• M1lz

    Nybliven mamma behöver hjälp och råd!

    Som rubriker lyder behöver alla råd jag kan få nu! Mitt första barn, 3 mån.

    Allt har flytit på sen 2veckor tillbaka. De började med att efter amning tog de upp emot 30-40 min för henne att spy vi fick ha henne på axeln å gå runt tills hon skulle kräkas och spyan var slemmig och hon var väldigt besvärad!! sen kom helgen och hon började kräkas minst flera gånger om dagen, natten kunde hon inte sova man tog upp henne hon spydde ca 3 gånger skulle lägga ner henne för man tänkte att hon borde va klar så kom slutligen en riktig kastspya! Jag åkte till barn akuten ville att en läkare skulle se så allt var ok med henne. Om de var slem som hon hade i halsen hon har varit lite snuvig. Eller om de var magen?! Läkaren konstatera att hon hade magknip.... sen har jag googlat runt massor och börjar misstänka mjölkprotein allergi. Men inga prickar el utslag eller nått sånt utan spyr otroligt mkt och har magknip. Jag har lagt av med mjölkprodukter men de har endast gått 2 dagar.

    Måste tillägga att jag har köpt minifom magdroppar, hon bajsar, pruttar allt som hon ska men ändå gnällig efter amning o magknip. Hennes spya har nu sen igår börjar lukta som en vuxens?! Hon är på gott humör för övrigt, sover bra på nätterna men spyr otroligt mycket efter amning och blir gnällig.... vad kan detta vara? :(

    Någon som vet om de är mjölkprotein allergi ? Varför kommer de isåfall nu? Är d nått virus vad tror ni??? HJÄLP!

  • Svar på tråden Nybliven mamma behöver hjälp och råd!
  • Anonym (flower)

    D-dropparna man får på bvc ger magknip, köp ett annat märke

  • joannaq

    Hon kanske har reflux? Min son hade det och spydde jämnt, vi fick då ett förtjockningsmedel utskrivet av läkaren som man skulle ge innan amning. Men kontakta BVC och be om en ordentlig utredning. Lycka till

  • EmHus

    Hej! Tänkte bara säga att vår lilla tös hade samma typ av symtomer när hon var 4 veckor. Alla misstänkte mjölkproteinallergi - hade sådant magknip, typ 24/7. Och svullen mage. Vi gav sempers d-vitamin (det som vi fick från bvc gav henne sådant HORRIBLE magknip) - dessutom gav vi henne minifom innan varje måltid. Tills av ren tur glömde jag ge henne minifom några gånger - och det var som ett annat barn! Visade sig att det var minifom som funkade inte för henne. Hon spyr fortfarande - är en så kallad ?happy spitter-upper?. Men lugn och glad, har magknip då och då men bara lite gas. Du sa att du ger också minifom, försök kanske att skippa några dagar och se om det gör någon skillnad?

    Lycka till!

  • Kellie13
    M1lz skrev 2018-10-29 14:11:55 följande:

    Som rubriker lyder behöver alla råd jag kan få nu! Mitt första barn, 3 mån.

    Allt har flytit på sen 2veckor tillbaka. De började med att efter amning tog de upp emot 30-40 min för henne att spy vi fick ha henne på axeln å gå runt tills hon skulle kräkas och spyan var slemmig och hon var väldigt besvärad!! sen kom helgen och hon började kräkas minst flera gånger om dagen, natten kunde hon inte sova man tog upp henne hon spydde ca 3 gånger skulle lägga ner henne för man tänkte att hon borde va klar så kom slutligen en riktig kastspya! Jag åkte till barn akuten ville att en läkare skulle se så allt var ok med henne. Om de var slem som hon hade i halsen hon har varit lite snuvig. Eller om de var magen?! Läkaren konstatera att hon hade magknip.... sen har jag googlat runt massor och börjar misstänka mjölkprotein allergi. Men inga prickar el utslag eller nått sånt utan spyr otroligt mkt och har magknip. Jag har lagt av med mjölkprodukter men de har endast gått 2 dagar.

    Måste tillägga att jag har köpt minifom magdroppar, hon bajsar, pruttar allt som hon ska men ändå gnällig efter amning o magknip. Hennes spya har nu sen igår börjar lukta som en vuxens?! Hon är på gott humör för övrigt, sover bra på nätterna men spyr otroligt mycket efter amning och blir gnällig.... vad kan detta vara? :(

    Någon som vet om de är mjölkprotein allergi ? Varför kommer de isåfall nu? Är d nått virus vad tror ni??? HJÄLP!


    En barnläkare som var på tv 4 morgon sa att man ska inte ta upp barnet på axeln för att rapa för att dom e just så känsliga i magen så om man ska få dom att rapa så håll bara din bebis under armarna framför dig så kommer rapen endå o magen belastas inte vilket gör att dom inte spyr lika lätt. Har följt rådet med min son o det funkar.
  • Sdy1

    Vår bebis hade en period runt 2-3 mån när han ammade som besatt och fick i sig hur mycket som helst. Sen kom allt upp några gånger om dagen i världens kaskad. Efter nån vecka började det avta, kunde hända om man satte honom i bärselen för snart efter amning. Numera sker det när han är förkyld eller ?sätter i halsen? (8 mån).

    Det gick inte att göra så mycket. Man får ta det lite försiktigt efter matning, som någon skrev här, man behöver inte rapa dem på axeln.

Svar på tråden Nybliven mamma behöver hjälp och råd!