• Anonym (What to do)

    Lesbiska sammanhang?

    Jag är lesbisk.


    Har levt som garderobsgay hela livet, och börjar närma mig 30-årsålder nu. Det här har resulterat i att jag aldrig varit en del av ett sammanhang där jag kunnat vara ärlig med min sexualitet, vilket har hindrat mig från att träffa andra med samma erfarenheter och samma orientering.


    Som yngre avfärdade jag mina förälskelser i tjejer och bortförklarade det för mig själv med att jag kände så för att vi var så bra vänner. Att jag skulle vara homosexuell var inget alternativ, och absolut ingenting som jag skulle kunna vara. I åldern när mina vänner började intressera sig för sex och kärleksrelationer kunde jag inte alls relatera till det. Attraktion upplevde jag inte och genuint kär i någon var jag aldrig ? åtminstone inte vad jag förstod då. När någon frågade om min sexuella läggning var svaret ett tveklöst 'hetero', trots att jag faktiskt inte var eller varit varken sexuellt eller romantiskt intresserad av killar, annat än möjligen i teorin.


    Som det är nu känner jag att jag behöver styra upp det här. Det är dock vansinnigt läskigt. Hur träffar man andra lesbiska i sin egen ålder, och hur gör man för att inte känna sig opassande på grund av sin bakgrund och oerfarenhet? I staden där jag bor finns det tre lesbiska sammanhang som jag känner till: RFSL, Hotellhänget och en lokal HBTQIA-grupp (samt Pride en gång om året). Känner till en Facebookgrupp också för tjejer som gillar tjejer. Som smått socialt fobisk drar jag mig dock från att gå på ?events? själv, men då jag inte umgås med någon annan som är lesbisk så antar jag att jag behöver komma över det hindret.


    Ni som har varit i den här situationen eller någon liknande: Hur har ni gjort för att bryta det och bli en del av olika lesbiska sammanhang? Vad har ni för råd att ge till mig?


    Tack!

  • Svar på tråden Lesbiska sammanhang?
  • Makarona

    Jag är lite på samma ruta nu och känner att det är dags att kliva över steget, men undrar också hur tusan HUR? Gick i alla fall med i "Lesbisk makt", de har sk "lesbisk frukost" i februari, men i UMEÅ av alla ställen. Fast jag bor nära två, tre av Sveriges största städer känns det omöjligt svårt.
     Inser att jag aldrig känt någon riktig lesbisk och kanske därför aldrig kunnat ens komma ut för mig själv, vet inte om jag är gay eller bi, men aldrig känt samhörighet med alla mina bisexuella tjejkompisar eller mina mer queera vänner. Jag gillar ju tjejer, kvinnor, men råkat gift mig med en queer/bisexuell kille... har två barn. Allt känns hopplöst. Men därför jag gillar Lesbisk makt för de välkomnar en ändå! 

     Så det jag gör nu är att vänta och se om det händer något i närheten jag kan gå på... tänker försöka våga även om jag måste göra det ensam, för jag lider av det här! Känner mig så inlåst i mig själv och ingen förstår ett dyft! 

     Tänker inte vara anonym längre, så i hopp om att någon vill skriva något med mig. Hej!

Svar på tråden Lesbiska sammanhang?