• Rickz87

    Byta blöjor är så äckligt

    Jag och min sambo turas om att byta blöja på vår bebis som är ett halvår. Men trots att jag har hunnit byta X antal blöjor vänjer jag mig aldrig vid det, tycker det är skitäckligt och får kväljningar varje gång av bajset Kräks  Min sambo tycker inte det är äckligt alls så hon tar fler blöjbyten än mig. Varför är det så äckligt?? Någon som håller med? Och har ni några tips vad jag kan göra för att inte må så illa? 

  • Svar på tråden Byta blöjor är så äckligt
  • Anonym (Mamma till G)

    min partner var orolig för doft och att tycka de var äcklig med bajsblöjor. han testade sig från och insåg att det var smidigt att ta på sig plasthandskar (engångs) och lyfta ner babyn i tvärtom och tvätta av. sen torka torr med handduk och på med ny blöja.

    bajset spolas smidigt ner i avloppet.

  • Anna60

    Smeta in en starkt doftande salva mellan näsa och mun! Och försök dölja bajset med blöjan (nyp ihop den samtidigt som du tar av den) så kan det gå lite bättre :)

  • tvillingmammaVastmanland

    Jag tyckte aldrig någonsin att det var äckligt att byta blöjor på mina tvillingbebisar. Möjligtvis när de blivit lite större, men då är det ju dags att potträna! Bebisbajset är väl bara gulligt. Hörde aldrig min man beklaga sig heller.

  • Mimosa86
    Anonym (..) skrev 2018-09-25 11:04:33 följande:

    Män är inte skapta för att byta blöjor. Det är annorlunda för oss kvinnor som är skapta till att ta hand om barn. Kvinnor tycker oftast inte att det är så äckligt att byta blöja på sitt eget barn eftersom barnet är en del av en själv


    Fast kvinnor har mer utvecklat luktsinne än män så där slår din teori fel, det motsatta hade ju varit mer biologiskt gynnsamt. Tror helt enkelt det är såhär att kvinnor gör, trots att de inte har lust, trots att det tycker det är äckligt. För vi har aldrig haft lyxen att kunna välja bort det.
  • Anonym (Pi)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-09-25 19:41:54 följande:

    Bebisbajset är väl bara gulligt.


    Sjuk kommentar...
  • linnéa001
    Deeelicious skrev 2018-09-25 12:17:09 följande:
    Hur fungerar babypotting om man är mycket utomhus? Intresserad av att testa men känns som om man blir låst till hemmet?
    Vi hade/har en hopfällbar potta. Behövde min dotter bajsa lade jag en hundbajspåse i. Hon är fyra år nu och det händer att vi använder den fortfarande om hon behöver kissa ute då det är så jobbigt att hålla i henne. 

    Jag pottade henne inte alltid. Var vi på t.ex. öppna förskolan struntade jag i det. Kom det i blöjan så gjorde det det, inga problem. När hon blev lite äldre och sade till så använde vi vår resepotta/hopfällbara.  
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Pi) skrev 2018-09-25 20:55:48 följande:

    Sjuk kommentar...


    Sjuk?

    Jag tyckte att det var en mysig stund att byta blöjor på mina barn, jag tycker det känns väldigt märkligt att så många tycker det är äckligt, det är ju naturligt.

    Hoppas att ni lyckas dölja det, så att inte era barn märker det.
  • Gurkan

    Förberedd med att fukta tvättlappar och ha på vad ni än använder som rengöringsmedel. Lägg fram en påse öppnad så fu har någonstans att slänga bajsblöja och servetter. Dra insidan på framdelen av blöjan nedåt så du skrapar av det värsta bajset och lägg sedan ihop blöjan. Torka bakre delen av rumpan ren innan du lägger ner rumpan och torkar ljumskar och underliv.

    Sätt på barnet en torr blöja, knyt ihop påsen och klart. Och andas genom munnen.

    Mer än tio år inom barnomsorgen härdar rätt hårt. Ju fler blöjor du byter, desto bättre teknik ich desto fortare går det.

  • Anonym (Pappa)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-09-25 21:10:39 följande:
    Sjuk?

    Jag tyckte att det var en mysig stund att byta blöjor på mina barn, jag tycker det känns väldigt märkligt att så många tycker det är äckligt, det är ju naturligt.

    Hoppas att ni lyckas dölja det, så att inte era barn märker det.
    Jag kan hålla med dig så tillvida att den stunden tillsammans med ditt barn kan göras på ett bra och mysigt sätt om man fokuserar på barnet och inte på bajset. Och visst har det varit tillfällen när det luktat allt annat än trevligt men med viss teknik och snabbhet så behöver det inte bli ett problem.

     
  • Anonym (Poo)

    Det är bara att andas genom munnen, då känner man inte lukten, och sen snabbar man på!

  • SI12344

    Du är nog bara känslig, vissa har väl helt enkelt känsligare sinnen. Potta är så bra.

    Jag har hela tiden känt att (bebis)blöjbyten är den enkla delen av föräldraskapet. Bebiskräk i större mängder däremot, sur jävla lukt. Eller intorkad bröstmjölk överlag. Usch.

  • Anonym (pottade)

    Pottade våra. Bajs är betydligt trevligare om det hamnar direkt i toan och man bara behöver torka de rester som ev är kvar på rumpan.

    Om man börjar potta innan utvecklingssprånget vid 8 mån slutar dessutom många bebisar småskvätta då och håller sig istället i nån timme eller två.

  • rapsoljan

    Det är vanligt hos killar tydligen.
    Ett tips ska vara att ha en penna mellan tänderna, då fokuserar man på något annat. Helt sjukt men det funkar.

  • Anonym (Förskollärare (fil kand bajsblöjor))

    När du öppnat blöjan torkar du liksom ner med främre delen av blöjan och viker ihop och slänger - då slipper du ju se det mesta iaf.

    Och andas genom munnen. Det lärde jag mig som gravid, inte lätt med grav-illamående och att byta bajsblöjor på andras ungar halva dagarna..

Svar på tråden Byta blöjor är så äckligt