• eeffbb

    Hyresrätt - Kreditupplysning

    Hej,

    1. I nästa vecka kommer en hyresvärd ta en kreditupplysning på mig då jag fått erbjudande om en lägenhet. 

    Det står på deras sajt:


    Vi gör alltid en kreditupplysning på alla blivande hyresgäster. Denna får inte visa på betalningsanmärkningar, skulder eller andra för boendet negativa referenser.

    Med skulder, tror ni dem menar blancolån eller endast hyresskulder? Jag har ingenting hos Kronofogden och ingen anmärkning, men blancolån på 3x min årsinkomst och ett par förfrågningar. Har en del som är på g till kronofogden så detta kan vara sista chansen att få en lägenhet de kommande åren. 

    2. Min blivande sambo är timanställd och har ingen taxerad inkomst från förra året då det inte har rapporterats än. Tror ni det räcker med anställningsavtal eller behöver vi borgenär? Min inkomst är preciiiis för liten för att täcka deras krav men tillsammans har vi en bra bit över. 

    Tack! 

  • Svar på tråden Hyresrätt - Kreditupplysning
  • Långbenopluto
    eeffbb skrev 2019-02-08 14:34:25 följande:
    På grund av den taxerade inkomsten på min sambo eller på grund av mina skulder? 
    Både ock. Hyresvärdar är mycket hårdare idag än för ca 10 år sedan.
  • Anonym (Praktisk)

    Skunder 3 ggr årsinkomsten. Kandiderar till lyxfällan. Hur kan man klanta sig så ?
    Och när du dessutom själv vet att det snart går till inkasso.
    Jag hade aldrig hyrt ut till dig eftersom både du och jag vet att du inte kan betala.


    ">

Svar på tråden Hyresrätt - Kreditupplysning