• Anonym (Herpes)

    Herpes i underlivet

    Jag har herpes i underlivet, (alltså könsherpes typ 2). Fick första utbrottet för lite mer än 2 år sedan. Munsår har jag haft hela livet. Helt knäckt av det när provsvaret kom. Jag äter p-piller. Nu sitter jag här med vad jag tror är utbrott. Det är rött, lite irriterat. Min fråga är blir könsherpes alltid blåsor som blir till sår? Eller kan det endast bli rött, irriterat och sedan gå tillbaka? Jag har tabletter som jag kan ta vid känningar men vill inte äta massa tabletter.

    Blir det verkligen bättre med tiden?

    Jag mår psykiskt dåligt över herpes och jag gör allt för att undvika utbrott då jag tänker på kosten, sömnen, undvika viss typ av mat etc, men ändå blommar det ut... detta tär på mitt psyke och jag känner mig ofräsch. ( alltid varit noga med hygien och välstädat hemma) och detta är så jävla jobbigt rent ut sagt.

    Önskar att ett botemedel kommer i framtiden så detta virus kan elinineras.

  • Svar på tråden Herpes i underlivet
  • Anonym (Herpes)

    Ingen vill ha herpes, kondylom, klamydia. Herpes pratades det aldrig om vid tex testning av könssjukdomar. Jag vet att herpesvirus är i stort sett ofarligt, men det för jäkligt ont på mig vid utbrott som jag sitter med just exakt nu som bröt ut imorse. Är helt svullen och ser inte klok ut där nere. Jag använde min Virulite ( laser) eftersom det verkade okej enligt information på sidan pharmadoc.se

    Vill bara det ska läka snabbt och inte komma tilbaka såhär frekvent! Jag är 30+.

  • Anonym (ssk)

    Ja, jag är sjuksköterska.

    Du ska INTE hålla på med laser etc i underlivet!

    Jag har utbrott ca 4-8 ggr/år.

  • Anonym (Har också)
    Anonym (ssk) skrev 2018-03-04 21:32:45 följande:

    Ja, jag är sjuksköterska.

    Du ska INTE hålla på med laser etc i underlivet!

    Jag har utbrott ca 4-8 ggr/år.


    Har du haft herpes med utbrott 4-8 gånger varje år under 20 års tid?
  • Anonym (Herpes)

    Hej!

    Jag ska inte använda laserspparsten något mer där nere. Precis stigit upp efter typ 3 timmars sömn och duschat. Fortfarande svullen där nere. Brukar ta hårfönen och torka med, låter sjukt men fungerar okej. Får bli typ klänning idag då tajta jeans icke går vid utbrott. Jag har inte haft herpes i 20 år, haft det sedan hösten 2015. Vet att jag har typ 2 eftersom gynekologen tog prov med tops. Munsår har jag haft hela livet. Min kompis fick munsårsherpes i underlivet men bara haft primärinfektionen och en annan gång när hon blev gravid fast gjorde abort pga oplanerat och åt ändå p piller.

    Jag äter l lysinkapslar som jag köper på hälsokosten och vitamintabletter men ändå kommer detta. Tror det triggas av mim konstanta oro på herpes.

  • Anonym (ssk)
    Anonym (Har också) skrev 2018-03-04 22:42:56 följande:
    Har du haft herpes med utbrott 4-8 gånger varje år under 20 års tid?
    Ja.
  • Anonym (S)
    Anonym (Oxå ssk) skrev 2018-03-04 18:44:52 följande:

    Har du fått det konstaterat att deg är typ2?

    Har man typ1 kan det smitta även till underlivet. Så det behöver ej vara att du har både typ 1 och typ2

    Varför tveka att ta tablettbehandling? Finns många bra anti-virusbehandlingar som läkare kan förskriva - använd dem!


    Håller med, hon ska helt klart äta medicin, som hon har fått utskrivet av läkare. Och starta en kur på en gång, så att viruset lugnar ner sig.
  • Anonym (Har också)
    Anonym (ssk) skrev 2018-03-05 08:49:32 följande:
    Ja.
    Hur överlever du det? Jag har så mycket självmordstankar på grund av herpesen sen jag fick mitt för ungefär 1,5 år sedan att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Har utbrott hela tiden om jag inte tar medicin, men om jag medicin (varje dag) så får jag det en gång i månad. Mår så sjukt dåligt över att jag är smittad och att jag får utbrott så ofta och av rädslan av att jag kanske kommer smitta någon annan som fattar att det är jag som smittat.

    Hur gör du om du ska ligga med någon? Kollar du innan varje gång så du inte har något utbrott? Har du smittat någon? Har utbrotten minskat något med åren?

    Sorry om det blev många frågor men hoppas du vill svara. Håller som sagt på att gå under av detta och orkar inte må såhär dåligt mer
  • Anonym (Oxå ssk)
    Anonym (Har också) skrev 2018-03-05 17:07:35 följande:

    Hur överlever du det? Jag har så mycket självmordstankar på grund av herpesen sen jag fick mitt för ungefär 1,5 år sedan att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Har utbrott hela tiden om jag inte tar medicin, men om jag medicin (varje dag) så får jag det en gång i månad. ....

    Hur gör du om du ska ligga med någon? Kollar du innan varje gång så du inte har något utbrott? Har du smittat någon?


    Vad använder du för medicinering?

    Har du konstaterat både typ1 och typ2 med provtagning?

    Sök stöd hos psykolog angående dina tankar så du kan få stöd i hur du ska hantera känslorna.

    Kondom skyddar en del. Undvik oralsex och sex helt vid känsla av början till blåsor eller vid blåsor. Finns även skydd man kan använda om man är riktigt orolig för smittspridning vid tex oralsex.

    De går inte att garantera att du ej smittar någon men risken är mindre om du behandlar och inte har pågående infektion.

    Boka nytt läkarbesök och gå igenom din nuvarande behandling.
  • Anonym (Herpes)

    Jag har en sambo, han är ej smittad vad vi vet. ( Ej fått något utbrott och vi blev tillsammans i januari 2016 och jag jade mitt prinärurbrott hösten 2015. Jag kollar mitt underliv varje dag. Såvida det inte är röda fläckar, svullet, känns konstigt så kan jag ha sex, men aldrig vid ett ev utbrott. Väntar alltid till att små skorpor läkt, och någon dag/ dagar extra. Man kan ju smitta även att man inte har ett pågående utbrott men såvitt jag vet har jag inte smittat någon. Jag vet ej vem jag fått detta av men uppenbarligen någon som ej haft pågående utbrott.

    Lider med dig och jag plågas varje dag av vetskapen av att jag har könsherpes. Min munherpes är jag van vid och det funkar att behandla med compeed plåster, och sådant, men att även få det i underlivet knäckte mig. Jag äcklas av mitt eget underliv och njuter inte av sex som innan. Oralsex känns äckligt om min sambo vill ge mig så det har vi aldrig på mig. Jag vet hur du känner och jag får också de där mörka tankarna.

    Har du typ 2 i underlivet? Jag har det.

    Mitt skov kom igår men håller redan på att läka ut. Önskar att det inte kommer tillbaka på länge, men haft 2 utbrott redan detta år.

    Jag gör följande men får ändå utbrott men inbillar mig att det skulle vara värre om jag inte avstod:

    Choklad

    Kaffe ( aldrig druckit så gör mig inget)

    Nötter

    Dricker sällan alkohol, men ibland drinkar, champagne

    Äter multivitamin från Greath Earth, l-lysinkapslar 1000 mg.

    Jag har googlat mig sönder och samman och man känner sig ensam. Jag använder sällan string, har snygga hipsters med bomull i grenen och när jag kommer hem från jobb låter jag underlivet andas i formgav mysbyxor. Sover utan trosor, med nattlinne.

    Tvättar underlivet med intimtvål från märket DeoDoc eller Från RFSU. Smörjer mitt underliv med olivolja efter morgonduschen, samt på kvällen innan läggdags pga bra för slemhinnorna.

    Mina utbrott börjar med att det blir som rodnader på inre blygdläppen, sedan lite svullet, obehag. Igårmvst jag så svullen att det smärtade att gå.

    Tror mina skov triggas av min ständiga oro, och tankar på Herpes. Bara ordet herpes är så landat, ett jäkla virus som är så stigmatiserat.

    Har valaciklovir 500 mg som jag tar ibland. Dock så har de senaste utbrottet läkt snabbt, likaså detta jag har nu.

    Mina senaste har kommit i samband med mens eller precis efter mens. Äter p piller så fel att kalla det för mens egentligen eftersom p piller gör att msn inte har ägglossnong.

    Hur gammal är du?

    Jag mår också dåligt över herpes. Är andra en glad och sprallig tjej men detta har förändrat mig och jag är inte samma person som tidigare tyvärr. Vågar inte sola mycket på stranden av rädsla för utbrott.

  • Anonym (ssk)
    Anonym (Har också) skrev 2018-03-05 17:07:35 följande:
    Hur överlever du det? Jag har så mycket självmordstankar på grund av herpesen sen jag fick mitt för ungefär 1,5 år sedan att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Har utbrott hela tiden om jag inte tar medicin, men om jag medicin (varje dag) så får jag det en gång i månad. Mår så sjukt dåligt över att jag är smittad och att jag får utbrott så ofta och av rädslan av att jag kanske kommer smitta någon annan som fattar att det är jag som smittat.

    Hur gör du om du ska ligga med någon? Kollar du innan varje gång så du inte har något utbrott? Har du smittat någon? Har utbrotten minskat något med åren?

    Sorry om det blev många frågor men hoppas du vill svara. Håller som sagt på att gå under av detta och orkar inte må såhär dåligt mer
    Jag tänker inte så mycket på det, i min värld är det inte så farligt.

    Jag har aldrig smittat nån för jag känner när det är på gång.

    Jag berättar för dom jag har seriösa förhållanden med, har jag bara sex med nån så använder jag kondom.
  • Anonym (Herpes)

    Låter klokt! :)

    Vi får hoppas det kommer ett botemedel snart. Vet att det forskas på det men det tar väl tid...

  • Anonym (Herpes)

    Ser du mycket folk som söker för herpes när du jobbar som sjuksköterska?

  • Anonym (ssk)
    Anonym (Herpes) skrev 2018-03-05 18:40:22 följande:
    Ser du mycket folk som söker för herpes när du jobbar som sjuksköterska?
    Ja, det är den vanligaste könssjukdomen idag.

    Jag jobbar på hud och kön-mottagningen.
  • Anonym (Herpes)

    Aha, ja trodde faktiskt det var klamydia. Hade hellre tagit klamydia än herpes, alla gånger, men, men.

    Känns som många inte tar herpes på allvar. Har aldrig varit med om att testas för herpes typ blodprov närmande bett om testas för allt. Då har det jämt varit klamydia, gonorré, hiv.

Svar på tråden Herpes i underlivet