• bengthogberg1717

    Löneavtal

    Hej!


    Det är så att jag har köpt en Salong och behöver lite tips gällande löneavtal med frisörer osv. Jag själv är ingen frisör och har tänkt att anställa frisör/frisörer. 


    Min fråga är då, vilka löneavtal som är bra och effektiv så att både jag och frisören blir nöjda. Jag tänker, ska jag hyra ut frisörstolen för en fast kostnad per månad, eller ska jag anställa frisören och ha en fast lön + provision eller utan provision. 


    Kom gärna med tips av vad ni har för erfarenheter kring detta. 


    Ps: själv ska jag jobba i salongen med andra kosmetiska behandlingar, men samtidigt så vill jag utnyttja all yta i salongen där den redan är utrustad med frisör material etc.

  • Svar på tråden Löneavtal
  • Kjell2
    bengthogberg1717 skrev 2017-12-22 11:47:53 följande:

    Hej!

    Det är så att jag har köpt en Salong och behöver lite tips gällande löneavtal med frisörer osv. Jag själv är ingen frisör och har tänkt att anställa frisör/frisörer. 

    Min fråga är då, vilka löneavtal som är bra och effektiv så att både jag och frisören blir nöjda. Jag tänker, ska jag hyra ut frisörstolen för en fast kostnad per månad, eller ska jag anställa frisören och ha en fast lön + provision eller utan provision. 

    Kom gärna med tips av vad ni har för erfarenheter kring detta. 

    Ps: själv ska jag jobba i salongen med andra kosmetiska behandlingar, men samtidigt så vill jag utnyttja all yta i salongen där den redan är utrustad med frisör material etc.


    Läs på ordentligt. Din okunskap kring anställning och hyresavtalet gör att du kan landa rejält tokigt. Ta proffshjälp.
  • bengthogber1717

    Jag har ägt företag uppemot 10 anställda tidigare, okunskap är inte vad som gäller här. Min fråga är kring frisör yrket. Just inom detta område vill jag veta hur det bäst är gynnsamt för mig och frisören att komma överens om lön.


    Jag kan ju hyra ut stolar, men då är frisören inte en representant av mitt företag. Om ni förstår vad jag menar. Men det kanske lutar sig åt det ändå för att det verkar vara enklast så.

  • Kjell2
    bengthogber1717 skrev 2017-12-23 10:46:29 följande:

    Jag har ägt företag uppemot 10 anställda tidigare, okunskap är inte vad som gäller här. Min fråga är kring frisör yrket. Just inom detta område vill jag veta hur det bäst är gynnsamt för mig och frisören att komma överens om lön.


    Jag kan ju hyra ut stolar, men då är frisören inte en representant av mitt företag. Om ni förstår vad jag menar. Men det kanske lutar sig åt det ändå för att det verkar vara enklast så.


    Du måste bestämma dig, antinge anställer du med allt vad de innebär, leda och fördela arbetet, LAS, lön och sociala avgifter, arbetgivaransvar mm. Kolla kollektivavtal för detaljer.

    Eller så hyr du ut stol, lämpliga avtal hittar du säkert hos någon branchförening. Då slipper du allt vad arbetgivaansvar heter men å andra sidan tappar du en del kontroll. Avtalen är troligvis uppbyggda på någon form av månadshyra och sen del av omsättningen.

    Vad som är mest fördelaktigt för just dig går inte att säga. Beror dels på dina prioriteringar och dels på hur den lokala marknaden funkar.

  • hissjocke

    Det börjar bli mer som praxis i dag att man anställer konsulter istället för att anställa så mitt tips är att du ska hyra ut dina stolar! Som läget är i Sverige i dag så är du nog svårt att gå runt med bara anställda. Du slipper dessutom väldigt mycket pappersarbete genom att ta in konsulter istället för att anställa. Väldigt många lagar och förordningar man ska hålla reda på med anställda.

Svar på tråden Löneavtal