• Nyvaken

    Jag ljög om att jag hade barn!

    Hej Familjeliv,
     
    Jag har arbetat som IT-konsult senaste 10 åren, och senaste två har jag felaktigt angett till min arbetsgivare att jag har ett barn, fast så är inte fallet.
     
    Har hos tidigare arbetsgivare varit ärlig och sagt som det var, att jag inte haft några barn. Och det som dyker upp som ett brev på posten är att när ett projekt måste slutföras inom en viss deadline. Är det alltid vi barnlösa som får offra oss för all andra. Som att våran fritid inte är värd någonting. 
     
    Är så trött på att utnyttjas år efter år. Kollegorna med barn får dessutom samma lönepåslag, trots att dom inte behöver offra lika mycket till jobbet. Även arbetat med en kvinna som jag vet hade 22, 20 och 15 åriga barn. Och måste ändå hem och laga mat, istället för att ställa upp när det krisar!!! >:]
     
    Just nu tror dom andra på mitt jobb att jag har en son som heter Klas, som är 2 år gammal. Fast sanningen är att det är min katt som snarare än 12 år. Känns genuint när man kan säga "Klas var uppe hela natten och ville inte lägga sig.".
    Nu får jag äntligen var hemma ifred och spela mitt Playstation 4.

    Känns lite omoraliskt, enda problemet hittills är att jag är kär i en tjej på jobbet som jag skulle vilja berätta för, men rädd att hela lögnen ska bli offentlig...

    Vad har ni gjort själva slippa beordrad arbetstid? Är det fel av mig som tycker fritid är viktigare än arbetet?
  • Svar på tråden Jag ljög om att jag hade barn!
  • GGN
    Themis skrev 2019-01-30 20:33:52 följande:

    TS: 

    Resonerar du likadant att det är okej om någon som inte är läkare kallar sig läkare, bluffar sig in på sjukhus och börjar operera dig för att de då får högre lön och status? Du tycker ju att det är okej att ljuga sig till fördelar verkar det som?

    Vill du ha långa sommarlov, bli lärare då om du tror de har det så bra.

    Vill du vabba, skaffa barn då (fast då är du fett lurad om du tror det blir mindre jobbigt än att jobba).

    Det finns ingen gratis lunch och du förtjänar att åka dit, bli utskämd och att den där tjejen du suktar efter skrattar åt dig.


    Ja, för det är ju samma sak...

    TS har blivit diskriminerad, har du svårt med läsförståelsen?
  • K Kalle
    Themis skrev 2019-01-30 20:33:52 följande:

    TS: 
    Resonerar du likadant att det är okej om någon som inte är läkare kallar sig läkare, bluffar sig in på sjukhus och börjar operera dig för att de då får högre lön och status?


    På vilket sätt är detta en relevant jämförelse? Att TS ljuger om att han har barn påverkar absolut inte kvaliteten på hans arbete. Om någon ljuger om att ha kirurgutbildning och börjar operera har detta tvärtom direkt påverkan i jobbet. Hia dig lite!
  • K Kalle
    Zombie von Rymmen skrev 2019-01-31 02:24:05 följande:
    Seriöst, det är pga fegisar som du som chefer lever rövare. Solklart avtalsbrott. Hade du bara stått på dig och drivit det hela vägen om så krävdes så hade chefen åkt på däng. Men psykopatchefen räknar med att ingen giter göra det och blir då rik på andras arbete. Var ingen jäkla slav. Sverige är ännu inte en fullvärdig bananrepublik.
    K Kalle skrev 2019-01-30 13:27:49 följande:
    Naturligtvis får man inte det - och vad gör man då? Man fabricerar samarbetssvårigheter eller liknande. Det är inte svårt att sparka folk om man verkligen vill och inte bryr sig om moral. Flera kollegor blev utköpta. Eftersom jag har ett yrke där det är stor konkurrens om jobb är jag mer försiktig.
    Det var ju deras val isf. Och med en sådan psykopatchef är det ju ett attraktivt alternativ. Hoppas de krävde ordentligt med stålar.
    Nej inget attraktivt alternativ för mig. Jag hade inte hunnit få nytt jobb innan pengarna var slut (6 månaders lön - tuff konkurrens om jobben 1000/ledigt jobb).
  • Orolig över barn
    plättarmedsylt skrev 2019-01-31 07:50:43 följande:

    Du skriver i trådstarten att dina kollegor "just nu" tror att sonen är två?


    Precis den som jag menade :)

    Glömmer TS att räkna lite innan han svarar på frågan "hur gammal är ditt barn nu?" blir det snabbt genomsynlig. Det kan vara så att arbetskamrater misstänker redan att barnet är påhittat
  • Xenia

    Beordrad övertid ska betalas med övertidsersättning. Hur kan facket gå med på något annat? Eller så har man så hög lön (chefslön) att övertid automatiskt ingår.

    Varför byter inte TS anställning, IT-jobb är väl inte svåra att få?

    Det fanns säkert andra lösningar än att ljuga och hitta på ett barn.

  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-12 03:20:59 följande:

    Beordrad övertid ska betalas med övertidsersättning. Hur kan facket gå med på något annat? Eller så har man så hög lön (chefslön) att övertid automatiskt ingår.

    Varför byter inte TS anställning, IT-jobb är väl inte svåra att få?

    Det fanns säkert andra lösningar än att ljuga och hitta på ett barn.


    Övertiden kan vara bortförhandlad. I så fall har både TS och de med barn fått högre lön mot att de förhandlat bort övertiden. Orättvist om bara TS drabbas av övertid men inte de som valt att skaffa barn.
  • Xenia

    Men det är ju också orättvist att TS slipper övertid men får högre lön för att han har ljugit. Det betyder att hans barnlösa kollegor drabbas.

    Dessutom, får man högre lön så förutsätts man kunna ställa upp på övertid. TS tar lönen men ställer inte upp.

    Vad föräldrar beträffar så förstår jag inte hur de kan komma undan övertid varje gång, det borde ligga dem i fatet vid lönehöjning och befordran. I de flesta fall har barn två föräldrar, alltså kan även föräldrar jobba övertid ibland. Det är bara ensamstående föräldrar (där den andra föräldern inte ställer upp) som inte kan jobba övertid.

    Hur ofta måste folk jobba övertid förresten? Är det flera gånger i veckan eller vad?

  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-12 12:19:59 följande:

    Men det är ju också orättvist att TS slipper övertid men får högre lön för att han har ljugit. Det betyder att hans barnlösa kollegor drabbas.

    Dessutom, får man högre lön så förutsätts man kunna ställa upp på övertid. TS tar lönen men ställer inte upp.

    Vad föräldrar beträffar så förstår jag inte hur de kan komma undan övertid varje gång, det borde ligga dem i fatet vid lönehöjning och befordran. I de flesta fall har barn två föräldrar, alltså kan även föräldrar jobba övertid ibland. Det är bara ensamstående föräldrar (där den andra föräldern inte ställer upp) som inte kan jobba övertid.

    Hur ofta måste folk jobba övertid förresten? Är det flera gånger i veckan eller vad?


    1) Det är inte säkert att TS bortförhandlat övertiden
    2) Det är inte säkert att de med, i vissa fall vuxna, barn inte bortförhandlat övertiden


  • Canadasvensk

    TS, hur har det gott med Klas?

    Har du blivit tillsammans med din kollega än och är hon villig att bli plastmamma till Klas? Städa hans kattlåda och klappa honom.

    Har hon egna "barn". Kan ju bli jobbigt om hennes barn är en hund eller fågel.

    Berätta gärna hur det har gott! Jag håller tummarna för dig!  SkålCool

  • Xenia
    K Kalle skrev 2019-02-13 11:08:36 följande:
    1) Det är inte säkert att TS bortförhandlat övertiden
    2) Det är inte säkert att de med, i vissa fall vuxna, barn inte bortförhandlat övertiden
    Nyfiken skrev ju:
    Övertiden är bortförhandlad, timmarna hamnar på ett tillgodokonto.

  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-13 23:13:46 följande:
    Nyfiken skrev ju:
    Övertiden är bortförhandlad, timmarna hamnar på ett tillgodokonto.
    Och du vet att hans kollegor inte har bortförhandlad övertid eller?

    Om alla har bortförhandlad övertid är det gravt orättvist att bara de utan barn måste jobba över.
Svar på tråden Jag ljög om att jag hade barn!