• Ida3434

    Varför har du gjort IVF?

    En fråga till er som har gjort eller är under pågående IVF. Vad är orsaken till att ni inte blir gravida? Har ni fått ägglossning av Letrozol?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag står i kö till IVF. Jag får dock ägglossning av Letrozol men än har det inte tagit sig. Funderar på om det är vanligt. 

  • Svar på tråden Varför har du gjort IVF?
  • Ida3434

    Har ni några erfarenheter kring Letrozol? Jag ska påbörja min tredje kur snart med dubbel dos Letrozol. Jag får ägglossning men det blir ingen graviditet.

    Står i kö till ivf, men borde inte dubbel dos fungera förr eller senare eftersom jag får äl? 

  • Ida3434

    Har ni några erfarenheter kring Letrozol? Jag ska påbörja min tredje kur snart med dubbel dos Letrozol. Jag får ägglossning men det blir ingen graviditet.

    Står i kö till ivf, men borde inte dubbel dos fungera förr eller senare eftersom jag får äl? 

  • UndrandeSökare
    Ida3434 skrev 2018-04-03 19:38:41 följande:

    Har ni några erfarenheter kring Letrozol? Jag ska påbörja min tredje kur snart med dubbel dos Letrozol. Jag får ägglossning men det blir ingen graviditet.

    Står i kö till ivf, men borde inte dubbel dos fungera förr eller senare eftersom jag får äl? 


    Att det inte blir någon graviditet även om man tar Letrozol kan ju tex bero på dåliga spermier också. Vissa män har inga spermier alls, eller slöa spermier som bara simmar runt i ring....

    Det beror inte bara på kvinnan om det ska bli en graviditet...
  • Solen2
    UndrandeSökare skrev 2018-04-03 20:56:29 följande:

    Att det inte blir någon graviditet även om man tar Letrozol kan ju tex bero på dåliga spermier också. Vissa män har inga spermier alls, eller slöa spermier som bara simmar runt i ring....

    Det beror inte bara på kvinnan om det ska bli en graviditet...


    Precis, svårigheten ligger nog i själva befruktningen inte i själva ägglossningen.
  • Ida3434
    UndrandeSökare skrev 2018-04-03 20:56:29 följande:
    Att det inte blir någon graviditet även om man tar Letrozol kan ju tex bero på dåliga spermier också. Vissa män har inga spermier alls, eller slöa spermier som bara simmar runt i ring....

    Det beror inte bara på kvinnan om det ska bli en graviditet...
    Jag vet men vi har genomgått utredning och det är inga fel på min killes spermie 
  • BuoBä
    Ida3434 skrev 2018-04-03 19:38:41 följande:

    Har ni några erfarenheter kring Letrozol? Jag ska påbörja min tredje kur snart med dubbel dos Letrozol. Jag får ägglossning men det blir ingen graviditet.

    Står i kö till ivf, men borde inte dubbel dos fungera förr eller senare eftersom jag får äl? 


    Även om du får ägglossning är det väldigt mycket mer som ska klaffa, så att du inte blivit gravid på 2 försök är inte konstigt alls. Man säger ju att upp till ett år är fullt normalt för par utan fertilitetsproblem.

    Men har ni inga andra (oupptäckta?) svårigheter är det klart att du kan bli gravid av att fortsätta med Letrozol, även om det tar ett antal kurer.

    Inte ens ivf funkar varje gång, men eftersom man då med säkerhet vet att ägget är befruktat så är det ett moment mindre som kan gå fel och därmed ökar chansen.
  • UndrandeSökare
    Ida3434 skrev 2018-04-04 16:19:59 följande:
    Jag vet men vi har genomgått utredning och det är inga fel på min killes spermie 
    Vilket spermatest har han gjort? Det finns nämligen flera, om man bara mäter vissa parametrar så kan sperman se helt ok ut (tex mängd och rörlighet, vilket är det vanligaste att man endast mäter dessa).

    Det bästa spermatestet man kan göra i Sverige är spermatest med morfologi. Måste vara med morfologi (då tittar man på uteendet på spermierna) men inte ens detta prov visar hela sanningen tyvärr.

    Men det allra bästa spermatestet finns inte i Sverige endast utomlands, det heter sperm dna fragmentationstest. Min sambo har gjort det i Riga.

    Sen kan det var så att spermierna kan ändå sakna förmågan att komma in i ägget.Detta visar sig när man gör ivf sen. Äggen kan ha för hårt skal tex.

    Sen kan det också vara så att man inte blir gravid för att kvinnan har immunproblem och då behöver man resa utomlands för att göra en immunutredning och behandling. Jag har gjort en immunologisk utredning i Aten och en i London. Detta finns inte i Sverige.
  • Solen2
    Ida3434 skrev 2018-04-04 16:19:59 följande:

    Jag vet men vi har genomgått utredning och det är inga fel på min killes spermie 


    Vi genomgick också utredning och inga fel hittades varken på mig eller min sambo. Men vi blev endå inte gravid på egen hand under två år. Vi fick hjälp via ivf och då hjälte icsi oss, dvs microinjektion för befruktning. Så antagligen hårda skal på äggen och/eller något problem med spermierna som man inte upptäckt i de testet som görs här i Sverige.
  • LillaAw

    Oförklarligt barnlösa. Väntar på att börja ivf. Är 27 år gammal och läkaren på Sophiahemmet trodde vi hade bra chans att luckas via ivf. Sa de något i procent till er vad chansen är att lyckas? Verkar vara så olika bara. Hoppas vi hinner ett försök innan sommaren!

  • Ida3434
    LillaAw skrev 2018-04-05 18:57:32 följande:

    Oförklarligt barnlösa. Väntar på att börja ivf. Är 27 år gammal och läkaren på Sophiahemmet trodde vi hade bra chans att luckas via ivf. Sa de något i procent till er vad chansen är att lyckas? Verkar vara så olika bara. Hoppas vi hinner ett försök innan sommaren!


    Har du regelbunden ägglossning?
  • LillaAw
    Ida3434 skrev 2018-04-05 20:35:54 följande:

    Har du regelbunden ägglossning?


    Ja väldigt regelbunden :)
  • Hejhopp91
    Hejsan, jag började ivf nu i mars månad och har redan kommit till ultraljud nr 2 så troligtvis äggplock nästa vecka.. orsaken är att ena min äggledare är ur funktion.

    Stort lycka till er alla. :)

    Ni kan även följa vår resa som jag detaljrikt delar med mig om på;
    nouw.com/familjenwallin
Svar på tråden Varför har du gjort IVF?