• themia

    Varför tror du på Gud?

    Du som tror på en gud i någon form:
    Varför tror du på Gud?

  • Svar på tråden Varför tror du på Gud?
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-09-26 11:43:50 följande:

    Vad menar du "med säkerhet" och varför tror du att Maya84 har samma definition? 

    Hur ser ett bevis ut när det gäller Gudsfrågan??


    Beror på vad den troende anser att Gud gör, och hur det då kan testas.

    Att inte ens troende inom samma religion har samma uppfattning om Gud är inte ett motbevis, men det bevisar att det har mer med blind tro att göra än fakta.
  • oanonym
    MiniLakris skrev 2018-09-26 16:33:21 följande:

    Bara för att reta folk som inte kan se varför en gud skulle skapa en värld som den här. Och gud är ingen person. Vi alla är gud. Gillar verkligen inte ordet gud, föredrar "The force".


    Ja, det låter tuffare på engelska. Precis som om det vore en film ....
  • themia

    En problem i en sån här diskussion är att vi på svenska använder ett och samma ord för tro = övertygelse baserad på kunskap och tro = övertygelse utan förankring i verkligheten - motsvarande "belief" och "faith" respektive på engelska.

    Det den här tråden är tänkt att behandla om är tro = faith.

  • oanonym
    themia skrev 2018-09-27 17:13:32 följande:

    En problem i en sån här diskussion är att vi på svenska använder ett och samma ord för tro = övertygelse baserad på kunskap och tro = övertygelse utan förankring i verkligheten - motsvarande "belief" och "faith" respektive på engelska.

    Det den här tråden är tänkt att behandla om är tro = faith.


    När faith används som belägg så är det ett tecken på att inga belägg finns, för då skulle ju den troende ge beläggen istället. Så ser jag på användandet av faith som bevis.
  • elyse
    themia skrev 2018-09-27 13:17:59 följande:

    Tack för din berättelse.

    Men den (för mig) intressanta frågan är varför du tror på andeväsen?

    Vad har fått dig att landa i den tron?


    Via personliga kontakter, eller vad man ska kalla det. "Bevis" för mig, men inte någon annan. Det är säkert som när kristna pratar om frälsning. Att man "känner" Gud.
  • themia
    oanonym skrev 2018-09-27 20:53:00 följande:
    När faith används som belägg så är det ett tecken på att inga belägg finns, för då skulle ju den troende ge beläggen istället. Så ser jag på användandet av faith som bevis.
    Visst, så är det med all religiös tro. Ingen har hittills kunnat påvisa något andeväsen med verifierbara fakta.
  • Rikard
    elyse skrev 2018-09-27 21:10:37 följande:
    Via personliga kontakter, eller vad man ska kalla det. "Bevis" för mig, men inte någon annan. Det är säkert som när kristna pratar om frälsning. Att man "känner" Gud.
    Det är fullt begripligt att människor tror på sina egna upplevelser. Upplever de en kontakt med gudarna, är det inte konstigt att de tror på dessa gudar.
    Men jag måste ändå fråga om och hur dessa upplevelser kopplas till en viss gud och inte till någon eller några av de gudarna? Hur vet den troende vilka gudar som gäller när de får den där kontakten?

    Samtidigt hoppas jag att ni som får kontakt med gudarna har förståelse för att vi som inte märker av några gudar har lite svårt att köpa era kontakter som ett bevis för att gudarna finns. I synnerhet som de troende är långt ifrån eniga om gudarnas väsen, vare sig över tid, geografiskt eller inom de respektiver religionerna.
  • Maya84
    Rikard skrev 2018-09-26 09:20:19 följande:
    Hur vet man att detta "något" "med säkerhet existerar"?
    Missförstånd. Någon skrev att det mest logiska var att tro på Gud. Därefter svarade någon att det var det mest ologiska, varpå någon ville ha svar på varför det skulle vara ologiskt att tro på Gud, och vad man kan kunde "jämföra" det med, vilket i sig var en ganska märklig fråga tillbaka. enligt mig.

    Min poäng var alltså att motsatsen till att tycka att det är logiskt att tro på Gud, är att innan man tror på något, tycka att det är en bra ide att ha bevis på att något existerar, innan man tror på att det verkligen existerar. Med andra ord : Jag tror absolut inte på någon Gud eftersom jag har sett noll bevis för att någon Gud existerar.
  • Maya84
    Bjoer skrev 2018-09-26 09:52:55 följande:
    Du har inga bevis på att det existerar, men kan ändå säga med säkerhet att det existerar? Detta menar du är logiskt?

    Wat?
    Missförstånd. Någon skrev att det mest logiska var att tro på Gud. Därefter svarade någon att det var det mest ologiska, varpå någon ville ha svar på varför det skulle vara ologiskt att tro på Gud, och vad man kan kunde "jämföra" det med, vilket i sig var en ganska märklig fråga tillbaka. enligt mig. 

    Min poäng var alltså att motsatsen till att tycka att det är logiskt att tro på Gud, är att innan man tror på något, tycka att det är en bra ide att ha bevis på att något existerar, innan man tror på att det verkligen existerar. Med andra ord : Jag tror absolut inte på någon Gud eftersom jag har sett noll bevis för att någon Gud existerar.
  • Maya84
    Konservativ skrev 2018-09-26 11:43:50 följande:
    Vad menar du "med säkerhet" och varför tror du att Maya84 har samma definition? 

    Hur ser ett bevis ut när det gäller Gudsfrågan??
    Trodde inte mitt inlägg kunde bli så extremt missförstått, men det blev det visst. Mitt enkla svar var att det ej är ologiskt att vilja ha bevis för något för att tro på något. Tror även att jag har en tendens att vara smått sarkastisk i mina inlägg, och kan väl då missuppfattas något.

    Någon skrev att det mest logiska var att tro på Gud. Därefter svarade någon att det var det mest ologiska, varpå någon ville ha svar på varför det skulle vara ologiskt att tro på Gud, och vad man kan kunde "jämföra" det med, vilket i sig var en ganska märklig fråga tillbaka. enligt mig. 

    Min poäng var alltså att motsatsen till att tycka att det är logiskt att tro på Gud, är att innan man tror på något, tycka att det är en bra ide att ha bevis på att något existerar, innan man tror på att det verkligen existerar. Med andra ord : Jag tror absolut inte på någon Gud eftersom jag har sett noll bevis för att någon Gud existerar.
  • themia
    Konservativ skrev 2018-09-26 11:43:50 följande:
    Vad menar du "med säkerhet" och varför tror du att Maya84 har samma definition? 

    Hur ser ett bevis ut när det gäller Gudsfrågan??
    Om gud existerar vore det hur enkelt som helst för hen att bevisa sin existens. Hur hen ska göra det vet hen säkert bäst själv.

    Om gud finns borde det rimligen ligga i hens intresse att alla människor på jorden känner till hens existens.

    Gud har inte visat sig för mig, så antingen finns hen inte eller så är hen inte intresserad. Hur som helst är det inte mitt problem.
    (Fritt citerat från Matt Dillahunty)

Svar på tråden Varför tror du på Gud?