• P3rsson

    Rätt till havandeskapspenning igen?

    Har precis plussat (v6) och är föräldraledig med mini (snart fem månader). Beviljades havandeskaps-/gravididetspenning med första. Kommer inte hinna gå tillbaka till arbetet innan det är dags att gå hem igen (får bara arbeta till v20). Kan jag få graviditetspenning från v20 fast att jag är föräldraledig?

    Någon som varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Rätt till havandeskapspenning igen?
  • Anonym (.)

    Du får graviditetspenning från och med 6 veckor innan födseln. Dvs v32 om du har ett tungt jobb.

  • Anonym (...)

    Nej, då du inte arbetar förhindrar inte din graviditet ditt arbete

  • Anonym (Okej)
    Anonym (.) skrev 2018-07-08 20:17:42 följande:

    Du får graviditetspenning från och med 6 veckor innan födseln. Dvs v32 om du har ett tungt jobb.


    Fast det stämmer inte alls. Vart har du fått det ifrån? Klart man kan få grav.penning tidigare!
  • Jemp

    Olika regler om man får det för tungt jobb(då stämmer v32, iaf för ett par år sen), eller om det är pga stora risker etc.

  • Migas
    P3rsson skrev 2018-07-08 18:23:55 följande:

    Har precis plussat (v6) och är föräldraledig med mini (snart fem månader). Beviljades havandeskaps-/gravididetspenning med första. Kommer inte hinna gå tillbaka till arbetet innan det är dags att gå hem igen (får bara arbeta till v20). Kan jag få graviditetspenning från v20 fast att jag är föräldraledig?

    Någon som varit i liknande situation?


    Jag har inte varit i liknande situation men för att få graviditetspenning måste du ha risker i arbetsmiljön eller ett tungt jobb, inte kunna omplaceras av arbetsgivaren. Du måste även gå miste om arbetsinkomst, och vara försäkrad i Sverige.

    www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/ZcyxCsJADIDhZ3HIfBE3tyLirkvpcqQ21tCaC7n0fH27O_588Kch9WlQajJTSFFa9-6_z8_ZKN5wPHWAl6LBGo9rvnO1olUaA5pLozD2CvgqTuvEDthIgzyP5Ap48_07SXBUY1XRGdC30WXJ8x8lW7rDD21oZpc!/

    Då du är hemma och föräldraledig med syskon redan så går du inte miste om någon arbetsinkomst, eller har ett tungt jobb eller risker i arbetsmiljön så då kan du heller inte få graviditetspenning.
    Anonym (.) skrev 2018-07-08 20:17:42 följande:

    Du får graviditetspenning från och med 6 veckor innan födseln. Dvs v32 om du har ett tungt jobb.


    60 dagar innan graviditeten är det som gäller om det handlar om tungt jobb, men om det handlar om risker i arbetsmiljön får du det från den dagen arbetsgivaren förbjuder dig att jobba.

    www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/ZcyxCsJADIDhZ3HIfBE3tyLirkvpcqQ21tCaC7n0fH27O_588Kch9WlQajJTSFFa9-6_z8_ZKN5wPHWAl6LBGo9rvnO1olUaA5pLozD2CvgqTuvEDthIgzyP5Ap48_07SXBUY1XRGdC30WXJ8x8lW7rDD21oZpc!/
Svar på tråden Rätt till havandeskapspenning igen?