• whtevr9

    Bort med blöjan!

    Har en snart 3åring som vi vill göra blöjfri.

    Han vill absolut inte gå utan kalsonger på sig. Vi har en toaring istället för potta som han gärna sitter på.

    Hur går man tillväga under dagen/natten?Har ni tips o trix att dela med er av?:)

  • Svar på tråden Bort med blöjan!
  • MsM84

    Sonen på nästan tre har precis blivit blöjfri dagtid). Han var lite tveksam i början då han inte ville sitta på pottan, så då fick han en liten stjärna varje gång han försökte cv vi lovade honom en stor stjärna när det kom kiss. Tog av honom blöjan en dag och satte på kalsonger, och gjorde huset så kissäkert som möjligt. Efter några försök kom det kiss, första dagen gick det åt väldigt många kalsonger då han kissade några droppar i dem först och sen gick vi till toan. Redan dag två gick det mycket bättre, I början fick han en stjärna/klistermärke varje gång han kissade och när han hade tio fick han en present. Det jag upplevde som jobbigast var att när han fick på sig en blöja av någon anledning ville han sen inte vara utan så började undvika blöjor så mycket som möjligt. Efter ett par dagar ville han sitta på toaletten med barnring istället för pottan och nu, efter en månad, har han lärt sig kissa utan ring men även stå upp och kissa ute! Lycka till

  • Anonym (Mamma)

    När vår skulle ta bort blöjan på vår då treåring så var han mycket envis att han inte ville sluta. Hade bara suttit några gånger på pottan. Men när vi gemensamt plockade ner alla blöjor i en påse och ställde i hallen för att ?kasta? (gömde de senare ifall de skulle gå åt skogen) så gick allt som på räls! Han nöjde sig med att blöjorna var kastade och att han då helt enkelt var tvungen att kissa på pottan. Första veckan hände två olyckor, sedan förstod han. Nu är han 4.5 år och har varit helt torr dag och natt sedan dess.

    Vi förberedde honom genom att varje dag, flera gånger säga ?på lördag ska vi kasta alla dina blöjor, eftersom du är så stor nu?. Han har alltid accepterat bättre när vi förberett honom på vad som ska ske. När vi väl gjort det så frågade vi honom ofta om att kissa. Vi chansade att göra honom blöjfri även nattetid vilket gick kanon för oss.

    Och undvik blöja så mycket det går!!! Det ger dubbla signaler och gör det svårare att sluta. Jag tog med pottan överallt (nu har ju ni inte de bekymret), första veckorna 2-3 så hände de att vi fick stanna bilen för att kissa. Med hjälp av våtservetter och påse gick även det bra. Vi gjorde så för att undvika blöjorna. Efter de veckorna så har det gått kanon.

    Vad du än gör, ge inte upp! Det kan ta tid, vilket det måste få göra. Det bästa du kan göra är att ha tålamod!

  • Anonym (Mamma)

    Köp plastad frotté att lägga i säng/soffa/bilstol i början, så är det lättare att göra rent efter eventuella olyckor!

  • whtevr9

    Tack för era tips och historier!

    Vi har precis börjat, han går på toan men än har det inte hänt bågot utan det har hänt 10 min efter att han kissat på sig men som ni sger allt tar tid och vi ska inte ge upp!

    Får köpa fler kalsonger :p

  • Anonym (Mamma)
    whtevr9 skrev 2018-07-29 17:18:14 följande:

    Tack för era tips och historier!

    Vi har precis börjat, han går på toan men än har det inte hänt bågot utan det har hänt 10 min efter att han kissat på sig men som ni sger allt tar tid och vi ska inte ge upp!

    Får köpa fler kalsonger :p


    Prova utan kalsonger och se hur de går? Vet att andra tipsar om det vid potträning pga att om underkläderna sitter åt lite kan de kännas som blöja typ.
  • whtevr9
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-29 18:56:11 följande:

    Prova utan kalsonger och se hur de går? Vet att andra tipsar om det vid potträning pga att om underkläderna sitter åt lite kan de kännas som blöja typ.


    Ja jag ska försöka testa det. Men han vill gärna ha kalsonger på och blir arg och gnällig om han inte får det. Men ska testa ändp utan och se!
Svar på tråden Bort med blöjan!