• Örebroaren91

    Endometrios och barnlängtan

    Hej!

    Har läst flera liknande trådar gällande endometrios, men känner för att skriva av mig och ber om era berättelser, tips och råd som varit i samma sits.

    Jag och min sambo har i lite över 2 år aktivt försökt att skaffa barn - utan framsteg.

    Jag har regelbunden mens och stenkoll på min ägglossning.

    Jag har alltid lidit av grym mensvärk, som sitter både i tjejmagen och i tarmvägarna. Har misstänkt att det kan vara endo länge, men fått till svar att det är helt normalt att ha värk.

    La märke till för ca 4 månader sedan att jag hade blödning under mensen även från tarmarna..

    Först då togs jag på allvar och fick hjälp.

    Det visade sig att jag har cystor på höger

    äggstock, nu blir det snart magnetröntgen för att se hur det ser ut längre upp i tarmen, om det är sammanväxt osv.

    Vi står i kö till fertilitetskliniken och ska ta massa prover inför vårt besök.

    Fick råd att ta mina tester snabbt så jag kan börja med behandling av endometrios (Då det kan påverka mina hormoner under behandlingen)

    Läkaren på gyn sa även att hon kunde skynda på kön pga min endo.

    Hon nämde massa olika metoder man kunde använda sig utav i min situation.

    Någon som gått igenom denna resa med endoutredning samtidigt som man står i kö till fertilitetskliniken?

    Hur lång tid tog det innan ni faktiskt fick hjälp att bli gravida?

    Kramar / en orolig själ

  • Svar på tråden Endometrios och barnlängtan
  • Annanathalia

    Hej

    Jag har en likande resa och har också troligen endo. Har två barn sedan tidigare men nu fungerar det inte alls. Troligen för att jag nu gått utan hormoner så länge så att endon verkligen blommat ut.

    Du verkar fått bra hjälp och ha en plan, jag har inte fått desamma och har därför precis varit i Aten för att söka kompetent hjälp där.

    Hoppas det lyckas för din del och IVF sägs ju vara bra för oss med endo och en graviditet ännu bättre :)

  • Örebroaren91

    Hej!

    Jaså, i Aten? Hur kom du i kontakt med sjukvården där?

    Har du testat sökt hjälp här hemma och inte fått någon respons alltså? Så tråkigt att man inte blir tagen på allvar..

    Ja vi hoppas på att kunna få hjälp med ivf- och under tiden kanske få hjälp med att få ner endon för att kunna försöka på egen hand under tiden.

    Hur länge har ni försökt denna gång med att försöka bli gravida?

    Hade det framgång i Aten?

    Hoppas du får den hjälp du behöver!

Svar på tråden Endometrios och barnlängtan