• isamo

    abort vs behålla

    Jag har kommit i en rätt knepig situation. Idag är min mens en vecka sen och jag tog ett test och det plussade. Jag är inte tillsammans med pappan men vi har känt varandra i sex år och träffats under 2 år, exklusiva men inte tillsammans. (Jag vet, super länge!) 

    Jag misstänkte att jag var gravid och var inte förvånad över svaret, jag kände snarare glädje. VIlket gör min så otroligt förvirrad. Innan jag tog testen tänkte jag hoppas att det är negativt, då slipper jag ta ett beslut. Jag har inte pratat med pappan än, vilket jag givetvis ska ta och göra. Jag vill bara höra era tankar först. Så som jag känner nu, är att jag vill behålla det och då börjar jag samtidigt tvivla på mig själv och ställa mig frågan vill jag verkligen det eller lurar jag mig själv? Hur vet man det? Och samtidigt känner jag mig otroligt egoistisk. Jag är rätt säker på att han inte vill ha  barn, det var definitivt inte på det här sättet jag planerade att skaffa barn, jag ville ha en fast partner, sambos, ja det goda livet helt enkelt. Men jag känner att nu blev det inte som planerat. Är jag en egoist om jag skulle behålla barnet mot hans vilja? Det känns som att jag måste välja att gå emot mina egna känslor och göra abort, eller inte tänka på vad han vill och behålla. Det här är inte en man som skulle skita i barnet om jag valde att behålla. Mig däremot vet jag inte vad han kommer tycka om. 

    Jag har ett bra jobb, fast. Egen lägenhet, så det är inget fel på min livssituation så sätt.

    Jag vet att det är vi kvinnor som bestämmer över våra kroppar, men samtidigt är vi två och jag känner mig hemsk och elak. Men jag tror att om jag gör abort så är det något jag alltid kommer ångra. Sen spökar tankar som, tänk om jag har svårt att bli gravid senare? Detta kanske bara var tur. Förlåt rörigt inlägg men jag hoppas att ni förstår vad jag vill framföra och jag är super tacksam för era tankar.

  • Svar på tråden abort vs behålla
  • Anonym (din vilja)

    Om du inte vill göra abort, så gör inte det heller. Känn ingen skuld gentemot mannen, han har ett eget ansvar att skydda sig om han verkligen inte vill bli pappa, just eftersom att i Sverige så ser lagstiftningen ut så att det är kvinnan som bestämmer.

    Jag uppfattar dig som att du vill ha det här barnet. Få människor ångrar sina barn, men många ångrar sina aborter.

  • flame

    Ja man är två om det. Likväl är det bådas ansvar att se till att skydda sig om man verkligen inte vill ha barn, jag säger inte att pappan får "skylla sig själv" men han är ju medveten om risken(chansen) att det kan bli ett barn om man ej skyddar sig ordentligt.

    Jag tycker att du bestämmer. Känner du att du kommer ångra dig om du gör abort, så gör absolut inte det. Du verkar ha ordning på ditt liv och om du känner att du kan klara dig ensam genom graviditet och föräldraskap, så ser jag inga problem. Helt ensam är du antagligen inte, men ensam i den meningen att du och barnets pappa inte lever tillsammans.

    Lycka till oavsett :)

Svar på tråden abort vs behålla