• Evaaa123

    Känner mig så ensam i denna graviditet

    är gravid i v. 16, har vetat det sen vecka 5. Tänkte på det i en vecka innan jag berättade för sambon, han blev inte så glad direkt. Han sa inte så mycket egentligen vilket triggade mig och jag frågade direkt om han ville abort, han sa ja. Bokade tid till det och var helt förstörd. Han märkte såklart att jag mådde skit och sa att han inte klarade av att jag mådde så dåligt och ville inte att jag skulle gå igenom en abort. Jag sa då att nej men då vet du vad som väntar.. Vi kramades och höll om varandra. Efter det har jag varit livrädd för att ta upp något om barnet. Han har hela tiden stöttat mig när jag spytt och mått dåligt och han har varit förstående om det. Sen kom väl barnet på tal såklart och han sa att han vill ju verkligen inte bli pappa, han vill nångång men inte nu. Han kan inte ta hand om ett barn, ge det 100% uppmärksamhet, ändra hela sitt liv osv osv. Allt är bara dåligt enligt honom men han säger att han inte kommer lämna mig, strunta i barnet på något sätt, han kommer vara en bra förälder osv. Men han vill inte. Han säger att han försöker acceptera det och känna att det känns okej men tyvärr känner han inte så. Känner mig så jävla ledsen och ensam när jag tänker på det.. min fråga är egentligen om någon vart med om samma sak och pappan ändrat sig senare i graviditeten eller ändrat sig på förlossningen eller när barnet kom? Jag hoppas så mycket men det känns hopplöst.. Ska jag lämna honom nu eller ska jag stanna kvar och hoppas att det kommer gå bra.. ????

  • Svar på tråden Känner mig så ensam i denna graviditet
  • Richard1986
    Evaaa123 skrev 2018-03-04 21:40:13 följande:

    Jag tycker synd om honom och känner mig dum på ett sätt men samtidigt så har vi inte haft skydd heller. Det är så lätt att säga att då får man stå sitt kasst osv men det ändrar inte situationen direkt. Han vill ju vilja det här men nu är det inte så. Hur kände du under graviditeten och hur kände du när barnet kom? Jag har en tro att det är svårt att inte älska sitt barn när det väl kommit men det kanske är annorlunda för pappan..


    Jag tycker att ni båda reagerar väldigt moget. Ni förmår att vara kloka och empatiska mot varandra i en situation där era viljor går isär. Det är en styrka.

    Nej det är ingen idé att hålla på och älta någon skuldfråga och frågan om att/om/hur man skulle skyddat sig osv när man redan är gravid ! Det tänket för inget gott med sig, varken för dig eller för honom, snarare riskerar det tära på förhållandet ännu mer och göra att man i långa loppet blir bitter på varandra.

    Jag kan säga ärligt att jag känner fler män som reagerade med bokstavligen talat skräck när dom fick veta att dom skulle bli far. Även i fall när graviditeten var planerad. Det är ju nästan den enda situationen i livet som vi män av biologiska orsaker inte kan ha någon som helst kontroll över så jag tror inte att det är så konstigt att man lätt känner skräck, maktlöshet och ibland kanske till och med förtvivlan och panik. Med det inte sagt att det alltid slutar dåligt för det gör det verkligen inte alltid.

    Jag skulle vilja hävda att din sambos reaktion är ganska vanlig. Man känner ofta att nej snälla inte nu, det var ju så mycket mer man skulle ha velat göra, hinna med och uträtta. Men barn kommer sällan när det är 100 % lägligt. Och föräldrarna kan fortfarande ta en utekväll eller hemmakväll med grabbarna eller tjejerna då och då och man kan göra den årliga resan med kompisarna ändå. Man får bara lära sig att planera och strukturera sitt privatliv bättre än man tidigare gjort. Det är något alla föräldrar får lära sig själva vare sig man blir förälder vid 20 eller vid 40.

    Ofta släpper en del av mannens oro under graviditetens gång och man känner stor lycka under förlossningen trots att man varit allt annat än positiv till en början. Ibland blir det inte så men det där är så individuellt från par till par.

    Mamman till mitt första barn och jag hade inget seriöst förhållande men hamnade i situationen ändå så jag var helt frånvarande under stora delar av graviditeten och sa en del saker som jag i efterhand ångrat. Jag var ej med på förlossningen den gången. Våran kontakt blev bättre i efterhand för dotterns skull men idag är den bara sporadisk. Dottern och jag har däremot bra kontakt.

    När min fru väntade våra första barn (tvillingar) så var jag väl inte så negativ men en konstant nervös och orolig. Både för framtiden och för min frus välbefinnande. Det blev bättre efter förlossningen då vi blev en familj på 4 men då var vi tillsammans och hade ett ordnat privatliv. Så var inte situationen med mamman till mitt äldsta barn.

    Man utvecklar nästan alltid starka föräldrakänslor för sitt barn förr eller senare även om graviditeten inte var planerad. Det behöver du nog inte vara orolig över, men tyvärr funkar inte alltid kontakten mellan föräldrarna. Risk finns under småbarnsåren om man inte har ett stabilt förhållande men det får jag intrycket av att ni har ?
  • Evaaa123
    Richard1986 skrev 2018-03-04 23:22:47 följande:

    Jag tycker att ni båda reagerar väldigt moget. Ni förmår att vara kloka och empatiska mot varandra i en situation där era viljor går isär. Det är en styrka.

    Nej det är ingen idé att hålla på och älta någon skuldfråga och frågan om att/om/hur man skulle skyddat sig osv när man redan är gravid ! Det tänket för inget gott med sig, varken för dig eller för honom, snarare riskerar det tära på förhållandet ännu mer och göra att man i långa loppet blir bitter på varandra.

    Jag kan säga ärligt att jag känner fler män som reagerade med bokstavligen talat skräck när dom fick veta att dom skulle bli far. Även i fall när graviditeten var planerad. Det är ju nästan den enda situationen i livet som vi män av biologiska orsaker inte kan ha någon som helst kontroll över så jag tror inte att det är så konstigt att man lätt känner skräck, maktlöshet och ibland kanske till och med förtvivlan och panik. Med det inte sagt att det alltid slutar dåligt för det gör det verkligen inte alltid.

    Jag skulle vilja hävda att din sambos reaktion är ganska vanlig. Man känner ofta att nej snälla inte nu, det var ju så mycket mer man skulle ha velat göra, hinna med och uträtta. Men barn kommer sällan när det är 100 % lägligt. Och föräldrarna kan fortfarande ta en utekväll eller hemmakväll med grabbarna eller tjejerna då och då och man kan göra den årliga resan med kompisarna ändå. Man får bara lära sig att planera och strukturera sitt privatliv bättre än man tidigare gjort. Det är något alla föräldrar får lära sig själva vare sig man blir förälder vid 20 eller vid 40.

    Ofta släpper en del av mannens oro under graviditetens gång och man känner stor lycka under förlossningen trots att man varit allt annat än positiv till en början. Ibland blir det inte så men det där är så individuellt från par till par.

    Mamman till mitt första barn och jag hade inget seriöst förhållande men hamnade i situationen ändå så jag var helt frånvarande under stora delar av graviditeten och sa en del saker som jag i efterhand ångrat. Jag var ej med på förlossningen den gången. Våran kontakt blev bättre i efterhand för dotterns skull men idag är den bara sporadisk. Dottern och jag har däremot bra kontakt.

    När min fru väntade våra första barn (tvillingar) så var jag väl inte så negativ men en konstant nervös och orolig. Både för framtiden och för min frus välbefinnande. Det blev bättre efter förlossningen då vi blev en familj på 4 men då var vi tillsammans och hade ett ordnat privatliv. Så var inte situationen med mamman till mitt äldsta barn.

    Man utvecklar nästan alltid starka föräldrakänslor för sitt barn förr eller senare även om graviditeten inte var planerad. Det behöver du nog inte vara orolig över, men tyvärr funkar inte alltid kontakten mellan föräldrarna. Risk finns under småbarnsåren om man inte har ett stabilt förhållande men det får jag intrycket av att ni har ?


    Vi har haft upp och nedgångar under förhållandet men alltid klarat oss igenom det och gått vidare. Vi har alltid känt att vi vill vara med varandra och aldrig velat ge upp om förhållandet. Det jobbiga nu är att vårt förhållande inte är lika dant. Jag ser på honom att han tänker på det här konstant. Jag vet inte vad jag ska säga eller göra för att han ska må bättre. Han tror inte han kommer ändra sig under graviditetens gång men som sagt han kommer ta sitt ansvar. Det jag vill mest av allt är att vi ska vara en lycklig familj, att vi fortfarande ska vara kära i varandra och känna lika mycket kärlek för vårt barn.

    Ville du inte ha det första barnet på grund av att det inte var rätt tjej eller var det för att du inte var redo för barn just då? Hur lång tid tog det innan du kände att du ville ha barn på riktigt?

    Vad skönt att allt kändes bättre efter förlossningen och ni blev en familj!
  • Evaaa123
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-04 22:27:54 följande:

    Han tog hand om mig när jag mådde dåligt och så men tog inte initiativ till att prata om bebisen och framtiden utan tog liksom hand om det som var aktuellt just då, dvs mitt fysiska mående. Jag ville som du prata och fixa och planera inför bebisen och det var där jag kände mig ensam. Jag gjorde namnlista tex. Han sade att han skulle göra en men det blev aldrig av osv. Jag fixade det mesta själv med hjälp av min mamma.

    Han var dock jättebra på förlossningen, var med hela tiden och lät mig borra in naglarna i hans hand när det gjorde ont så han hade märken långt efter. Han klippte navelsträngen och tog hand om bebisen mer än jag de första dagarna eftersom jag fick en förlossningsskada och hade ont. Jag tror att det var bra att han fick ta hand om bebisen så mycket då. Vi var båda uppe tillsammans på nätterna etc.

    Jag kan fortfarande tycka att det var jobbigt att jag var så ensam under graviditeten men hade aldrig en tanke på att lämna honom och det är jag glad för. Det blev stor skillnad från förlossningen och framåt. Men viktigt viktigt att låta honom ta ansvar för och bonda med bebisen direkt.


    Han tar inga direkta intiativ till att prata om det men när jag tagit upp något som allt som ska fixas har han sagt tex ?vi åker till Ullared och köper allt? och att nån av oss måste ha en stor bil och så har har rabblat upp bilar som en vagn får plats i. Att han säger sånt gör mig förvirrad. Då får jag ett hopp om att han ändrat sig men sen säger han allt dåligt igen och då blir jag så ledsen. Vet inte riktigt hur jag ska göra, ska jag inte prata om det här fram till förlossningen? Jag är självklart glad över han är så mogen att han tänker ta sitt ansvar och vara en bra förälder men jag vill ju samtidigt ha kärlek från honom inte bara att det är en plit från hans sida..

    Hur känner ni inför varandra nu? Är ni kära och lyckliga eller känns det som ni är tillsammans för barnets skull?
  • belletristik

    om han tror bebisar skriker non-stop kommer han bli överraskad när han ser hur mycket en nyfödd sover. bebisar sover ju 18h av dygnets 24...

    äh, han är lite skakis bara. har han dessutom gjort det för vana att ha oskyddat sex med dig, kvinnan han älskar och vill dela sitt liv med så är dåligt samvete det sista du ska ha tycker jag.

    sörj inte att han inte villa prata babysaker ännu!

    min kille ville ha vår baby men ville inte prata babysaker förrän det var väldigt nära förlossning. tror killar kan vara så- de ältar inte tusen olika möjliga scenarion i förväg så som. de tänker på saker såsom de kommer och tar itu med dem först då. (grov generalisering, i know)

    det är väldigt vanligt att känna sig ensam som mamma. man axlar det största ansvaret. och går igenom förändringar som han aldrig kan förstå: ta stöd av andra kvinnor tycker jag! och acceptera att din kille kommer vara delaktig på sitt sätt och i sin takt.

  • Jsv17

    Så var det för min bror, och han nästan förnekade att han skulle bli pappa innan hans son kom. I samma ögonblick som han föddes blev han som en ny människa faktiskt, och blev en jätteengagerad pappa direkt och var den som pushade för syskon sen. Så visst kan det ändras, men det finns ju inga garantier, inte ens när barnen är planerade.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17

    Så var det för min bror, och han nästan förnekade att han skulle bli pappa innan hans son kom. I samma ögonblick som han föddes blev han som en ny människa faktiskt, och blev en jätteengagerad pappa direkt och var den som pushade för syskon sen. Så visst kan det ändras, men det finns ju inga garantier, inte ens när barnen är planerade.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Evaaa123

    Vår dotter är snart 1 år ovh vi håller ihop! Om 1 månad flyttat vi till radhus dessutom. Det var mycket jobb i början men nu kan han och gör precis lika mycket som mig. Vi har tom pratat om fler barn i framtiden. Ville bara dela med mig av en solskenshistoria.

  • Richard1986
    Evaaa123 skrev 2019-07-01 21:50:33 följande:

    Vår dotter är snart 1 år ovh vi håller ihop! Om 1 månad flyttat vi till radhus dessutom. Det var mycket jobb i början men nu kan han och gör precis lika mycket som mig. Vi har tom pratat om fler barn i framtiden. Ville bara dela med mig av en solskenshistoria.


    Härligt att höra att det gått bra för er och att ni just nu är en familj på 3 :)
  • Evaaa123

    Ytterligare några år senare och vi har precis fått vårt andra barn!


    Hoppas detta kan ge hopp till någon som känner sig ensam, ledsen eller förvirrad.

    🌞

  • Anonym (Anja)
    Evaaa123 skrev 2024-02-01 21:21:13 följande:

    Ytterligare några år senare och vi har precis fått vårt andra barn!


    Hoppas detta kan ge hopp till någon som känner sig ensam, ledsen eller förvirrad.

    🌞


    Så härligt att höra!! Hur var han under graviditet nr två? Kände du att du kunde njuta mer av den och slippa oron för hans mående?
  • Evaaa123
    Anonym (Anja) skrev 2024-02-01 21:34:07 följande:
    Så härligt att höra!! Hur var han under graviditet nr två? Kände du att du kunde njuta mer av den och slippa oron för hans mående?

    Graviditeten var planerad denna gång och allt var bra men första veckorna efter var tuffa för oss båda. Vi undrade nästan vad vi gjort och hur det skulle bli med allt. Men nu har vi hittat en vardag och både familjelivet och kärlekslivet rullar på och fungerar bra! 


     

Svar på tråden Känner mig så ensam i denna graviditet