• Rosaröd

    Muslimska barn & kristna barn

    Hej! Jag och min familj bor i en liten fjällby i Norrland där det finns ganska många invandrare, främst muslimer. Min yngsta son på 8 år har nyligen blivit kompis med några muslimska barn i samma ålder (vilket jag tycker är jättebra). Dom har lekt ute tillsammans flera gånger och föräldrarna vet om detta ???? Barnen kommer från olika familjer och jag har frågat barnen om dom vill komma in och leka och då har dom sagt att dom inte får det. Alltså får dom leka ute med min son men får inte komma in till oss.. Vet att det finns muslimer som inte vill att deras barn leker med kristna barn, men jag blir så fundersam när dom får leka ute men inte inne. Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande bland muslimer och Isf varför?

  • Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn
  • Anonym (What)
    Paxton skrev 2018-06-30 17:13:10 följande:

    Jaha, då ska jag sticka ut hakan lite och erbjuda en alternativ förklaring. Många med utländsk bakgrund tycker att svenskar är smutsiga. Alltså har en rätt dålig hygien. De kanske inte får komma in till er för att de tycker att ni verkar lite smutsiga? De allra flesta svenska barn är rätt skitiga, de är ju barn och smutsar såklart ner sig när de leker, men svenska föräldrar är generellt inte så duktiga på att ta hand om sina barns hygien. Jag är frisör och klipper jättemånga barn. De svenska barnen har alltid, alltid intorkad gröt och yoghurt i håret, stora sovtovor i bakhuvudet som aldrig kammats ur och när man blöter ner håret kommer en unken lukt av smuts. Barn med utländska föräldrar kommer med prydliga flätor och välkammat hår och när man blöter ner det känner man doften av schampot de använde sist.

    Jag generaliserar såklart, men flera av mina utländska kollegor har berättat att när barnen kommer hem från sina svenska kompisar så är det tvätt och klädbyte som gäller. Och jag fattar det. Jag har också utländsk bakgrund och vissa kompisar FICK jag inte gå hem till när jag var liten, pga av deras smutsiga hem, men då snackar vi folk med fem hundar och tio katter och den totala frånvaron av dammsugare och intresse av städning.

    Min sambo är helsvensk och hans tre ljuvliga ungar är numera på en godtagbar hygiennivå, men de kan fortfarande komma från mamma veckan och inte duschat på flera dagar.


    Jag har hört att kristna anses smutsiga av muslimer och det anses orent enligt dom att komma i kontakt med saker som kristna vidrört. Och det bekräftas i koranen
  • oanonym
    Paxton skrev 2018-06-30 17:13:11 följande:

    Jaha, då ska jag sticka ut hakan lite och erbjuda en alternativ förklaring. Många med utländsk bakgrund tycker att svenskar är smutsiga. Alltså har en rätt dålig hygien. De kanske inte får komma in till er för att de tycker att ni verkar lite smutsiga? De allra flesta svenska barn är rätt skitiga, de är ju barn och smutsar såklart ner sig när de leker, men svenska föräldrar är generellt inte så duktiga på att ta hand om sina barns hygien. Jag är frisör och klipper jättemånga barn. De svenska barnen har alltid, alltid intorkad gröt och yoghurt i håret, stora sovtovor i bakhuvudet som aldrig kammats ur och när man blöter ner håret kommer en unken lukt av smuts. Barn med utländska föräldrar kommer med prydliga flätor och välkammat hår och när man blöter ner det känner man doften av schampot de använde sist.

    Jag generaliserar såklart, men flera av mina utländska kollegor har berättat att när barnen kommer hem från sina svenska kompisar så är det tvätt och klädbyte som gäller. Och jag fattar det. Jag har också utländsk bakgrund och vissa kompisar FICK jag inte gå hem till när jag var liten, pga av deras smutsiga hem, men då snackar vi folk med fem hundar och tio katter och den totala frånvaron av dammsugare och intresse av städning.

    Min sambo är helsvensk och hans tre ljuvliga ungar är numera på en godtagbar hygiennivå, men de kan fortfarande komma från mamma veckan och inte duschat på flera dagar.


    Jag har bara varit in hos ett fåtal muslimska hem, men de hade inte mer städat än andra familjer. Jag jobbar i skolans värld och tycker inte svenska barn är skitigare än invandrarbarnen.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    En mycket enklare förklaring är att det överhuvud taget inte handlar om religion utan är kulturellt betingat.
    Många av de länder som flyktingar kommer från nu är traditionella hederskulturer där familjens rykte och anseende är mycket centralt. En person som hälsar på en annan familj behandlas som en kung och en besökare företräder  sin familj och släkt. Detta är ett stort ansvar och inget som man låter barn göra.
    Vill du att barnen ska kunna leka inne så måste du som vuxen först bli bekant med någon av de vuxna i familjen, exempelvis genom att bjuda hem dem. På så vis blir era familjer bekanta och barnen kan springa hos varandra bäste de vill utan att "riskera" att skada sina familjers anseende.
    Sen är det någon en faktor att många av våra flyktingfamiljer är våldigt trångbodda och uppmuntrar barnen att hålla sig ute och gärna undviker att barnen går in hos andra eftersom de då måste bjuda tillbaka och låta kompisarna komma hem till dem vilket kan vara opraktiskt på grund av trångbodhet.

  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-06-30 17:19:38 följande:

    Varför ser du dina barn som kristna?

    (gäller även muslimer som ser sina barn som muslimer).


    Är detta en fråga till mig? :)
  • oanonym
    Rosaröd skrev 2018-07-01 01:20:49 följande:

    Är detta en fråga till mig? :)


    Ja, om du är TS, vilket du väl är?
  • darin2018

    Tycker inte denna fråga är värd att tänka på så mycket. Barnen får inte komma hem till er eftersom ni inte har bjudit in dom inför föräldrarna. Om ni träffar föräldrarna och bestämmer en dag när barnen ska leka hemma hos er så är jag säker på att dom kommer OCH har med sig mat/hembakat till er. De tycker inte att vi är smutsiga, de är bara artiga.

    Mvh har familj med muslimsk man.

  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 01:25:12 följande:

    Ja, om du är TS, vilket du väl är?


    Jag, min man och vår yngsta son (han som leker med dom muslimska barnen) är troende kristna! Vi går regelbundet i en frikyrka (skulle även kunna gå till svenska kyrkan men tycker att det är ganska stelt och tråkigt där). Vår äldsta son vet inte vad han tror på (vi låter våra barn bestämma själva). Jag kan ju egentligen inte veta om barnen i dom muslimska familjerna är troende muslimer men jag utgår från föräldrarnas tro som jag vet är utövande muslimer..
  • oanonym
    Rosaröd skrev 2018-07-01 01:52:57 följande:

    Jag, min man och vår yngsta son (han som leker med dom muslimska barnen) är troende kristna! Vi går regelbundet i en frikyrka (skulle även kunna gå till svenska kyrkan men tycker att det är ganska stelt och tråkigt där). Vår äldsta son vet inte vad han tror på (vi låter våra barn bestämma själva). Jag kan ju egentligen inte veta om barnen i dom muslimska familjerna är troende muslimer men jag utgår från föräldrarnas tro som jag vet är utövande muslimer..


    Ja, jag är emot att sätta dessa etiketter på barn öht. Men föräldrar får göra som de vill såklart.

    Jag skulle aldrig få för mig att säga att jag har barn som är ateister, grundat på att jag är ateist.
  • Rosaröd
    darin2018 skrev 2018-07-01 01:36:36 följande:

    Tycker inte denna fråga är värd att tänka på så mycket. Barnen får inte komma hem till er eftersom ni inte har bjudit in dom inför föräldrarna. Om ni träffar föräldrarna och bestämmer en dag när barnen ska leka hemma hos er så är jag säker på att dom kommer OCH har med sig mat/hembakat till er. De tycker inte att vi är smutsiga, de är bara artiga.

    Mvh har familj med muslimsk man.


    Så roligt att du svara då du har en muslimsk man! :) Dock håller jag inte med dig om att denna fråga inte är värd att tänka på. Om du läser alla kommentarer så ser du att det inte är enbart jag som har erfarenhet av att muslimska barn får leka ute men inte inne med kristna barn. Det är även vanligt att muslimska barn inte får leka alls med kristna eftersom det står så i Koranen. Men självklart är det inte alla muslimer som följer allt som står i Koranen! Som jag skrivit i tidigare kommentarer ska jag bjuda hem en av familjerna som jag har fått extra bra kontakt med! Jag hoppas verkligen att dom tackar ja till inbjudan. Kan uppdatera här hur det gick :)
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 02:03:02 följande:

    Ja, jag är emot att sätta dessa etiketter på barn öht. Men föräldrar får göra som de vill såklart.

    Jag skulle aldrig få för mig att säga att jag har barn som är ateister, grundat på att jag är ateist.


    Jag skulle inte heller få för mig att kalla mina barn kristna om dom själv inte uttrycker detta! Som jag skrev är min yngsta son troende kristen men min äldsta son vet inte vad han tror på. Jag tycker att barn ska få välja själva! Men när jag skriver "muslimska barn" menar jag barn till utövande muslimska föräldrar. Och som jag skrivit tidigare så upplever jag att dessa barn vill komma in till oss men att dom inte får för sina föräldrar.
  • oanonym
    Rosaröd skrev 2018-07-01 02:12:48 följande:

    Jag skulle inte heller få för mig att kalla mina barn kristna om dom själv inte uttrycker detta! Som jag skrev är min yngsta son troende kristen men min äldsta son vet inte vad han tror på. Jag tycker att barn ska få välja själva! Men när jag skriver "muslimska barn" menar jag barn till utövande muslimska föräldrar. Och som jag skrivit tidigare så upplever jag att dessa barn vill komma in till oss men att dom inte får för sina föräldrar.


    Ja, jag menade inte dig. Barn får bestämma själva.

    Vet de muslimska familjerna om att ni är kristen?
  • Rosaröd
    Anonym (What) skrev 2018-06-30 17:12:01 följande:

    Enligt koranen är det strängt förbjudet att va vän med kristna och judar. Kanske dina bekanta gör en del undantag från koranen för att va trevliga mot er. www.answering-islam.org/svenska/islam/hatrasism/muslimvnmedickemuslim.html


    Jag har ganska bra vetskap om vad som står i Koranen då jag har läst religionkunskap på högskola. Jag anser mig även ha bra kunskap om hur samhället i Sverige ser ut. Dom muslimer som finns i Sverige kommer inte från samma land och har inte samma kultur. Om man bara ser till vad koranen säger så är det enligt min mening en riktigt otäck bok! Men långt ifrån alla muslimer praktiserar allt som står i koranen. Jag vet att det står i koranen att muslimer inte ska beblanda sig med kristna men min frågeställning handlar om barn som får leka utomhus med kristna barn men inte inomhus. Jag kan inte finna något stöd för detta i koranen och undrar därför vad detta beror på.
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 02:19:10 följande:

    Ja, jag menade inte dig. Barn får bestämma själva.

    Vet de muslimska familjerna om att ni är kristen?


    Den familj som jag har bäst kontakt med och som bjöd hem oss vet att vi är troende kristna. Mamman i den familjen tycker det är bra att vi har en tro. Det är också denna familj som jag tänkt bjuda hem så det ska bli väldigt spännande att se vad dom svarar och vart detta leder.. Dom andra familjerna har ingen aning om att vi är troende kristna! Vet med säkerhet att familjen vi blev hembjuden till inte alls umgås med dom andra familjerna!
  • oanonym
    Rosaröd skrev 2018-07-01 02:37:35 följande:

    Den familj som jag har bäst kontakt med och som bjöd hem oss vet att vi är troende kristna. Mamman i den familjen tycker det är bra att vi har en tro. Det är också denna familj som jag tänkt bjuda hem så det ska bli väldigt spännande att se vad dom svarar och vart detta leder.. Dom andra familjerna har ingen aning om att vi är troende kristna! Vet med säkerhet att familjen vi blev hembjuden till inte alls umgås med dom andra familjerna!


    Mmm, spännande att se vad som händer. Kanske föreslå en kristen bön när ni ändå är där och hälsar på?
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 02:41:46 följande:

    Mmm, spännande att se vad som händer. Kanske föreslå en kristen bön när ni ändå är där och hälsar på?


    Mohaha!! Ja det vore nåt ;) Kanske lite nattvard med starkvin också :)
  • Rikard

    Jag kan naturligtvis inte veta vad som ligger bakom dessa föräldrars beslut, men jag var under många år tillsammans med en muslimsk kvinna. Vi träffades ganska kort efter att hon kommit till Sverige och det var häpnadsväckande vilka fördomar hon hade om svenskar och kristna. Hon trodde också att "oren mat" såsom griskött skulle vara rent bokstavligt smutsigt, att skiten skulle synas på det. Hon hade skrämmande föreställningar om vad som hände när någon tog en ett glas vin (redlös berusning och totaltappad moralkontroll), svenskarnas sätt att sköta hygienen och våra sexualvanor (Hon förutsatte att vi knullade hela tiden, hemma, på jobbet ... ja, var som helst där kvinnor och män träffades). Hade jag trott detsamma hade mina barn inte heller fått besöka sådana hem.

Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn