• MedelåldersAnders

    Jag har aldrig ofredat en kvinna - angår metoo mej?

    Som sagt, har aldrig vidrört eller sagt något sexuellt till någon utan att det varit ömsesidigt. Jag sade till en kollega en gång att hon var fin i håret den dagen men hon såg mest glad ut även om hon såg lite stressad ut. 


    Men alltså, angår metoo mej?

  • Svar på tråden Jag har aldrig ofredat en kvinna - angår metoo mej?
  • JakobK
    KlunsSmurfen skrev 2017-12-17 01:35:55 följande:
    De finns ju de som är riktiga arbetsmyror och som inte har något familjeliv som lyckas få högre chefspositioner men människor med psykopatiska eller narcissistiska drag törstar efter makt och framgång betydligt mer än övriga människor och armbågar sig fram, utnyttjar alla makt så gott det går bl.a. genom att trakassera andra så man skulle kunna tänka sig att de är överrepresenterade men de personligheterna finns bland alla samhällsskikt och yrken, de som inte lyckas få makt har ju ännu större behov av att hävda sig och kommer ju också att hävda sig på samma sätt, de har bara inte samma möjligheter att komma undan med det.

    Man kan inte bedöma hur vanligt det är baserat på hur många gärningsmän man uppskattar att det finns, om det bara skulle vara 1% av alla män som står bakom "metoo-händelser" så kommer många av de männen utsätta ett större antal kvinnor. Det uppenbart att många kvinnor på något sätt riskerar att bli utsatta på något sätt eftersom de ändå hinner träffa ett stort antal män i olika situationer innan de ens fyllt 25.
    Jo psykopater och narcissister och liknande personlighetsdrag är nog de som ligger bakom den största mängden metoo-händelser, snarare än att pojkar blivit uppfostrade fel av föräldrar och skola.

    Jo det finns arbetsmyror som når chefspositioner, men maktlystnad och en åtrå efter kändiskskap ligger nära pskykopati och narcissism skulle jag säga. För att nå toppen krävs det nog i de flesta fall att man trycker ner andra, och inte bryr sig så mycket om det. Motsatsen är en personlighet som inte vill göra väsen av sig, inte tar stora risker, tänker mycket på konsekvenser av sina handlingar och har mycket empati. Givetvis finns det undantag.
  • KlunsSmurfen
    JakobK skrev 2017-12-17 01:51:26 följande:
    Jo psykopater och narcissister och liknande personlighetsdrag är nog de som ligger bakom den största mängden metoo-händelser, snarare än att pojkar blivit uppfostrade fel av föräldrar och skola.

    Jo det finns arbetsmyror som når chefspositioner, men maktlystnad och en åtrå efter kändiskskap ligger nära pskykopati och narcissism skulle jag säga. För att nå toppen krävs det nog i de flesta fall att man trycker ner andra, och inte bryr sig så mycket om det. Motsatsen är en personlighet som inte vill göra väsen av sig, inte tar stora risker, tänker mycket på konsekvenser av sina handlingar och har mycket empati. Givetvis finns det undantag.
    Att vilja bli skådespelare eller något annat stort inom det egna intresset är bara mänskligt, åtrå efter kändisskap är däremot ett narcissistiskt drag, många skådespelare och artister har haft en väldigt taskig uppväxt och det är ofta det som driver dem framåt men det är i sig inget omoraliskt med att vilja få bekräftelse av andra eller genom andra. Det betyder inte att man är villig att göra det på andras bekostnad och man är inte tvungen att göra det för att nå toppen. (När det handlar om kändisskap och liknande så är ju konsumenterna som ger dem bekräftelse för deras talanger eller kunskap). Det blir en jäkligt dålig kombination med de som är kapabla att trycka ner andra eftersom det är lätt att låta kändisskapet eller karriären gå före personlig säkerhet och välmående.

    Psykopati brukar vara medfött och de skiter oftast fullständigt i makt och bekräftelse, de känner sig som kungar ändå men psykopatiska och narcissistiska drag brukar bero på uppväxten.
    Vissa klarar inte av sina framgångar och blir egoistiska svin även om uppväxten har varit bra men de flesta av dem blir knappast såna som begår övergrepp (om man inte räknar med de som hamnar i missbruk).
  • KlunsSmurfen
    Milkway skrev 2017-12-07 20:51:38 följande:
    Men om kvinnors situation utöver männens ansvar beror på hur kvinnor agerar angår det också kvinnor att me too - berättelserna kommit till.

    Ska jag belysa hur ofta en kvinna: jagar en upptagen man? Tillåter sig bli misshandlad? Våldtagen? Manipulerad? Skaffat barn med någon som slår henne? Eller alla kvinnor som går till krogen för att höja sitt självförtroende via sexiga inviter från män? Eller alla kvinnor som säger "Jag dras till bad guys haha" eller alla kvinnor som drogar ner sig och tycker vad de blir utsatta för i samhället är 100% andras ansvar?

    Jag är kvinna men inte tänker jag att det är alla männens fel att min vän super ner sig medvetslös med sin egen mun sina egna pengar sina egna val och riskerar att bli skadad, för män som super ner sig och blir misshandlade är det alla kvinnors fel då?

    Tycker inte om de kvinnor som sitter på tronen och förväntar att männen ska böja sig, det är ingen som ska sitta på tronen alla får faktiskt jobba med vad de säger tänker och gör.

    Så länge kvinnor attraheras av män som gör illa de kan ingen annan snäll man i världen göra något åt saken, jag som kvinna tar mitt ansvar att inte låta en man styra mig, att inte bekräfta mig hos en man, att inte söka mitt värde hos en man, och att veta var min integritet är när en man tror att jag stannar för att han behandlar mig illa, eller att en man blir attraktiv för att han tafsar på mig.

    Det är mitt ansvar, det är alla kvinnors ansvar med den hemläxan.
    "Men om kvinnors situation utöver männens ansvar beror på hur kvinnor agerar angår det också kvinnor att me too - berättelserna kommit till"
    Det finns många olika orsaker till det, allt från någon ouppfostrad skitunge som tafsat i skolan till upprepade övergrepp på någon som inte kan stå upp för sig själv.

    De har antagligen vuxit upp i en dysfunktionell familj med missbrukande eller väldigt narcissistiska föräldrar och blivit utsatta för psykisk misshandel under upväxten och kanske även gaslighting och fått en trasig anknytning, eller kanske blivit utsatta för ett traumatiskt övergrepp.
    Män som vuxit upp med det och också en tendens att dras till narcissistiska partners som påminner om föräldrarna.

    Andra blir mer som sina föräldrar och blir en del av det "strukturella samhällsproblemet"

    "Det är mitt ansvar, det är alla kvinnors ansvar med den hemläxan"
    Trådarna på FL som handlar om det brukar dra åt det hållet, man försöker få dem att vägra vara offer och ta ansvar för sitt eget liv, det är oftast det enda som funkar. Är det någon som vet hur man får förövaren att ta ansvar?

    "Tillåter sig bli misshandlad? Våldtagen? Manipulerad? Skaffat barn med någon som slår henne?"
    Som du formulerat låter det som victim blaming i övrigt håller jag med, man kan inte skylla samhällsproblem enbart på en grupp och lägga ansvaret på endast en grupp och det ligger antagligen långt över deras (männens) förmåga att göra något åt det medan "kvinnor sitter på tronen"
    Speciellt när det inte är bara det ena könet som kan vara en urkass förälder.
    1. Förmåga att reglera känslor: avsaknad av inre tröstande instans
    2. Medvetande: dissociation, depersonalisation
    3. Självuppfattning: skam, hjälplöshet
    4. Uppfattningar om förövaren: kan ta form av rädsla eller sorg, men personen kan även identifiera 5. sig med och försvara förövaren.
    6. Relationer med andra: undvikande, personen kan isolera sig, försöka bli räddad eller återupprepa trauman genom att söka sig till nya förövare, reviktimisering
    7. System of meaning: hopplöshet

    Komplex traumatisering ? Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Komplex_traumatisering

    ****************
    Complex post-traumatic stress disorder - Wikipedia

    Children and adolescents

    * Attachment ? "problems with relationship boundaries, lack of trust, social isolation, difficulty perceiving and responding to others' emotional states"
    * Affect or emotional regulation ? "poor affect regulation, difficulty identifying and expressing emotions and internal states, and difficulties communicating needs, wants, and wishes"
    * Self-concept ? "fragmented and disconnected autobiographical narrative, disturbed body image, low self-esteem, excessive shame, and negative internal working models of self".

    Adults
    * Changes in self-perception, such as a chronic and pervasive sense of helplessness, paralysis of initiative, shame, guilt, self-blame, a sense of defilement or stigma, and a sense of being completely different from other human beings.

    * Varied changes in the perception of the perpetrator, such as attributing total power to the perpetrator, becoming preoccupied with the relationship to the perpetrator, including a preoccupation with revenge, idealization or paradoxical gratitude, seeking approval from the perpetrator, a sense of a special relationship with the perpetrator or acceptance of the perpetrator's belief system or rationalizations.

    * Alterations in relations with others, including isolation and withdrawal, persistent distrust, anger and hostility, a repeated search for a rescuer, disruption in intimate relationships and repeated failures of self-protection.

    en.wikipedia.org/wiki/Complex_post-traumatic_stress_disorder

    ****************

    Traumatic bonding - Wikipedia

    Traumatic bonding occurs as the result of ongoing cycles of abuse in which the intermittent reinforcement of reward and punishment creates powerful emotional bonds that are resistant to change

    en.wikipedia.org/wiki/Traumatic_bonding

    ****************

    Våldtäkt ? Wikipedia
    Offrets reaktioner efter våldtäkt
    En våldtäkt är en psykisk kris. Reaktionen på en sådan kris följer vissa faser, även om reaktionerna också kan ta sig mycket individuella former. Våldtäktsoffret relativt den som begår handlingen är ofta i en svagare position, fysiskt, ekonomiskt, mentalt, åldersmässigt, i form av beroendeställning eller för att offret är berusat. Till våldtäkten hör därför ofta annat psykiskt eller fysiskt våld.[49]

    Fyra faktorer är synnerligen viktiga när det gäller hur offret reagerar.

    Det ena är åldern på offret, huruvida det är ett barn, en tonåring eller en vuxen.
    Det andra är hur offrets psykiska status var innan våldtäkten.
    Det tredje är graden av överraskning, huruvida offret blev överfallet av en främling eller våldtogs av en bekant.
    Det fjärde är annat våld som förekommit i samband med våldtäkten.

    Vidare spelar omgivningen stor roll, det vill säga graden av stöd och förståelse eller graden av misstro eller uteblivet stöd av annan orsak (somliga offer behåller våldtäkten hemlig). Könet på offret kan spela roll ifråga om hur en våldtäkt hanteras mentalt. Män som i vuxen ålder våldtas har lika stor eller större ohälsa än våldtagna kvinnor i samma ålder

    Teorier om förövare

    Topologier och riskfaktorer

    Vid oplanerade våldtäkter (av MTC så kallade opportunistiska förövare) är våldet instrumentellt men personen har ofta en lång historia av antisocialt beteende.[35] De sexuellt motiverade förövarna kallas också sadistiska förövare, vilka anses vara benägna till mest våld, mer benägna till sexualmord, tortyr och planering inför våldtäkten. Den maktmotiverade förövaren söker någon att kontrollera, och söker sig till någon i en utsatt position, i syfte att känna makt, men kan triggas igång av att ha fått sin makt utmanad.[36] De som drivs av hämndbegär mot kvinnor i allmänhet, använder ofta förolämpningar vid våldtäkten, kan likaså begå sexualmord, men utan att drivkraften är erotisk. Ökat våld vid motstånd, kännetecknar förövare som har annan kriminell belastning, liksom större bruk av brutalt våld som inte är nödvändigt för att genomföra våldtäkten.[37] En annan typ som förekommer i vissa topologier är den amoraliska förövaren, som utan att vara särskilt fientlig mot kvinnor i allmänhet eller offret i synnerhet av rent själviska skäl tvingar sig till sex.[34]

    Det finns flera psykopatologiska och psykosociala faktorer som bidrar till att någon begår våldtäkt. Dock kan ingen faktor ensam utgöra en förklaring.[38] Det är vanligare att ha utsatts för sexuella övergrepp som barn bland dem som våldtar barn (drygt 70 %). Bland dem som våldtar vuxna, är det vanligare att ha varit utsatt för fysisk och psykisk misshandel under barndomen, i synnerhet i hemmet (ca 70 %).[39] (Jämför identifikation med förövaren). Förövare har ofta en högre grad psykotisism än andra dömda för brott.[38] Bland dem som begår sexualmord är det vanligare med social isolering.[40]

    Psykopatologiska drag hos dem som våldtar i nära relationer innefattar otrygga anknytningsmönster, instabil självbild, borderline personlighetsstörning, svartsjuka och rädsla att bli övergiven, samt en tendens att överföra sin rädsla att bli övergiven till aggression.[41]

    Förutom flera av de ovan nämnda riskfaktorerna, nämner Världshälsoorganisationen (2012) följande: ojämställdhet, normalisering av våld, låg utbildning, antisocial personlighetsstörning, alkoholmissbruk, samt ? i synnerhet ? tro på familjeheder och sexuell oskuld, uppfattningar om att mannen har sexuella rättigheter, och låga straff för sexuellt våld.[42]

    Graden av planering skiljer sig åt beroende på vilken typ av våldtäkt det är fråga om. Studier tyder på att gruppvåldtäkter i högre grad är planerade (90 %) än singelvåldtäkter (58 %)

    Förövares sexualitet

    Förövare kan vara inbördes väldigt olika. En gemensam faktor för ganska många förövare är att de avmänskligar offret och att den medkänsla som de kan känna i andra sammanhang försvinner i den sexuella upphetsningen och att de under handlingen bara tänker tänker på sin egen tillfredsställelse.

    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt
  • KlunsSmurfen
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-07 16:12:51 följande:

    Det är en häxjakt , många män blir oskyldigt anklagade.


    Afterlife skrev 2017-12-07 16:17:06 följande:
    Har du några belägg för det?
    Jag har inte sett en enda man hängas ut faktiskt. (Om man bortser från spekulationer om kändisar, men det händer ju oavsett vad de misstänks för otrohet/skattebrott/alkoholism, oavsett om det är straffbart eller inte)
    Alla #metoo som jag sett har bara varit kvinnor som delat med sig av sina upplevelser utan att nämna några namn.
    Det kanske inte nämns några namn under #metoo (har inte kollat)

    Harvey Weinstein fick diverse anklagelser riktade emot sig och sen fick han sparken utan rättegång, men det finns ju inte heller några tvivel på sanningshalten i anklagelserna mot honom och många andra.

    Många anklagelser mot andra är helt anonyma, även om de kanske inte ligger under taggen #meeToo så hör de ihop så har det eskalerat och vissa blir dömda av samhället pg.a ett anonymt inlägg som nämner namn och då börjar det gå för långt. När ca 2% av alla våldtäktsanmälningar (USA) är falska anklagelser kan man inte utgå ifrån att 100% av alla anklagelser är sanna, speciellt inte de som är anonyma.

    #meToo är inte en häxjakt men amerikanska vänstern (de som drar långt åt vänster) och deras radikalfeminister driver en häxjakt på män och de passar givetvis på att utnyttja situationen.
    Patriarkatet, grupp politik, grupptillhörighet, jag är alltså en del av problemet för att jag är en man och hör till gruppen "privilegierade heterosexuella vita män" och bidrar till att kvinnor som grupp är offer vare sej de vet om det eller inte eftersom de tillhör gruppen kvinnor.
    Jag är tveksam till att majoriteten av (radikal)feminister och de som tar fragment av ideologin är medvetna om var den kommer ifrån och vad den egentligen handlar om. Även om det bara är en liten del som inte har stöd av majoriteten så är det ju så att de som låter högst har en tendens att kunna påverka och folk tar fragment från ideologin och det förstör bl.a. för de som är utsatta
    Det har smittat av sig på Sverige också.

    #meeToo är som sagt inte en häxjakt men används av fel folk i fel syfte.
    Bara några saker som inte ens har med meeToo att göra:

    Google memo, James Damore skrev i ett memo till andra anställda på Google att Googles program för jämlikhet inte fungerade och att det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män, skillnaderna är genomsnittligt och går inte att tillämpa på varje individ. Trotts att han bifogat källa till vetenskapliga artiklar som stödde det han skrev fick han sparken från Google p.g.a. memot och vänstermedia målade upp honom som en sexistisk mansgris
    en.wikipedia.org/wiki/Google%27s_Ideological_Echo_Chamber

    MSNBC klippte banden med Sam Seder för ett 8 år gammalt satiriskt våldtäktsskämt utan att bry sig om att kolla upp vad det handlade om.
    Don?t care re Polanski, but I hope if my daughter is ever raped it is by an older truly talented man w/a great sense of mise en scene.
    - Sam Seder
    Han hade ledsnat på vänsterns hycklande när de försökt att släta över anklagelserna mot Roman Polanski.
    Roman Polanski sexual abuse case - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Roman_Polanski_sexual_abuse_case

    Män kan bli dömda och få karriären förstörd utan att egentligen ha gjort något fel
    MSNBC ångrade sig när de fattat vad skämtet egentligen handlade om.
    MSNBC Reverses Firing of Contributor Over Rape Joke - The New York Times
    www.nytimes.com/aponline/2017/12/07/business/ap-us-tv-msnbc-seder.html

    Title 9 har utnyttjas flitigt av fel folk.



    Title IX - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Title_IX

    När Cassie Jaye gjorde Red Pill dokumentären filmen bojkottad, många biografer vägrade visa filmen och den blev sågad av vänstermedia av folk som inte ens hade sett den, guilt by association. Dokumentären handlade i stort sett bara om saker som skrivs i det här forumet utan att folk blir dömda för det eftersom det händer i samhället.

    Cassie Jaye on Laci Green & Media Backlash - YouTube




    Vissa har lärt sej hur "samhället är uppbyggt" och sitter i sin ekokammare utan att de menar något illa med det, de har bara missat det där med kritiskt tänkande och egentligen det enda sättet att övertyga sej själv om att man har rätt är att försöka falsifiera det genom att lyssna på andra också.

    MEETING THE ENEMY A feminist comes to terms with the Men's Rights movement | Cassie Jaye | TEDxMarin - YouTube




    Många kvinnor har reagerat på att man faktiskt kan bli bannad från Twitter och Facebook om man dömer ut män som grupp och skriver att alla män är svin, de verkar inte riktigt förstå varför men om situationen varit omvänd så hade mannen som skrivit att alla kvinnor är svin blivit dömd av majoriteten som ett sexistiskt svin.

    Det blir konsekvenser av det.

    NotAllMen - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/NotAllMen
    NotAllMen - Youtube
    www.youtube.com/results%253D&search_query=NotAllMen
    www.youtube.com/results CAI%253D &search_query=NotAllMen
    #notallmen hashtag on Twitter
    twitter.com/hashtag/notallmen

    När kvinnor måste säga detta för att bilden av män och samhället inte ska bli helt skev så påminner det lite om en häxjakt.
    Nio kvinnor berättar om trakasserier och sexism på SVT | SVT Nyheter
    Hedenmo: ?Kryllar inte av tafsande män?

    Många kvinnor SVT Nyheter talar med upplever inte att de utsatts för sexuella trakasserier och känner inte igen den bild som målats upp av SVT.

    En av dem är SVT-profilen Anna Hedenmo.

    ? Jag känner starkt med de personer som drabbats, och det är viktigt att företaget markerar tydligt mot alla former av sexuella trakasserier. Samtidigt vill jag understryka att jag under mina 25 år på SVT aldrig har utsatts för detta, och frågan har överhuvudtaget inte kommit upp bland mina kvinnliga kollegor under de senaste 20 åren. Bilden av en tv-bransch där det kryllar av tafsande män är helt enkelt inte sann. SVT är ett stort företag med många anställda. Jag tror problemet finns i de flesta branscher och på de flesta företag av SVT:s storlek, säger Anna Hedenmo.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnliga-svt-anstallda-om-sexuella-trakasserier

  • Milkway
    KlunsSmurfen skrev 2017-12-17 04:08:47 följande:

    "Men om kvinnors situation utöver männens ansvar beror på hur kvinnor agerar angår det också kvinnor att me too - berättelserna kommit till"

    Det finns många olika orsaker till det, allt från någon ouppfostrad skitunge som tafsat i skolan till upprepade övergrepp på någon som inte kan stå upp för sig själv.

    De har antagligen vuxit upp i en dysfunktionell familj med missbrukande eller väldigt narcissistiska föräldrar och blivit utsatta för psykisk misshandel under upväxten och kanske även gaslighting och fått en trasig anknytning, eller kanske blivit utsatta för ett traumatiskt övergrepp.

    Män som vuxit upp med det och också en tendens att dras till narcissistiska partners som påminner om föräldrarna.

    Andra blir mer som sina föräldrar och blir en del av det "strukturella samhällsproblemet"

    "Det är mitt ansvar, det är alla kvinnors ansvar med den hemläxan"

    Trådarna på FL som handlar om det brukar dra åt det hållet, man försöker få dem att vägra vara offer och ta ansvar för sitt eget liv, det är oftast det enda som funkar. Är det någon som vet hur man får förövaren att ta ansvar?

    "Tillåter sig bli misshandlad? Våldtagen? Manipulerad? Skaffat barn med någon som slår henne?"

    Som du formulerat låter det som victim blaming i övrigt håller jag med, man kan inte skylla samhällsproblem enbart på en grupp och lägga ansvaret på endast en grupp och det ligger antagligen långt över deras (männens) förmåga att göra något åt det medan "kvinnor sitter på tronen"

    Speciellt när det inte är bara det ena könet som kan vara en urkass förälder.


    Vissa förövare är människor som omedvetet gjort saker och av okänd anledning (men fullt adekvat till sitt sammanhang) som aldrig hade för intention att skada eller vilja någon annan illa. Dessa människor kan man prata med, (det hjälper inte att kalla någon dum i huvudet och skrika jag ska anmäla dig) göra en dialog, se vad de bygger sina handlingar på, hitta felet, och dessutom låta de själva se felet så de själva vill ta itu med det och bättra sig.

    Sedan finns det förövare som är medvetna att de skadar människor med sina handlingar, vilket är exakt deras intention också och de har inga känslor för hur den andre mår eller ett samvete som larmar när de gjort fel, för de tycker inte att de gjort fel. Denna typ av människa som är funtad såhär kan man inte få att inse något överhuvudtaget för de tycker inte de ska ändra på något. Om du vet att det finns en risk att en människa fungerar såhär, och går inte att ändra på, är det inte läge att skrika om me too och att "ta mer ansvar" och tycka att du ska inte behöva akta dig, faktum är att denna typ av människa kan mörda dig, så långt bort är deras samveten, och de kan skada dig våldta trakassera förnedra och få dig att må så dåligt att du vill döda dig själv. Finns olika nivåer här men min poäng är, är det inte dags att släppa kampen att "jag ska minsann kunna ligga naken i ett dike och vara Deckad och en man ska låta bli mig och bara hjälpa mig" och sluta utsätta dig för risker istället?

    Om vi hörde de som faktiskt inte överlevt dessa människor d haft oturen att möta, tror jag knappast de hade sagt att det är de människorna som skulle ha undvikit att våldta och mörda de, de hade snarare sagt "Jag skulle ha tagit taxi hem istället för lita på en främling vid baren"

    Jag menar bara att det är dumdristigt att kräva andra människor att ändra på sig, vissa kommer inte det, och då är det bara irrationellt att fortsätta skrika om att du ska kunna gå säker, för vi lever aldrig säkert men vi kan ta åtgärder för att öka chanserna med säkerhet.

    Åter igen vill jag dra referenser till barn som får lära sig att aldrig prata eller följa med främlingar. Vuxna människor tror att de kan följa med främlingar och ska vara 100 % skyddade, det är oerhört naivt och motsägelsefullt. Varför skulle en vuxen människa vara mer söker än ett barn? Blir du skadad blir du skadad, oavsett ålder eller storlek det är ingen garanti för säkerhet att du är vuxen och kräver att folk ska vara vettiga?

    Vi lever inte i en säker miljö. Så varför förvänta att människorna ska alla bli säkra mot dig? Varför inte acceptera faktum, att du är aldrig garanterad någon säkerhet, oavsett ålder kön eller storlek. Varför inte ha inställningen att du måste skydda dig själv? för du är den enda som kan hålla dig så säker som möjligt.
  • KlunsSmurfen
    John22 skrev 2017-12-07 16:43:02 följande:

    Men kvinnor är inte lika benägna att axla sin del av bördan. Varför snackas det inte om att kvinnor måste lära sina döttrar att inte tafsa på män på krogen (vilket jag själv och ett otal bekanta drabbats av)?

    Varför säger man inte åt kvinnor att de också är ansvariga eftersom de inte säger åt sina polare på tjejmiddagen att inte prata nedlåtande och sexistiskt om män?



    Pumakvinna skrev 2017-12-07 20:19:35 följande:
    Hur kränkt får man bli? Skaffa din egen tråd/upplopp eller bättre fantasi! Tror knappast du får så många lidande i in skara...
    Det är ju ett sätt att se på det...
    Om respekt inte är ömsesidigt, att det är enbart män som ska lära sig att respektera kvinnor. Utsatta kvinnor är ett samhällsproblem som angår alla men när män yttrar sig om deras upplevelser låter det "Hur kränkt får man bli?"
    Tilja skrev 2017-12-07 20:08:47 följande:
    Därför att det inte är det metoo handlar om. Det du pratar om är ett annat ämne. Blanda inte ihop dem som om de har med varandra att göra. Gör något åt det om du ser det som ett riktigt problem och ta upp det som ett eget ämne istället för ett argument för att du ska slippa bry dig om kvinnors situation.
    Förklara på vilket sätt samma sak är ett annat ämne, är det för att han är en man?

    Vissa samhällsproblem är mer eller mindre könsneutrala, varför ska man skilja helt på dem baserat kön och bara se det som att det bara är ett riktigt problem för en viss grupp?
    När det handlar om större delen av kvinnors utsatthet så var det något som liberalfeministerna fattade för flera år sen, ska man bry sig om kvinnors situation får man också bry sej om männens eftersom det i slutänden har en tendens att drabba kvinnor.
    Som andra påpekat i andra trådar får man försöka fånga upp problemen redan i skolan och då kan man inte se ett enda kön som offer och ett annat som förövare, eller så kan man göra som vissa andra gör, skylla på samhällskonstruktioner och normer men det löser inte alla problem.

    Actor Terry Crews: I was sexually assaulted by Hollywood executive | Film | The Guardian
    Actor and former NFL star Terry Crews has claimed he was the victim of a sexual assault by a ?high-level Hollywood executive?, but did not retaliate or speak out over the incident for fear of being ostracised or sent to jail.

    Crews, who played for teams including the Los Angeles Rams, the San Diego Chargers and the Washington Redskins and appears in the sitcom Brooklyn Nine-Nine, recounted the incident via a series of tweets.

    The 49-year-old said he was prompted to share his story in the wake of the ongoing Harvey Weinstein scandal. ?This whole thing with Harvey Weinstein is giving me PTSD. Why? Because this kind of thing happened to ME,? he wrote.

    Film producer Weinstein has been accused of sexual assault or harassment by multiple women, including Asia Argento, Gwyneth Paltrow and Angelina Jolie. Weinstein denies some of the allegations and says all his relationships were ?consensual?.

    www.theguardian.com/film/2017/oct/11/actor-terry-crews-sexually-assaulted-by-hollywood-executive
    300,000 men join in with #MeToo sexual assault hashtag
    www.telegraph.co.uk/news/2017/10/18/300000-men-join-metoo-sexual-assault-hashtag/
    Why #MeToo can be for men, too - Houston Chronicle
    expressing these emotions within patriarchal culture is considered a show of weakness, and weakness is considered feminine. Within our culture, a man showing weakness is not a real man. Yet men are human beings, capable of being hurt, abused and traumatized, by both men and by women. According to the National Sexual Violence Resource Center, one in four girls and one in six boys will be sexually abused before they turn 18 ? 12.3 percent of women were age 10 or younger at the time of their first rape or victimization and 27.8 percent of men were age 10 or younger.

    But many men never self-report assault. Often, when the perpetrator is a woman, men aren't even aware that what happened to them was assault at all. You have only to look at the hypocritical way that media report or depict instances of female teachers sexually assaulting their male students to see why.

    www.houstonchronicle.com/local/gray-matters/article/Why-MeToo-can-be-for-men-too-12281653.php
    Palestrina skrev 2017-12-08 12:56:41 följande:
    Vad är det du sitter och säger, har du tänkt till ordentligt så att du vet att du verkligen vill stå för dina åsikter??? Ska det vara jämställt ska det också vara ok att kvinnor bli nerslagna av män när de är på utgång? Vi ska alltså inte göra det bättre utan sämre för alla, är det det som är jämställdhet? Att kvinnor ska göras lika delaktiga och utsatta för mäns våld, som män är? Newsflash: det är inte kvinnor som slår ner män som är på utgång, det är andra män som slår ner män. Tycker du inte att det är en bättre idé att alla, både män och kvinnor, hjälps åt med att motverka våld, både sexuellt och annat våld?
    Milkway påpekar det uppenbara hycklandet hos vissa.
    Ska det vara jämställt enligt samma princip så blir det sämre precis som du skriver, männen får skita i kvinnors problem och bara fokusera på sina egna.

    "Newsflash: det är inte kvinnor som slår ner män som är på utgång, det är andra män som slår ner män."
    Newsflash:

    Det är inte enbart män som slår män och det är inte enbart män som utnyttjar andra män sexuellt.
    Kvinnor drar också sexistiska skämt, mobbar både kvinnor och män på skolor och på arbetsplatser, misshandlar och våldtar sina partners både kvinnor och män.

    Domestic violence in lesbian relationships - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_in_lesbian_relationships

    Women Raped by Women - Lesbian Sexual Assault
    www.marieclaire.com/culture/a19495/women-raped-by-women/

    When Women Rape: Everything We?re Not Talking About | Autostraddle
    www.autostraddle.com/when-women-rape-everything-were-not-talking-about-185931/

    My first lesbian relationship has become abusive
    www.irishtimes.com/life-and-style/people/my-first-lesbian-relationship-has-become-abusive-1.3155117

    Män mer utsatta för våld i relationen än kvinnor - Göteborgs universitet
    sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//man-mer-utsatta-for-vald-i-relationen-an-kvinnor.cid1185940
    Erin Pizzey - Wikipedia:
    Pizzey set up a women's refuge in Belmont Terrace, Chiswick, London in 1971 where abused women "were offered tea, sympathy and a safe place to stay"

    Pizzey's work was widely praised at the time. In 1975 MP Jack Ashley stated in the House of Commons that "The work of Mrs. Pizzey was pioneering work of the first order. It was she who first identified the problem, who first recognised the seriousness of the situation and who first did something practical by establishing the Chiswick aid centre

    Soon after establishing her first refuge, Pizzey asserted that much domestic violence was reciprocal, with both partners abusing each other in roughly equal measure

    In her book Prone to Violence (1982), Pizzey expressed concern that so little attention was paid to the causes of interpersonal and family violence, stating, "to my amazement, nobody seemed to genuinely want to find out why violent people treat each other the way they do"

    Having moved to Santa Fe to write, Pizzey promptly became involved in running a refuge in New Mexico, as well as dealing with sexual abusers and paedophiles.[6] Pizzey said of this work, "I discovered that there were just as many women paedophiles as there were men. Women go undetected, as usual.

    Pizzey said in 2009 that she has "never been a feminist, because, having experienced my mother's violence, I always knew that women can be as vicious and irresponsible as men

    She speculates that high levels of hormones and neurochemicals associated with pervasive childhood trauma led to adults who repeatedly engage in violent altercations with intimate partners despite the physical, emotional, legal and financial costs, in unwitting attempts to simulate the emotional impact of traumatic childhood experiences and manifest the learned biochemical state linked to pleasure

    en.wikipedia.org/wiki/Erin_Pizzey
    lite mer i den tråden
    www.familjeliv.se/forum/thread/77854475-en-fraga-till-er-feminister/1/nick/77871222
  • KlunsSmurfen
    Milkway skrev 2017-12-17 04:36:35 följande:
    Vissa förövare är människor som omedvetet gjort saker och av okänd anledning (men fullt adekvat till sitt sammanhang) som aldrig hade för intention att skada eller vilja någon annan illa. Dessa människor kan man prata med, (det hjälper inte att kalla någon dum i huvudet och skrika jag ska anmäla dig) göra en dialog, se vad de bygger sina handlingar på, hitta felet, och dessutom låta de själva se felet så de själva vill ta itu med det och bättra sig.

    Sedan finns det förövare som är medvetna att de skadar människor med sina handlingar, vilket är exakt deras intention också och de har inga känslor för hur den andre mår eller ett samvete som larmar när de gjort fel, för de tycker inte att de gjort fel. Denna typ av människa som är funtad såhär kan man inte få att inse något överhuvudtaget för de tycker inte de ska ändra på något. Om du vet att det finns en risk att en människa fungerar såhär, och går inte att ändra på, är det inte läge att skrika om me too och att "ta mer ansvar" och tycka att du ska inte behöva akta dig, faktum är att denna typ av människa kan mörda dig, så långt bort är deras samveten, och de kan skada dig våldta trakassera förnedra och få dig att må så dåligt att du vill döda dig själv. Finns olika nivåer här men min poäng är, är det inte dags att släppa kampen att "jag ska minsann kunna ligga naken i ett dike och vara Deckad och en man ska låta bli mig och bara hjälpa mig" och sluta utsätta dig för risker istället?

    Om vi hörde de som faktiskt inte överlevt dessa människor d haft oturen att möta, tror jag knappast de hade sagt att det är de människorna som skulle ha undvikit att våldta och mörda de, de hade snarare sagt "Jag skulle ha tagit taxi hem istället för lita på en främling vid baren"

    Jag menar bara att det är dumdristigt att kräva andra människor att ändra på sig, vissa kommer inte det, och då är det bara irrationellt att fortsätta skrika om att du ska kunna gå säker, för vi lever aldrig säkert men vi kan ta åtgärder för att öka chanserna med säkerhet.

    Åter igen vill jag dra referenser till barn som får lära sig att aldrig prata eller följa med främlingar. Vuxna människor tror att de kan följa med främlingar och ska vara 100 % skyddade, det är oerhört naivt och motsägelsefullt. Varför skulle en vuxen människa vara mer söker än ett barn? Blir du skadad blir du skadad, oavsett ålder eller storlek det är ingen garanti för säkerhet att du är vuxen och kräver att folk ska vara vettiga?

    Vi lever inte i en säker miljö. Så varför förvänta att människorna ska alla bli säkra mot dig? Varför inte acceptera faktum, att du är aldrig garanterad någon säkerhet, oavsett ålder kön eller storlek. Varför inte ha inställningen att du måste skydda dig själv? för du är den enda som kan hålla dig så säker som möjligt.
    Jag tror vi menar ungefär samma sak men uttrycker det olika.
  • optimist63
    K Kalle skrev 2017-12-14 20:36:45 följande:
    Nej, det är inte 2-3%
    Jo det är den! Innan den stora invandringsvågen var den ca 1%, men har tre dubblats sedan dess....
  • sextiotalist

    Metoo angår oss alla, för till syvende och sist är det hur man beter sig mot andra. Metoo tar förvisso endast upp sexuella gränsöverskridandet, men beter man sig bra, respekterar andra, och bemöter sin omgivning med respekt så är skulle inte ens metoo behöva finnas.

  • K Kalle
    optimist63 skrev 2017-12-18 10:40:38 följande:
    Jo det är den! Innan den stora invandringsvågen var den ca 1%, men har tre dubblats sedan dess....
    Många av de som berättar nu är 50-70 år gamla. De ofredades långt innan vi fick den invandring vi har idag.
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2017-12-18 11:22:22 följande:
    Många av de som berättar nu är 50-70 år gamla. De ofredades långt innan vi fick den invandring vi har idag.
    Jag är 50+ och instämmer, det fanns även då, etniskt, sedan generationer, svenska yngre män som inte förstod (eller ville förstå) att man inte tar på andras kroppar.
  • JakobK
    sextiotalist skrev 2017-12-18 11:15:05 följande:

    Metoo angår oss alla, för till syvende och sist är det hur man beter sig mot andra. Metoo tar förvisso endast upp sexuella gränsöverskridandet, men beter man sig bra, respekterar andra, och bemöter sin omgivning med respekt så är skulle inte ens metoo behöva finnas.


    Ja grunden ligger ju i det, empati, att inte göra något mot någon annans vilja.

    Varför har skolor ett ämne som heter typ Empati, eller Hur man ska bete sig mot andra, så folk kan lära sig tidigt? 
  • optimist63
    K Kalle skrev 2017-12-18 11:22:22 följande:
    Många av de som berättar nu är 50-70 år gamla. De ofredades långt innan vi fick den invandring vi har idag.
    Som sagt har det alltid förekommit, men ökat otroligt mycket senaste 10 åren.
Svar på tråden Jag har aldrig ofredat en kvinna - angår metoo mej?