• moafeliciaa

    Varför har jag stannat i vikt?

    Jag har gått ner ca 1kg i veckan på att äta bra mat och mindre portioner än tidigare. 
    För ungefär 2 månader sedan började jag med yoga och vikten fortsatte att gå neråt, dock inte lika mycket varje vecka som tidigare. 
    Nu för ca 2 veckor sedan la jag till HIIT träning 10 - 15 min cardio pass som litterally kills me ( det är skittuffa pass ). 
    Allt som allt tränar jag yoga 2 gånger i veckan mellan 30 - 40 minuter + 3 HIIT pass i veckan på 10 - 15 min. Ibland klämmer jag in en promenad på 30 minuter också. 

    Jag vill tillägga att jag ätit mellan 1200 och 1400 kalorier per dag, inget tillägg vid träning. Så allt som allt hamnar jag kanske på mellan 1000 - 1200 efter träning. 
    Nu har jag i princip stannat i vikt, såhär har det sett ut i ca 2 veckor nu och det gör mig frustrerad. Jag har ca 3kg kvar innan jag räknas som normalviktig, förövrigt ser jag normalviktig ut redan, men det hade varit skönt att bli av med det sista fettet för att bli fastare. 
    Ska tillägga att jag unnar mig en onyttig maträtt och 1 chipspåse 1 gång i veckan, men det har jag gjort hela tiden och fortfarande gått ner i vikt iof. 
    Men ska skippa att ha cheatday i 2 veckor nu och se vad som händer. 

    Beror detta på att jag nyligen börjat med HIIT träning? Att mer blod är i omlopp? 
    I så fall behöver jag svar på hur jävla lång tid det tar innan kroppen ställt om sig och man börjar droppa vikt igen? 

    Tack på förhand från en frustrerad!

  • Svar på tråden Varför har jag stannat i vikt?
  • Anonym (Du äter för lite)
    moafeliciaa skrev 2018-10-23 11:43:17 följande:

    Jag har gått ner ca 1kg i veckan på att äta bra mat och mindre portioner än tidigare. 

    För ungefär 2 månader sedan började jag med yoga och vikten fortsatte att gå neråt, dock inte lika mycket varje vecka som tidigare. 

    Nu för ca 2 veckor sedan la jag till HIIT träning 10 - 15 min cardio pass som litterally kills me ( det är skittuffa pass ). 

    Allt som allt tränar jag yoga 2 gånger i veckan mellan 30 - 40 minuter + 3 HIIT pass i veckan på 10 - 15 min. Ibland klämmer jag in en promenad på 30 minuter också. 

    Jag vill tillägga att jag ätit mellan 1200 och 1400 kalorier per dag, inget tillägg vid träning. Så allt som allt hamnar jag kanske på mellan 1000 - 1200 efter träning. 

    Nu har jag i princip stannat i vikt, såhär har det sett ut i ca 2 veckor nu och det gör mig frustrerad. Jag har ca 3kg kvar innan jag räknas som normalviktig, förövrigt ser jag normalviktig ut redan, men det hade varit skönt att bli av med det sista fettet för att bli fastare. 

    Ska tillägga att jag unnar mig en onyttig maträtt och 1 chipspåse 1 gång i veckan, men det har jag gjort hela tiden och fortfarande gått ner i vikt iof. 

    Men ska skippa att ha cheatday i 2 veckor nu och se vad som händer. 

    Beror detta på att jag nyligen börjat med HIIT träning? Att mer blod är i omlopp? 

    I så fall behöver jag svar på hur jävla lång tid det tar innan kroppen ställt om sig och man börjar droppa vikt igen? 

    Tack på förhand från en frustrerad!


    Du äter för få kalorier per dag. Man ska ligga på lägst 1500 kalorier per dag. Det är ok att äta mindre en kortare tid för att få en kickstart men ligger man på för lite längre tid så är det dels skadligt för kroppen och dels tror kroppen att den svälter så det är inte heller positivt för vikten i längden.

    Om du dessutom är på normalvikt så är det helt naturligt att din viktnedgång har planat ut.

    Ät lite mer och hitta ett stabilt läge med en kost som du kan hålla vikten med. Tränar du och vill ha resultat av träningen ska du definitivt se till att äta ordentligt vid träning annars bryter kroppen ner musklerna istället för att bygga upp.
  • Anonym (A)

    Jag är inte kunnig på området alls, men vill ändå hålla med ovan.
    Jag räknade kalorier och tränade flera pass i veckan utan viktnedgång eller att kroppen kändes starkare. Min kollega påtalade flera gånger att jag äter för lite och till slut la till lite kolhydrater igen och åt mer. Då började resultaten komma. Inte i form av viktnedång, men jag blev ändå lite smalare och starkare.

  • Anonym (Du äter för lite)

    Kan ju tillägga att när du inte ska gå ner mer så ska kvinnor äta ca 2000 kalorier/dag. Så när du är på målvikten bör du komma upp till den nivån.

  • Aniiee
    Anonym (Du äter för lite) skrev 2018-10-23 12:32:19 följande:

    Kan ju tillägga att när du inte ska gå ner mer så ska kvinnor äta ca 2000 kalorier/dag. Så när du är på målvikten bör du komma upp till den nivån.


    Nej, nu har du fel. Det finns inget "ska" eller "2000" här, det är något som någon hittade på för att det skulle vara lätt att räkna. Hur mycket man behöver är individuellt. Man får räkna själv hur mycket man behöver.

    Även i första inlägget har du fel. 1200 är minsta i längden för en kvinna (men inte för evigt). Under det så börjar hormonerna fucka upp.

    I övrigt håller jag med dig.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Du äter för lite)
    Aniiee skrev 2018-10-23 12:53:14 följande:

    Nej, nu har du fel. Det finns inget "ska" eller "2000" här, det är något som någon hittade på för att det skulle vara lätt att räkna. Hur mycket man behöver är individuellt. Man får räkna själv hur mycket man behöver.

    Även i första inlägget har du fel. 1200 är minsta i längden för en kvinna (men inte för evigt). Under det så börjar hormonerna fucka upp.

    I övrigt håller jag med dig.


    Ja du har rätt det är naturligtvis något individuellt, sätt ca framför de siffrorna, ungefärliga hållpunkter. Men de lägsta kalorimängderna är framförallt om man är väldigt inaktiv och stillasittande, ts verkar aktiv.

    Jag har både tränat mycket och räknat kalorier i långa perioder och för lite kalorier ger den effekten att man varken går ner eller får resultat av träning.
  • moafeliciaa

    Men är det någon som har tips på hur jag ska äta då? Ska jag öka till 1500 med träning då? Vill ju inte öka för mycket heller, livrädd för att gå upp då istället. Tanken är att jag ska ner 1 kg i veckan i ca 7 veckor till och då måste jag ta bort 1000 kalorier från mitt energibehov, 500 kalorier bort blir bara 0,5 kg i veckan och det tar för lång tid!

  • Anonym (Du äter för lite)
    moafeliciaa skrev 2018-10-23 13:39:29 följande:

    Men är det någon som har tips på hur jag ska äta då? Ska jag öka till 1500 med träning då? Vill ju inte öka för mycket heller, livrädd för att gå upp då istället. Tanken är att jag ska ner 1 kg i veckan i ca 7 veckor till och då måste jag ta bort 1000 kalorier från mitt energibehov, 500 kalorier bort blir bara 0,5 kg i veckan och det tar för lång tid!


    Det är ju svårt att säga när vi inte alls vet vad du äter. Det är ju också individuellt vad man tycker om.

    Jag brukar försöka äta av alla näringsämnen, protein, kolhydrater, fett. Vill jag gå ner äter jag framförallt mindre kolhydrater. Men äter du inga eller väldigt lite kolhydrater kan du ju lägga på det på träningsdagarna. Kolhydrater är ju bra att äta före eller efter träning eftersom kroppen behöver det då.

    Om du äter väldigt lite fett så kan det vara bra att lägga till det, lite varje dag. Alltför lite eller inget fett brukar också påverka viktnedgång negativt. Plus att det är farligt i längden om man äter noll fett. Avokado, nötter, fet fisk brukar jag välja. Det är ju kaloririkt så det blir inte så stora mängder att lägga till även om man ska ha mer kalorier.

    Protein antar jag att du äter redan?
Svar på tråden Varför har jag stannat i vikt?