• Lillflickan

    Gravid efter IVF BF AUG 2018

    Idag har jag varit på kontroll och sett ett hjärta ticka. Vågar äntligen räkna mig som gravid, nu i v8. BF 20/8.

    Finns det fler där ute som vill följas åt?

    Min resa till barn började runt 2008. Efter sju insättningar, ett missfall och fem år senare fick jag äntligen min underbara son 2013. När han var ett år började vi så smått försöka själva med syskon. Tyvärr ville det inte ta sig av sig självt så vi gjorde en frysåterföring innan sommaren i år. Det tog sig men blev tyvärr missfall i v14. Nu har vi gjort ett nytt fullt IVF, femte totalt, åttonde insättningen och det är det hjärtat som tickar där inne!

  • Svar på tråden Gravid efter IVF BF AUG 2018
  • Milla8101
    Lillflickan skrev 2018-07-09 18:10:41 följande:

    Grattis Milla! Vad skönt att de i alla fall stannade inne en vecka till! Det är ju superbra! Varje dag är en seger. Då har ju lungmognadssprutorna hunnit verka optimalt enligt vad läkarna sa till mig (antar att du fick såna). Låter ju som om de mår jättebra om de blev av med kuvösen efter bara tre dagar. Då måste de varit ganska stora ändå? Har de cpap fortfarande eller slipper de det?

    Vattensäng borde vara samma som värmesäng. De ligger på en vattenbädd som tempereras till ett visst gradantal och hjälper bebisarna hålla värmen. Sen kan man efter hand sänka tills det inte behövs någon värme längre.

    Vi blev av med vår värmesäng idag, efter tio dagar. Skönt med en sladd mindre att snubbla på. Sonen som var mindre fast född bara en dag tidigare hade kuvös en vecka och värmesäng en vecka innan han kunde hålla värmen själv.


    Grattis själv! Såg inte förrän idag att du hade fått :)

    Ja vi fick lungmognads sprutan och det var jätte bra att dom stannade 12 dagar till.

    Dom hade Syrgas den första dagen, gick sen över till cpap några dagar. Nu är dom helt fria från det. Det är så skönt varje gång dom kopplar bort en sladd :)

    Är ni kvar på Neo?
  • Milla8101
    Solen2 skrev 2018-07-09 14:11:54 följande:

    Stort grattis!

    Hoppas alla piggar på sig.

    Vattenmadrass har jag inte hört talas om tidigare, vet du vad den bidrar med?


    Tack :) dom är väldigt pigga.

    BBM o Ssk säger vattenmadrass, men det är samma som värmemadrass, den håller en barnen varma. Dom sänker temperaturen allt eftersom. Sen tror jag att det blir en vanlig madrass när dom håller tempen själva.

    Hur går det för dig?
  • Lillflickan

    Vi är kvar på neo. Får se vad läkarna säger på ronden. Hon har lite svajig syresättning och dippade ordentligt för ett par dagar sen. Nu tror jag det var ett tag sen hon dippade långt ner men hon pendlar ner till strax under 90 ganska ofta. Men det är möjligt att läkarna nöjer sig med det och det blir hemgång med hemsjukvård någon gång i veckan.

  • Lillflickan

    Nu är vi hemma med hemvård. Bara sonden kvar att bli av med. Ska bli så skönt med bara amning. Längtar.

    Hur går det för dina Milla? Ursäkta om jag är nyfiken, men i vilken vecka kom de (30+?) och hur stora var de? Tycker de verkar duktiga. Och hur går det för dig? Jag tycker neo är tungt, trots att jag var veteran den här gången.

  • Solen2

    Jag kämpar på i värmen, 37 dagar kvar till bf. Inga tecken på att något är på gång. Den får gärna vänta till augusti, vill ha lite semester först. Börjar bli tungt och sover kasst på nätterna.

  • Lillflickan

    Vilken timing på varmaste sommaren. Hoppas du kan njuta av semestern ändå. Mycket bad och AC kanske. Jag sov också sjukt dåligt det sista. Och jag hade ju långt kvar till BF så måste vara ännu värre för dig. Mannen fixade i alla fall sovrum i källaren åt mig så jag kunde sova där i 21 grader i stället för 27 i sovrummet. Är helt värdelös på att sova på sida. På ryggen och höger sida blev jag yr och om jag sov på vänster sida låg jag på bebisens huvud som inte blev särskilt bekvämt. Och så skulle sonen på fem år ligga på min arm. Inte helt smidigt.

    Nu när jag inte är gravid klarar jag värmen lite bättre. Men det är lite nervöst med lillan. Känns som om hon blir väldigt varm.

  • Lillflickan

    Nu är vi helt utskrivna från neo. Lilltjejen har ammat själv i en vecka nu och går upp långt över minimikravet. Undrar var det här ska sluta.

    Hoppas det går fort för er också Milla.

    Hur går det för er andra? Det är väldigt tyst här inne...

  • Solen2

    Flytt ut på landet i några veckor. Åker hemåt mot stan i morgon. Funderar på hur jag ska överleva i denna värme de sista 3veckorna (+ev2v). Men känner endå att de är enklare att ta hand om sig själv i värmen än en nyfödd.

  • Lillflickan

    Så skönt att inte bebisen är kvar i magen med tanke på värmen. Med bebis i magen kunde jag inte sova när det var upp mot 23 grader i sovrummet men nu går det bra med 26. Lite jobbigt med bebisen och att det är svårt att komma ut för det blir för varmt i vagnen.

    Jag rekommenderar att söka sig till ställen med AC. Vi bor nära shoppinggallerior med AC. Var där mycket innan bebisen var född. Nu kan jag inte gå dit med infektionskänslig bebis. Ska undvika folksamlingar i ett halvår.

    Bada mycket är ju inte heller fel.

    Jag flydde ner i källaren hemma där det var runt 21 grader. Lite trist att häcka där med allt skräp bara. Men skönt att kunna sova.

  • Lillflickan

    Så nyfiken hur det går för alla.

    Händer det något solen2, överlever du värmen? Vi är på landet med AC och en tur till havet om dagen. Väntar bara på att få bada igen...

    Hur går det för dina små Milla? Börjar ni närma er hemgång?

    Mallan, hur går det för dig?

    Katten, hur gick det för dig med moderkakan och hur går det med bebisen?

    Övriga, Hanna, längtar, fler som är kvar?

  • Solen2

    Blev en spontantripp ut till landet tis-tors. Så skönt att kunna bada och svalka sig ute. Hemma i lgh var det svårt att få ned temp under 28 grader. Det bara rann när man satt i soffan. Och då hade jag endå bara små shorts och bikini på mig.

    Nu har det regnar lite här i stan och det börjar kännas som att temperaturen hållit sig under 30 gradersstrecket idag. Och ska göra så framöver.

    Har sovit riktigt bra inatt. Till skillnad från häromnatten när jag sov på soffan i vardagsrummet för att det var svalast där.

    Sambon börjar jobba på måndag så då blir jag själv hemma. Fått erbjudande av mina föräldrar att vara på landet med dem, men det är 2h till Sthlm därifrån så jag tror jag håller mig hemma när det närmar sig bf. 16 dagar till bf.

    Kände dock idag att det ska bli skönt att bli av med magen så man kan röra sig lite lättare och ryggen börjar också säga ifrån.

  • Lillflickan

    Oh, vad skönt att bada. Det hjälper ju väldigt bra mot värmen. Ser fram emot det. Förstår dock att du vill hålla dig nära när det närmar sig. Passa på att njuta av art vara själv hemma. Och så hoppas vi på att det blir bebis snart!

  • Mallan 82

    Hej hopp. Jag hade glömt av er alla. Men så idag kom jag ihåg.

    Jo den 31/7 blev vi ingångsatta pga vattenavgång på lör så den 31/7 födde vi en underbar dotter. Allt gick bra och snabbt. 4 h och två krystar så va hon ute. Allt går bra här hemma. Hoppas allt går bra för er andra?

    Kram kram

  • Lillflickan

    Grattis Mallan! Vad skönt att allt gått bra. Vad snabbt det gick! Skönt att det inte blev långdraget pga igångsättningen. Njut av varandra där hemma.

    Min tjej har nu hunnit bli över två månader och dubblat sin födelsevikt ungefär. Hon mår bra. Har nu passerat BF med två veckor så jag hoppas se lite utveckling snart. De är ju väldigt små lite längre när de kommer tidigt. Tycker ändå hon är rätt stabil och håller huvudet bra för att vara så liten och vi har härligt mysiga stunder då vi stirrar varandra djupt in i ögonen. Hon sover fortfarande mest hela tiden.

  • Mallan 82

    Tack lillflickan. Ja vi njuter för fulla muggar, men känner att det börjar krypa i mig ????. Kommer nog kanske börja jobba extra tidigare än vad jag tänkt. Känner att jag kommer behöva det ????. Me. Just nu bjuder vi. Ja min lilla blir två månader nästa vecka. Tiden går sååå fort. Hon har börjar le och det är helt underbart. Har börjar ?prata? mer också, såndär bebisljud liksom.

Svar på tråden Gravid efter IVF BF AUG 2018