• reyna

    Barnet i magen väger för lite vad kan jag göra?

    Hej var på url idag v.34 och vår bebis väger 600g mindre än vad den ska. Vad kan jag göra förutom att äta mer? Går på regelbundna kontroller för att se ifall barnet ökar i vikt. Är det någon mer som har varit med om samma sak? Vill jätte gärna ha tips en orolig mamma ????

  • Svar på tråden Barnet i magen väger för lite vad kan jag göra?
  • Anonym (H)

    Hur mycket - i % ligger bebisen? Har du högt blodtryck?

  • tvillingmammaVastmanland

    Vila rekommenderades jag som tvillinggravid men det borde ju fungera även på enlingar. Vila mycket och ta det lugnt, inte stressa.

  • Arlene

    Det är ganska så vanligt att barn väger för lite, 600 gram är ju inte alltför mycket om allt annat är bra.
    Vår dotter var 40% för liten runt v. 30 men föddes sen för tidigt pga för lite fostervatten.
    Om du har för lite fostervatten måste du gå regelbundet och kolla så att bebisen fortfarande får näring. Men annars är det inget problem.
    Vår son var sen också för liten i magen men vägde 2500 gram när han föddes, det normala är ju egentligen 1 kg mer men han hade inga problem men fick ha extra värme första dagen.

    Jag själv vägde 2100 när jag föddes.
    I min släkt har nästan alla barn vägt lite över 2 kg, ingen över 3 kg men det har inte varit något problem.

    Men jag antar att barnmorskan har koll på om det skulle vara lite fostervatten eller annat. 
    Som sagt oroa dig inte om inte barnmorskan sagt något annat.
    Men vila och ta det lugnt och ta hand om dig

    Lycka till!

  • reyna

    Jag är i Spanien då min pojkvän bor här går på regelbunda url varje månad. Dock har jag url varje vecka just nu, går hon inte upp inom 3 veckor så startar dom förlossningen då moderkakan inte tillför tillräcklig med näring. Har 2 barn sens tidigare min son vägde 3317g kom samma dag som han var beräknad och min dotter vägde 2805g kom 6 dagar senare än beräknad datum. Jag måste äta flera mellanmål och vila mycket för att se ifall hon ökar i vikt. Får hoppas att det vänder vill helst inte föda till jul men vart orolig då jag inte har haft dessa problem tidigare.

    Tack tjejer för svaret blev lite lugnare av era svar. Man får hoppas på det bästa

  • Arlene

    Ok då förstår jag.
    Det är som liknande jag hade.
    För lite fostervatten och moderkakan kunde inte ge näring så 
    dom vågade inte vänta, så hon fick komma med snitt i v.33.

    Om du får vänta 3 veckor till så är du ju tack och lov i . 37 så då är det inte alltför tidigt men förstår ju att du helst vill gå tiden ut och helst inte föda i jul.

    Hoppas att bebisen växer så att du slipper att bli igångsatt.
    Men oroa dig inte, går du på ul varje vecka så har dom koll på bebisen
    det kommer att gå bra även om bebisen är lite liten.

    Vila och ta det lugnt och Lycka til!

Svar på tråden Barnet i magen väger för lite vad kan jag göra?