• Storstorlek

    Fel att inte fira "JUL"?

    Hej
    Jag ska vara ensam och ha min grabb över jul, han kommer till mig efter lunch den 24 dec.
    Jag har liksom ingen koll eller något intresse öh taget över vad som är tradition att göra dessa dagar. Jag är uppväxt med traditionellt julfirande och med annan kultur så har jag sett andra sätt att fira det på. 
    Jag tycker ändock att hela julen bara är en apparat för att få oss att spendera på saker vi inte behöver köpa till folk som inte behöver det. 

    Vi pratar under resten av året om artiklar om enorma öar av plast och skräp som flyter runt i våra hav, barn som svälter och inte har mat för dagen...
    Allt sånt verkar som bortblåst i huvudet på folk under november och december månad och vad jag kan se så är det mycket folk ute och "julshoppar" 

    Jag får sån enorm ångest över att jag känner precis tvärtemot vad som basuneras ut. Jag är rädd att min grabbs förväntningar om julen kommer att skjutas i sank och han kommer att bli jättebesviken och känna att hos mig är det sådär kul på jul...
    Vi har ljugit tillräckligt för honom innan, varje jul och påsk så har vi lurat honom att tomten är en faktisk person, att haren har varit här och gömt äggen och att under natten kommer tandfén och hämtar tanden och lämnar en peng... 

    Så i år laddar jag väl upp med något gott och bänkar oss framför tv´n jag o grabben och hänger ut, spelar tvspel och bara är och om han frågar varför vi inte har julgran och julklappar så får jag väl säga vad jag tycker.
    Jag tycker faktiskt att det är viktigt att vi börjar tona ner på religösa högtider som gift sig med marknadskrafter och som säljer in hårt vad vi ska göra. 
    Som vill få oss att spendera pengar så att ekonomin ska rulla på...
    Det tar ju aldrig slut, det är en kurs som inte är hållbar. Det vet vi ju, vi har facit i hand nu. Men ändå överkonsumerar vi... sorgligt




    Vad tycker du om Julen? Hur firar du "ensamstående med ett barn"?
     
  • Svar på tråden Fel att inte fira "JUL"?
  • Rikard

    Tycker du blandar och ger lite rörigt i dina argumentation. Ett julfirande kan, men behöver inte vara religiöst. Det bestämmer ni själva.
    Ni behöver heller inte likställa julfirande med att handla och konsumera som galningar. NI kan istället tillsammans följa adventskalendern på TV, baka pepparkakor, pynta hemmet, klä granen, tända ljus och att över huvud taget vara tillsammans på ett sätt som man kanske inte hinner med annars.
    När det gäller julklappar så tänker jag så här. Att ge presenter är ett sätt att visa uppskattning och omtanke. Vuxna kan i regel köpa det de behöver själva och därför är det själva tanken bakom presenten som räknas. Barn har ju inte möjlighet att handla själv på samma sätt och då blir jular och födelsedagar en tid då det är möjligt att man får det där som man gärna vill ha. Vad och hur mycket bestämmer ju ni som ger barnet presenter. 
    Framförallt tycker jag inte att du ska fråga anonyma personer på nätet hur du ska fira jul tillsammans med ditt barn. Lyssna på vad barnet själv har för förväntningar och försök skapa en trevlig stund för er utan att bry er om vad andra tycker om saken.

  • Fjäril kär

    Varför inte göra julen till det du känner att du kan stå för? En gran och lite julpynt i sovrummet har väl ingenting att göra med köphets?

    Alla högtider under året lägger vi ju tid och energi på, varför inte julen?

    Det går alldeles utmärkt att fira en miljövänlig jul som är fri från onödigt krafs. Julstämning sitter inte i plånbok och massa köphysteri.

  • Stuppis1

    Hur gammal är din son? Låter ju supermysigt att spela spel och umgås tillsammans. Kanske kan ni göra det lite juligt genom att baka pepparkakor eller lyssna på julmusik. Om du tror att sonen skulle uppskatta det alltså :)

  • Physalis

    Jag tycker att oavsett hur du gör så ska du inte vänta tills han frågar på julafton med att berätta att det inte blir som han förväntat sig. Bättre att börja prata om det redan nu så han inte hunnit bygga upp förväntningar och förhoppningar.


    Korrekturläser som en kratta
  • Trippelmamma76

    Jag tycker synd om ditt barn. Han kommer inte att greppa din plötsliga nya inställning till detta med köphets osv. (Och handen på hjärtat, är detta verkligen anledningen?) han kommer ofrånkomligen att jämföra sin jul med skolkamraternas. Inte nog med att ni sitter ensamma (alltså i hans värld) han får heller varken julmat eller julklappar. Han kanske inte kommer säga något till dig då barn oftast är lojala med sina föräldrar, men jag tror inte han kommer må särskilt bra inuti.

  • No Logo

    Om sonen förväntar dig att fira jul med sin pappa och du åtminstone inte förklarar och planerar detta med sonen i förväg så lär du ju slippa julhysterin i framtiden, för han lär inte vilja fira jul med dig fler gånger.

  • Poppy75

    Jag tycker att om ni är två som ska fira julen tillsammans så är ni två som ska  bestämma om hur ni vill ha det. Prata med sonen och kom fram till en kompromiss. Det är så man hanterar relationer man är rädd om. 

Svar på tråden Fel att inte fira "JUL"?