• Bkn87

    Vilket efternamn får barnet?

    Jag är nyfiken på vilket efternamn ni väljer till barnet? Pappans, mammans eller bådas?

    Det gäller såklart ogifta (eller gifta?) par med olika efternamn.

  • Svar på tråden Vilket efternamn får barnet?
  • amandajavisst

    Jag har ett väldigt ovanligt efternamn som min släkt är ensam om i Sverige att ha, medan min sambo har ett -son efternamn. Så för oss är det självklart att vårt barn fick mitt efternamn. Om vi gifter oss så ska även min sambo ta mitt efternamn :)

  • Topcom
    Crazzy skrev 2018-01-30 08:20:56 följande:
    Fast idag får man ju ha dubbla efternamn, så varför ta ett som mellannamn då?=)
    Jaa, vi fick första barnet 2009 när det inte var tillåtet, sen har de andra barnen fått heta samma sak för att det var enklast så. Men jag tror nog att vi kanske kommer köra dubbelnamn så småningom om. Jag har dock ett rätt långt efternamn och sambon har medellångt.. så det kanske blir lite väl många bokstäver. tåls att tänka på :)
  • fluu

    Dottern fick makens namn eftersom vi ändå skulle gifta oss och alla ha hans namn. Men när vi väl gifte oss så tog vi alla ett annat släktnamn istället.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • isofija

    Vi kommer välja sambons efternamn, jag har inga direkta känslor eller så till mitt egna och känner att hans är mer ovanligt och fint än vad mitt är.
    :)

  • Physalis

    Vi hade båda två varsitt supervanligt son-namn så vi valde att följa traditionen att ta mannens efternamn både vid giftermål och barnets efternamn. Hade jag haft ett häftigare namn hade jag velat göra tvärtom.


    Korrekturläser som en kratta
  • Bkn87

    Tack för alla svar! Min sambos efternamn är ett vanligt -son namn, mitt är däremot lite mer annorlunda. Jag trivs med namnet och vårt släkte är bland dom enda som har det namnet i Sverige (även fast det är ganska vanligt i grannlandet).

    Men det är långt och krångligt och skulle passa dåligt med namnet jag hade tänkt. Därför funderar jag på att låta barnet ta sambons efternamn. Nu vet jag att det är ok. Tack igen för alla svar!

  • sobrio88

    Sambon har en son sen innan som har dubbelnamn med sina föräldrars efternamn. Vi har även båda rätt så ovanliga efternamn men hans är ännu ovanligare än mitt (hans efternamn ca 25 personer i Sverige och mitt ca 3000). Eftersom det var så här blev det att barnen fick hans efternamn så dom skulle delvis få samma namn som sin storebror också. Nu ska vi visserligen gifta oss till sommaren och då tar jag sambons namn också

  • fjärilsmamman

    Våra barn fick automatiskt mitt efternamn vid födseln. Vid dopet ändrade vi/jag till pappans efternamn. Det var på mitt initiativ och självfallet med pappans godkännande.

  • Ignoramus

    Både jag och pappan har ett vanligt -son-namn och båda är för envisa för att ge upp sitt, så barnet kommer med allra största sannolikhet att få ett dubbelt -son-namn. Så sjukt fult, men jag vägrar att ge efter och det gör han också. Stackars unge. 

  • LFF

    Barnen fick pappans efternamn. Vi är inte gifta. Hans efternamn är ovanligare än mitt.

Svar på tråden Vilket efternamn får barnet?