• Bananacare

    Rökning under graviditet

    Hej alla. Jag har en seriös fråga.. Det är nämligen så att jag rökt i närmare 15 år och har haft otroligt svårt att sluta trots att jag nu väntar barn. Min barnmorska sa till mig att jag inte skulle sluta tvärt då de kunde skada mer så istället ska jag trappa ner på rökande och förhoppningsvis bli rökfri. Jag röker oftast gröna marlboro men till min fråga så undrar jag om det kanske är bättre att byta till marlboro Light istället? Någon som rökt under graviditeten? Hur gjorde ni? Vilka cigg?

  • Svar på tråden Rökning under graviditet
  • Kellie13
    Frontline skrev 2019-01-31 23:48:52 följande:

    Min mor har fött 4 barn och rökt som en borstspindel hela tiden..
    Vi barn är mellan 38 och 54 år nu och alla mår bra och är väldigt sällan sjuka..


    ok o då ska du förmedla att man ska fortsätta röka som gravid eller? suck! Bara för att ni har klarat er!
  • Kellie13
    Frenja07 skrev 2019-02-01 11:55:26 följande:
    Men det är ju toppen du! Måste ju betyda att det faktiskt är bra att röka under graviditet. Vill du att jag drar lite om alla de barn som jag träffat i mitt yrke som INTE mått bra av rökande mammor? Eller de som dött intrauterint mest troligt pga storrökande mammor?
    Fan va skönt sagt! Håller med!!!
  • Frontline
    Frenja07 skrev 2019-02-01 11:55:26 följande:
    Men det är ju toppen du! Måste ju betyda att det faktiskt är bra att röka under graviditet. Vill du att jag drar lite om alla de barn som jag träffat i mitt yrke som INTE mått bra av rökande mammor? Eller de som dött intrauterint mest troligt pga storrökande mammor?
    Bra och bra vet jag inte, men det finns många andra faktorer som inte är bra..
    All skrämsel med att röka är ju sjukt då vi dom flesta som är födda på 60-70 talet som hade rökande föräldrar mår ypperligt och är väl dom som lyfter upp arbetsmarknaden just nu eller hur?
    Kellie13 skrev 2019-02-01 23:44:25 följande:
    ok o då ska du förmedla att man ska fortsätta röka som gravid eller? suck! Bara för att ni har klarat er!


    Kolla in hur hur dom som är födda på 60-70 talet mår idag mot dagens barn?Tror vi med rökande mammor mår bättre än vad barnen från 90 och framåt..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Kellie13
    Frontline skrev 2019-02-02 00:32:29 följande:
    Bra och bra vet jag inte, men det finns många andra faktorer som inte är bra..
    All skrämsel med att röka är ju sjukt då vi dom flesta som är födda på 60-70 talet som hade rökande föräldrar mår ypperligt och är väl dom som lyfter upp arbetsmarknaden just nu eller hur?
    Kellie13 skrev 2019-02-01 23:44:25 följande:
    ok o då ska du förmedla att man ska fortsätta röka som gravid eller? suck! Bara för att ni har klarat er!


    Kolla in hur hur dom som är födda på 60-70 talet mår idag mot dagens barn?Tror vi med rökande mammor mår bättre än vad barnen från 90 och framåt..


    Det var fan det dummaste jag nånsin hört!
  • LadyMommy

    Annars kan du köpa äckliga cigg också så röker man automatisk mindre.

    Smala cigg är annars också bra tips. Lycka till!

  • EvilNala
    Bananacare skrev 2019-01-31 21:25:48 följande:

    Hej alla. Jag har en seriös fråga.. Det är nämligen så att jag rökt i närmare 15 år och har haft otroligt svårt att sluta trots att jag nu väntar barn. Min barnmorska sa till mig att jag inte skulle sluta tvärt då de kunde skada mer så istället ska jag trappa ner på rökande och förhoppningsvis bli rökfri. Jag röker oftast gröna marlboro men till min fråga så undrar jag om det kanske är bättre att byta till marlboro Light istället? Någon som rökt under graviditeten? Hur gjorde ni? Vilka cigg?


    Den barnmorskan hade jag bytt bort, totalt felaktigt. Det är alltid bättre att sluta röka - det säger sig väl själv?

    Byta till svagare cigaretter? Ditt barn får syrebrist i magen varje gång du röker iaf. Är man inte motiverad att inte röka när man är gravid borde man inte skaffa barn, så vidrigt.
  • Kellie13
    EvilNala skrev 2019-02-02 19:03:09 följande:
    Den barnmorskan hade jag bytt bort, totalt felaktigt. Det är alltid bättre att sluta röka - det säger sig väl själv?

    Byta till svagare cigaretter? Ditt barn får syrebrist i magen varje gång du röker iaf. Är man inte motiverad att inte röka när man är gravid borde man inte skaffa barn, så vidrigt.
    Så rätt sagt! Innan jag blev gravid så snusade jag jättemycket men så fort ja fick reda på att ja var gravid så la jag av direkt. Borde vara självklart för alla människor tycker man.
  • Svensk Pirat
    Drottningen1970 skrev 2019-01-31 22:18:11 följande:

    Om du är ute efter den svagaste på marknaden ska du köpa rosa blend. Dessutom är de små och dyra 67kr. Så då

    Minskar du på kuppen


    Det är fortfarande tobak som röks - nikotinhalten har föga betydelse. 
  • Frenja07
    Frenja07 skrev 2019-02-01 11:55:26 följande:

    Men det är ju toppen du! Måste ju betyda att det faktiskt är bra att röka under graviditet. Vill du att jag drar lite om alla de barn som jag träffat i mitt yrke som INTE mått bra av rökande mammor? Eller de som dött intrauterint mest troligt pga storrökande mammor?


    Måste ju vara någon skadad stackare med en storrökande mamma som gjort tummen ner för detta.
  • Connie07

    Kan vara svårt att sluta röka.Men barnet är viktigare än cigaretter?Gör allt du kan för att bli rökfri .Så mår du själv bättre ochså och slipper oroa dig.

  • Jw83
    Frontline skrev 2019-02-02 00:32:29 följande:

    Bra och bra vet jag inte, men det finns många andra faktorer som inte är bra..

    All skrämsel med att röka är ju sjukt då vi dom flesta som är födda på 60-70 talet som hade rökande föräldrar mår ypperligt och är väl dom som lyfter upp arbetsmarknaden just nu eller hur?Kolla in hur hur dom som är födda på 60-70 talet mår idag mot dagens barn?Tror vi med rökande mammor mår bättre än vad barnen från 90 och framåt..


    Nja. Under 60-80 talet så skedde många fler missfall, flera gånger mer fall av psd och många, många fler barn dog som små.

    Rökare vill alltid rättfärdiga sitt rökande. Min svägerska rökande under sin graviditet. Hon påstod att ? om mamma mår bra så mår barnet bra.? Hennes barn slutade växa, moderkakan slutade fungera och dom trodde att han skulle dö. Ungen skrek massor de första månaderna och har allergier. Detta är klassiska problem som man ser hos gravida rökare och barn till rökare. Trots detta så envisas hon med att hon minsann aldrig upplevt att barnet fått problem pga hennes rökning. Hon skriver gärna långa Facebook inlägg om den svåra förlossningen och om hur jobbigt hon tyckte det var. Hon fattar verkligen net att hon själv valde detta till sin son.
  • zooägaren

    Jag hoppas att ditt barn(om det överlever) blir omedelbart omhändertaget vid födseln.

    Är man inte beredd att ta abstinensbesvär själv men gladeligen utsätter ett barn för alla risker det innebär så ska man inte ha barn!


    Jag är hård , men ärlig!
  • Cis

    Tycker tonen här inte är lite väl hård. För er och mig är det självklart att man inte medvetet skadar sitt barn. Men vi vet ju inget om ts. Folk med diverse funktionsnedsättningar (typ lågbegåvade) har inte samma förmåga att förstå. Jag förutsätter att ts kanske inte förstår vad detta gör mot hennes barn, därför har också barnmorskan kanske valt att lägga sina krav på en lägre nivå. Tycker det är bra att du försöker sluta ts. Ta en vecka nu och trappa ner. Sluta sen. Du skadar ditt barn. Inte bara kanske eller om ni har otur! Du skadar barnet. Lyssna inte på folk som säger att deras föräldrar rökte och dem mår bra nu. Dom hade tur. Faktum är att dom vet inte hur mycket bättre dom hade mått om deras föräldrar inte skadat dem som bebisar. Det är inte lång tid och du kan fortsätta röka sen. Men precis som du inte stoppar en cigg i munnen på din bebis så röker du inte då bebisen bildas i din mage.

  • Kellie13
    Jw83 skrev 2019-02-05 17:23:22 följande:
    Nja. Under 60-80 talet så skedde många fler missfall, flera gånger mer fall av psd och många, många fler barn dog som små.

    Rökare vill alltid rättfärdiga sitt rökande. Min svägerska rökande under sin graviditet. Hon påstod att ? om mamma mår bra så mår barnet bra.? Hennes barn slutade växa, moderkakan slutade fungera och dom trodde att han skulle dö. Ungen skrek massor de första månaderna och har allergier. Detta är klassiska problem som man ser hos gravida rökare och barn till rökare. Trots detta så envisas hon med att hon minsann aldrig upplevt att barnet fått problem pga hennes rökning. Hon skriver gärna långa Facebook inlägg om den svåra förlossningen och om hur jobbigt hon tyckte det var. Hon fattar verkligen net att hon själv valde detta till sin son.
    fyfan va hemskt!
  • Kellie13
    zooägaren skrev 2019-02-06 07:48:29 följande:

    Jag hoppas att ditt barn(om det överlever) blir omedelbart omhändertaget vid födseln.

    Är man inte beredd att ta abstinensbesvär själv men gladeligen utsätter ett barn för alla risker det innebär så ska man inte ha barn!


    Håller med!
Svar på tråden Rökning under graviditet