet var väldigt milt, var mest känslig för olika lukter och ville inte äta viss mat. Det gick över runt v 12. Illamåendet med tvillingar... ojoj. Hemskt! Blev medicinering för att överleva fram till v 17, sen lugnade det ner sig. Är i v 23 nu och nu räcker ett par tabletter lerg comp om dagen. Men jag kan fortfarande inte äta allt och kan fortfarande kräkas när det är väldigt illa.

    Enlinggraviditeten hade jag inte mkt besvärliga symtom förutom tidiga/täta sammandragningar. Jobbade fram till dagen innan bebis föddes, bf-8! Nu med tvillingarna har jag checkat av alla symptom man kan ha som gravid plus gigantisk mage. Sjukskriven sedan v 22.

    Första graviditeten anade jag nog inte hur illa en graviditet kan vara! Tur att tvillingarna inte kom först... känner mig nästan lite kränkt när folk säger "åh jag önskar att jag också fick tvillingar".

    Fick reda på att det var tvillingar på privat ultraljud v 8 som vi bekostade själva. Gick på det för att jag mådde så himla illa och ville se vad som hände i min kropp... Total överraskning/chock!

  • LFF

    Nej. Har varit gravid två gånger innan och det var som följer:

    Graviditet 1: Tappade aptiten. Väldigt doftkänslig med illamående som reaktion.
    Graviditet 2: Galet hungrig konstant. Doftkänslig men inte lika illa som första gången.
    Graviditet 3 (tvillingar): Inget speciellt annat än doftkänslig men inte lika illa som gång 1.

    De två första graviditeterna slutade tyvärr i missfall. Chocken var total när jag i v7+2 fick veta att det låg två gryn där inne.

  • Misszandra

    Åh vad spännande. Jag vet inte varför jag har fått för mig att det möjligen kan ligga två där inne. Mina symptom är starkare än förra gången, nog därför. Men jag har nog fel, haha är så osäker.

    Tack för alla svar, så olika det har varit. Nog svårt att veta egentligen. Vi får de på ultraljudet! :)

  • Pr0nographic

    Är i v15 med tvillingar nu. Har två barn sen innan.

    I början mådde jag illa, alltså inte sådär "shit nu kräks jag" som jag hade innan med mina 2 tidigare graviditeter - utan mer "Fyfan vill inte ens ha mat för jag känner mig riktigt jävla magsjuk"-illamående och det var KONSTANT.

    Jag kände livmodern tidigare än vanligt.

    Jag blev trögare i magen än vanligt.

    Jag var tröttare än med de andra.

    Sen efter v 12 så har jag mått bra! Är piggare och har spytt någon gång av plötsligt illamående.

    Fast ibland får jag en tröttsläng och bara måste sova en stund.

  • an8oben

    Hej!
    Jag fick en synlig mage redan i vecka 8 men då fattade jag inte att det berodde på att det var tvillingar! Det såg vi på RUL kring vecka 18.

Svar på tråden Ni som är/har varit gravida med tvillingar