• MammaTilltvå27

    Svetsare o gravid ?

    Hej ! Tänker att de finns många föräldrar här på FL så kanske att de finns någon enstaka som kan hjälpa mig. Har plussat för en vecka sen ca. Och det är så att jag jobbar som svetsare.

    Men är det verkligen något man ska göra när man är gravid ?

    Tänker är ju farliga gaser. Bullrig miljö. Tunga lyft. M.m.

    Npgon som vart i samma sits som jag ? Behöver er hjälp !

    Eller någon som vet var jag kan vända mig o kolla upp detta ?

    Ska boka möte med en barnmorska imorgon. Så ska även kolla med dem.

    Tack på förhand ! :)

  • Svar på tråden Svetsare o gravid ?
  • Deeelicious

    Jag skulle nog inte göra det.. litar inte ett dugg på BM om att inte tunga lyft skulle påverka fostret för tror att det var anledningen till mitt missfall...

  • EKarlsson

    Hej!
    Jag är lite i samma sits fast ändå inte så jag slänger in en fundering i tråden jag också!

    Jag planerar att bli gravid och eftersom jag jobbar inom industrin är även jag lite fundersam.
    Jobbet innebär en del inte jätte tunga lyft, men ljudnivån är extremt hög på grund av maskiner som är igång konstant. Själv bär jag hörselskydd, men kan den höga ljudnivån vara skadligt för barnet också? 


    Tanken är väl att när jag blir gravid så väntar jag med att berätta för chefen att jag är det tills efter dem första tre månaderna (om det blir missfall). Men om det finns risker så måste jag väl berätta så fort jag vet, utifall det finns risker med att jag jobbar kvar?
    Jag kommer självklart kolla upp allting när jag väl blir gravid, men det är alltid intressant att höra hur andra tänker!
  • MammaTilltvå27
    EKarlsson skrev 2018-08-03 09:25:33 följande:

    Hej!

    Jag är lite i samma sits fast ändå inte så jag slänger in en fundering i tråden jag också!

    Jag planerar att bli gravid och eftersom jag jobbar inom industrin är även jag lite fundersam.

    Jobbet innebär en del inte jätte tunga lyft, men ljudnivån är extremt hög på grund av maskiner som är igång konstant. Själv bär jag hörselskydd, men kan den höga ljudnivån vara skadligt för barnet också? 


    Tanken är väl att när jag blir gravid så väntar jag med att berätta för chefen att jag är det tills efter dem första tre månaderna (om det blir missfall). Men om det finns risker så måste jag väl berätta så fort jag vet, utifall det finns risker med att jag jobbar kvar?
    Jag kommer självklart kolla upp allting när jag väl blir gravid, men det är alltid intressant att höra hur andra tänker!
    Jag läste någonstans att när hörseln på barnet är färdigutvecklat kan höga ljudnivåer även va skadligt för bebis.

    Jag är inte helt hundra. Lycka till iallafall.
  • Saral92

    När jag var gravid med min son för 4 år sedan, då jobbade jag fram till v32.
    Hade en hel del tunga lyft men vet då att det krävdes att jag skulle lyfta riktigt tungt många gånger om dagen för att det skulle gå under tunga lyft. Och det med buller och ljud ska man inte utsätta sig för under längre stunder i den senare delen av graviditeten men även då ska det klassas över en viss skala för att räknas in som oljud. Och det med gaser och sånt så ska det i regel inte vara någon fara om man har rätt utsug mm. Jag blev sjukskriven i v32 pga sammandragningar och då räknas det in att jag har ett tyngre jobb. Men har man inte problem så ser jag inte varför man inte ska kunna jobba?

    Man kan söka mammapenning från v32 men det är inte heller alltid säkert att dem godkänner det.

  • MammaTilltvå27
    Saral92 skrev 2018-08-03 11:17:19 följande:

    När jag var gravid med min son för 4 år sedan, då jobbade jag fram till v32.

    Hade en hel del tunga lyft men vet då att det krävdes att jag skulle lyfta riktigt tungt många gånger om dagen för att det skulle gå under tunga lyft. Och det med buller och ljud ska man inte utsätta sig för under längre stunder i den senare delen av graviditeten men även då ska det klassas över en viss skala för att räknas in som oljud. Och det med gaser och sånt så ska det i regel inte vara någon fara om man har rätt utsug mm. Jag blev sjukskriven i v32 pga sammandragningar och då räknas det in att jag har ett tyngre jobb. Men har man inte problem så ser jag inte varför man inte ska kunna jobba?

    Man kan söka mammapenning från v32 men det är inte heller alltid säkert att dem godkänner det.


    Vad jobbade du som då ?
  • Saral92
    MammaTilltvå27 skrev 2018-08-03 14:24:12 följande:
    Vad jobbade du som då ?
    Industrioperatör inom tung stålindustri.
    Sysslade med alltifrån fräsning, svarvning, svetsning, travers och truckkörning.
    Vistades i högljudda lokaler i mellan åt, dock inte på heltid.  
Svar på tråden Svetsare o gravid ?