• Anonym (Summer-Fey)

    Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?

    Äldre med svår alzheimers/demens som är helt borta, vad är det för mening att hålla dem vid liv för? De fattar ingenting, dem njuter inte, dem är grönsaker utan framtid. Borde vi inte avliva dem istället, precis som man gör med sina husdjur när tiden ärm kommen?
    Det är ju helt meningslöst att samhället ska pröjsa miljarder på dessa individer, samtidigt som pengarna kunde ha används i bättre syften, på patienter som ´kan ha en framtid, på sjuka barn? Eller varför inte på skolan?

     
     

  • Svar på tråden Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?
  • Anonym (Kvinna)
    Pentra skrev 2018-07-17 14:46:10 följande:

    Då borde inte jag få leva alltså, enligt dig, bara för att jag haft klåda jag inte kunnat lösa på egen hand. Jag har varit gipsad som barn och inte kunnat komma åt att klia under gipset, och för ett par år sedan brände solen mig på ryggen, där jag heller inte kunde komma åt att klia, och det kliade så vansinnigt innan jag fjällat klart. (Även om jag kunde be om hjälp så fick jag ingen.) Jag är glad att jag fortfarande lever och kan ta in nya kunskaper för varje dag som går. Om jag blir som en grönsak så vill jag att jag får besök av någon som håller av mig, och som kommer och håller min hand, smeker mig över min kind och läser något nytt och vetenskapligt, och utvecklande en liten stund för mig varje dag, så att jag kan tillskansa mig så mycket kunskaper som möjligt innan jag dör, för det lär jag behöva inför framtiden. Och är det ingen som vill det så får jag väl utöva olika former av meditation tills kroppen lägger av och jag går över till andra sidan på naturlig väg. ... Med vänlig hälsning, Pentra

    Gips och solbränna är väl inget jämfört med en sjukdom som bara går åt ett håll.


    Snacka om osmakligt att du ens gör den jämförelsen.
    Men du vill fortsätta leva även om du får en obotlig sjukdom/ligger som en grönsak, fine det är DITT val.

    En annan människa kan och får välja en annan väg tom döden i förtid så att säga och det är DENNES val.

  • Anonym (Summer-Fey)
    NI SOM SÄGER ATT MAN SKA VÄLJA SJÄLV:DödJag vill förtydliga att hela poängen är att grönsaken i fråga inte ska få bestämma själv, utan att man från sjukvårdens sida väljer att avliva/ta bort personen. Jag vet att det låter hårt, men i ärlighetens namn.. I vilka andra fall skulle vi låta en grönsak bestämma något? Låter ni exempelvis en avokado diktera era villkor?  
  • Anonym (Summer-Fey)
    NI SOM SÄGER ATT MAN SKA VÄLJA SJÄLV:DödJag vill förtydliga att hela poängen är att grönsaken i fråga inte ska få bestämma själv, utan att man från sjukvårdens sida väljer att avliva/ta bort personen. Jag vet att det låter hårt, men i ärlighetens namn.. I vilka andra fall skulle vi låta en grönsak bestämma något? Låter ni exempelvis en avokado diktera era villkor?  
  • Anonym (Mhm)

    Personligen planerar jag att avsluta livet själva den dagen då jag känner att kroppen eller hjärnan håller på att fallera, alternativt att min pension blir så dålig att jag inte kan leva ett värdigt liv.

    Det blir svårare att låta andra välja åt mig, men hade jag varit oförmögen att ta livet av mig hade jag ju önskat att andra kunde ordna det. Blir ju också svårt att skriva något sorts kontrakt för det finns ju alltid de som ångrar sig.

  • Panduro

    Alltså du borde bli avstängd. Sjuka trådar. Fattar att du vill väcka reaktioner och debatt men du går för långt.

  • Iarwain
    Anonym (Summer-Fey) skrev 2018-07-18 16:21:39 följande:
    NI SOM SÄGER ATT MAN SKA VÄLJA SJÄLV:Död

    Jag vill förtydliga att hela poängen är att grönsaken i fråga inte ska få bestämma själv, utan att man från sjukvårdens sida väljer att avliva/ta bort personen. Jag vet att det låter hårt, men i ärlighetens namn.. I vilka andra fall skulle vi låta en grönsak bestämma något? Låter ni exempelvis en avokado diktera era villkor?  
    De som verkligen är "grönsaker" är det redan idag ok att stänga av respirator för. Så där har vi inga problem.
    Men de du kallar grönsaker har fortfarande kognitiv förmåga.
  • Anonym (Summer-Fey)
    Iarwain skrev 2018-07-18 16:33:50 följande:
    De som verkligen är "grönsaker" är det redan idag ok att stänga av respirator för. Så där har vi inga problem.
    Men de du kallar grönsaker har fortfarande kognitiv förmåga.
    Intressant.
    Frågan är ju hur man ska definiera grönsken. Man borde ju ha förbestämda kriterier som man går efter. Jag tycker att vi ska vara lite hårdare än vad som gäller idag. Vi måste utgå från ekonomin. Det är inte rätt att spendera tusentals kr på en grönsak varje dag, samtidigt som andra inte får den vård dem behöver pga ekonomiska skäl.   
    Vi bör kraftigt sänka tröskeln för vad som är en grönsak.
  • Pentra
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 15:45:12 följande:
    Du bör väl rimligtvis begripa skillnaden mellan kortvarigt lidande och lidande som aldrig får ett slut förrän kroppen stänger ned. Finns inget skäl att hindra människor att få göra medvetet val att avsluta sitt liv vid svår sjukdom där lidandet är stort och det inte finns hopp om någon förbättring. Finns inget ändamål att låta människor leva med hjälp om de inte vill leva längre där livet inte ger något positivt. Vad ska du med mer kunskap till om du inte kan använda kunskapen till något

    Så länge som hjärnan fungerar, och ögon och/eller öron också gör det, etc, så är det viktigt att man tillskansar sig kunskaper och lär sig saker inför framtiden. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (E)
    viseversa skrev 2018-07-17 11:36:27 följande:

    gamla.familjeliv.se/Forum-4-362/m78831432.html

    ts har en annan sjuk tråd där hon visar sin brist på empati. Läs och inse vad detta är för människa. Vissa inlägg är borta. Bla där ts frågade en döende människa vad hon gjorde it råden och om hon itne hade dött ännu.


    Fy fan, blev verkligen illa berörd av att läsa det! 
  • Pentra
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-07-18 06:27:01 följande:
    Gips och solbränna är väl inget jämfört med en sjukdom som bara går åt ett håll. Snacka om osmakligt att du ens gör den jämförelsen. Men du vill fortsätta leva även om du får en obotlig sjukdom/ligger som en grönsak, fine det är DITT val. En annan människa kan och får välja en annan väg tom döden i förtid så att säga och det är DENNES val.

    Det ENDA som en människa inte har rätt att bestämma över är när ens eget eller någon annans liv är över. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Mhm)
    Pentra skrev 2018-07-18 16:47:48 följande:

    Det ENDA som en människa inte har rätt att bestämma över är när ens eget eller någon annans liv är över. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Menar du att man inte får bestämma själv om man ska fortsätta leva eller inte? Eller missförstår jag?
  • Pentra

    Verkligen tragiskt att så vissa inte har det begreppet, och den logiken, att de inte förstår att det innebär skador och konsekvenser (både på individnivå, samhällsnivå och evolutionsnivå) genom att avsluta ett liv i förtid... ... Salome, Pentra

  • Pentra
    Anonym (Mhm) skrev 2018-07-18 16:52:08 följande:
    Menar du att man inte får bestämma själv om man ska fortsätta leva eller inte? Eller missförstår jag?

    En människa får inte döda sig själv eller någon annan människa som är född till livet. ... /Pentra
  • Anonym (Mhm)
    Pentra skrev 2018-07-18 16:56:48 följande:

    En människa får inte döda sig själv eller någon annan människa som är född till livet. ... /Pentra
    Får för vem? Det är ganska svårt att straffa någon som är död. Sen kan jag se problemet med att döda någon annan, men sitt eget liv gör man som man vill med, ingen ska bli tvingad att leva om denne verkligen inte vill.
  • klyban
    Anonym (Summer-Fey) skrev 2018-07-18 16:21:30 följande:
    NI SOM SÄGER ATT MAN SKA VÄLJA SJÄLV:Död

    Jag vill förtydliga att hela poängen är att grönsaken i fråga inte ska få bestämma själv, utan att man från sjukvårdens sida väljer att avliva/ta bort personen. Jag vet att det låter hårt, men i ärlighetens namn.. I vilka andra fall skulle vi låta en grönsak bestämma något? Låter ni exempelvis en avokado diktera era villkor?  
    Ska detta vara en provokation, undrar då det ser ut som detta och inget annat.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Summer-Fey) skrev 2018-07-18 16:41:25 följande:
    Intressant.
    Frågan är ju hur man ska definiera grönsken. Man borde ju ha förbestämda kriterier som man går efter. Jag tycker att vi ska vara lite hårdare än vad som gäller idag. Vi måste utgå från ekonomin. Det är inte rätt att spendera tusentals kr på en grönsak varje dag, samtidigt som andra inte får den vård dem behöver pga ekonomiska skäl.   
    Vi bör kraftigt sänka tröskeln för vad som är en grönsak.
    Jag anser du är en grönska, och vad ska jag göra nu anser du?....
    hur många meter var det?
  • Iarwain
    Pentra skrev 2018-07-18 16:56:48 följande:

    En människa får inte döda sig själv eller någon annan människa som är född till livet. ... /Pentra
    Här håller jag inte med, men jag vet att vi har lite olika syn på hur livet "fungerar". Så det är nog det som gör att vi ser olika på detta.

    Jag anser att varje enskild person har rätt att besluta om man ska fortsätta leva eller inte. Däremot måste man göra vad man kan för att ge livslust till andra, men ibland tar "orken" bara slut.
    Då måste finnas hjälp att få för att avsluta på ett värdigt sätt.
  • klyban
    Pentra skrev 2018-07-18 16:56:48 följande:

    En människa får inte döda sig själv eller någon annan människa som är född till livet. ... /Pentra

    Skitsnack, om man inte äger sin egen kropp och får göra vad man vill med den(utan skada andra).
    Så lever man inte i en riktig demokrati ens.
    Och ta livet av sig får man eller försöka.


     


    Men liv till varje pris, är inte det rätt tokigt även när du tänker efter?
    Och speciellt efter en persons egna önskan, så ska du trumfa detta genom säga liv till varje pris.
    De som inte kan verbalt eller på annat sätt uttrycka sig att man vill avsluta livet, så msåte man gå på att den personen ska leva.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?