• sommarnatten

    Levaxin under graviditet??

    Hej!  Jag fick precis svar på mitt sköldkörtelprov som visade 4,5, vilket tydligen inte va så bra....ska börja äta Levaxin idag och jag är i V.11.. 

    Nu håller jag på och oroar mig för att bebisen blivit lidande av mitt värde :( 
    någon som vet något om detta?? Vad är normalt värde för gravida??

    Jag undrar om det finns fler som börjat med Levaxin under graviditeten? Hur gick det för er? Mådde bebisen bra?

  • Svar på tråden Levaxin under graviditet??
  • Jag är bara jag

    I Sverige dras gränsen vid 3,5.  Ett värde över det behöver inte alls betyda nån fara för barnet. Det räknas dock inte som bra så det är därför de sätter in Levaxin. Har man däremot haft flera missfall bör man ligga betydligt lägre och gå på Levaxin redan innan man blir gravid. Har jag fått göra.

  • Kallamakka

    Hej!

    4,0 är max värdet. Själv hade jag 4,2 och fick också börja med levaxin.

    Ingen fara med fostret, det hade varit värre om värdet var högre - sa min barnmorska. :)

  • Jag är bara jag
    Kallamakka skrev 2018-10-17 20:21:02 följande:
    Hej!
    4,0 är max värdet. Själv hade jag 4,2 och fick också börja med levaxin.

    Ingen fara med fostret, det hade varit värre om värdet var högre - sa min barnmorska. :)
    Vilket egentligen är för högt för de allra flesta. Här är det 3,5 i vårt landsting. Men det är ju inte likvärdigt med automatiskt fel på barnet för det.
  • sommarnatten

    Tack för era svar, jag uppskattar det verkligen!!!

    Jag är så himla orolig nu...framförallt att jag går in i vecka 12 imorgon.... FAN typ hela första trimestern utan behandling för sköldkörteln :(

    Har försökt googla runt och är så sjukt orolig att jag ska få missfall, att barnet ska få missbildningar, att barnets hjärna inte utvecklats ordentligt osv.......är så himla ledsen :( jag är även besviken och arg att jag väntat så länge på inskrivning hos BM och få göra testerna om sådana värden kan påverka så mycket.....

    Finns det någon som börjat äta Levaxin "sent" i graviditeten och som det enda gått bra för...alltså att barnet är friskt och utvecklas normalt osv? 

  • Nöjder

    När jag var gravid förra gången behövde jag äta levaxin. Jag mins inte vilket värde jag hade, och inte exakt när jag började ta det. Men det var nog runt samma tid som dig.
    Jag hade en jättebra graviditet, en enkel förlossning och har en underbar frisk grabb. Inga negativa effekter alls. Du kan nog vara lugn. Solig

  • Kallamakka
    sommarnatten skrev 2018-10-18 11:32:03 följande:

    Tack för era svar, jag uppskattar det verkligen!!!

    Jag är så himla orolig nu...framförallt att jag går in i vecka 12 imorgon.... FAN typ hela första trimestern utan behandling för sköldkörteln :(

    Har försökt googla runt och är så sjukt orolig att jag ska få missfall, att barnet ska få missbildningar, att barnets hjärna inte utvecklats ordentligt osv.......är så himla ledsen :( jag är även besviken och arg att jag väntat så länge på inskrivning hos BM och få göra testerna om sådana värden kan påverka så mycket.....

    Finns det någon som börjat äta Levaxin "sent" i graviditeten och som det enda gått bra för...alltså att barnet är friskt och utvecklas normalt osv? 


    Jag tror du kan vara lugn, ditt värde var ju inte skyhögt. Och sen vet man inte när sköldkörteln började halka efter heller, så ingen skada skedd tror jag ändå.

    Själv började jag äta levaxin i vecka 7.
  • FloraLinnéa

    Tas sköldkörtelprover per automatik i det landsting ni bor i eller har ni efterfrågat prov? Jag blev förvånad när min BM sa att de endast tar prov här om man redan äter Levaxin annars inte. Då har jag dessutom hypotyreos i familjen plus att jag har samtliga symtom själv men haft 4 som högsta värde (vad jag vet), vilket jag berättade på inskrivningen.

  • Kallamakka
    FloraLinnéa skrev 2018-10-18 17:47:09 följande:

    Tas sköldkörtelprover per automatik i det landsting ni bor i eller har ni efterfrågat prov? Jag blev förvånad när min BM sa att de endast tar prov här om man redan äter Levaxin annars inte. Då har jag dessutom hypotyreos i familjen plus att jag har samtliga symtom själv men haft 4 som högsta värde (vad jag vet), vilket jag berättade på inskrivningen.


    Enligt min barnmorska är det nytt, något som kom 2017 om jag inte minns fel - att man tar provet på alla!
  • sommarnatten
    Nöjder skrev 2018-10-18 14:54:43 följande:

    När jag var gravid förra gången behövde jag äta levaxin. Jag mins inte vilket värde jag hade, och inte exakt när jag började ta det. Men det var nog runt samma tid som dig.
    Jag hade en jättebra graviditet, en enkel förlossning och har en underbar frisk grabb. Inga negativa effekter alls. Du kan nog vara lugn. Solig


    Hej! åh vad skönt att höra att allt gick bra för dig/er!!! Glad ditt svar gjorde mig lugnare. :)
    Kallamakka skrev 2018-10-18 16:09:01 följande:
    Jag tror du kan vara lugn, ditt värde var ju inte skyhögt. Och sen vet man inte när sköldkörteln började halka efter heller, så ingen skada skedd tror jag ändå.

    Själv började jag äta levaxin i vecka 7.
    Hejsan! :) tack för peppen. jag hoppas såklart att mitt värde inte ställt till det för mycket och att det går snabbt att åtgärda med Levaxin... 

    Har du ätit samma dos eller har du fått ändra under graviditeten? 
  • Kallamakka
    sommarnatten skrev 2018-10-18 19:07:09 följande:

    Hej! åh vad skönt att höra att allt gick bra för dig/er!!!  ditt svar gjorde mig lugnare. :)Hejsan! :) tack för peppen. jag hoppas såklart att mitt värde inte ställt till det för mycket och att det går snabbt att åtgärda med Levaxin... 

    Har du ätit samma dos eller har du fått ändra under graviditeten? 


    Ätit samma än så länge, i nästa vecka ska jag ta nya prover för att se efter om det behöver korrigeras. :)
  • Jag är bara jag

    Du hade mest troligt redan fått m.f om den risken funnits. Skador vid så pass lite förhöjt tror jag inte heller på. Massa kvinnor som inte testats har säkert gått med höga TSH-värden och ut kommit friska ungar.

  • FloraLinnéa
    Kallamakka skrev 2018-10-18 17:50:25 följande:

    Enligt min barnmorska är det nytt, något som kom 2017 om jag inte minns fel - att man tar provet på alla!


    Jag jag har också tyckt mig läst det någonstans. Tydligen har inte den informationen nått min barnmorska iaf :) Tack för svar!
  • Kallamakka

    Förra graviditeten blev missfall, hoppas det går bättre för er andra!

    Nu är jag gravid igen och precis fått veta att även denna gång har jag för höga värden, högre denna gång - 6,56.. Redan i vecka 6.

    Hoppas verkligen det går ner till normal nivå och inget har tagit skada av det..

Svar på tråden Levaxin under graviditet??