• Maymi

    Det här med jämlikhet!

    Ny här på familjeliv och har läst några trådar där ämnet ofta går över i jämlikhet.

    Jag är föräldraledig och kan sakna diskussionerna i fikarummet så jag testar gärna att diskutera här.

    Jag skulle säga att jag tycker samhället ska vara jämlikt, kvinnor och män ska ha samma värde. Jag ser dock att kvinnor och män kan vara olika och det måste vi få vara.

    Det verkar som att många män är trötta på att snacka om detta och blir lite arga emellanåt. Jag undrar varför det blir så?

  • Svar på tråden Det här med jämlikhet!
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (pel) skrev 2019-03-13 12:56:47 följande:
    Eftersom inlägget jag svarade på handlade om att kvinnor inte bör få någon speciell hjälp för att komma fram utan måste jobba hårt och mätas med männen efter förmågor, och inte kön, och om det inte hjälper, så får jag nog säga första.
    Mätas med männen, tje kvinnor måste ofta vara dubbelt så duktiga för att nå samma framgång som män. Tänk om det vore så väl att vi bara behövde vara lika bra.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (pel) skrev 2019-03-13 12:56:47 följande:
    Eftersom inlägget jag svarade på handlade om att kvinnor inte bör få någon speciell hjälp för att komma fram utan måste jobba hårt och mätas med männen efter förmågor, och inte kön, och om det inte hjälper, så får jag nog säga första.
    Anonym (pel) skrev 2019-03-13 10:55:55 följande:
    var skrev jag att just jag tycker att det är rätt medicin?
    jag försökte förklara varför det inte alltid funkar att den som kan mest får jobbet. Inlägget handlade om det. Man kommer inte alltid fram lättare som kvinna bara för att man jobbar hårt och ser till att ha rätt eller bättre kompetenser.
    för att
    Anonym (pel) skrev 2019-03-12 21:37:14 följande:
    Visst, kanon, men om är det att det inte blir den som kan mest, eller ens blir en kandidat för jobbet, för att någon man känner en kompis, som brukar vara en man, som får jobbet istället för att en rättvis mätning ens äger rum. En idé för att då få in fler kvinnor är genom kvotering.
    men problemet kontakter går före kompetens som orsakat problemet kvinnor får inte chansen att mäta sig med männen är inte det största problemet?
    Är problemet att kompisen oftast är en man?
  • Maymi
    Anonym (Hanna) skrev 2019-03-13 06:06:54 följande:

    Måste man "acceptera" skillnader på gruppnivå? Kan man inte likaväl acceptera skillnader på individnivå och acceptera olika livsval oavsett kön?


    Jo det var så jag menade men skrev att vi är också olika som människor och det måste med accepteras.
  • Maymi
    sextiotalist skrev 2019-03-13 08:40:31 följande:

    OK, varför ska jag som kvinna, för att jag är född som kvinna, vara en omvårdande person, tycka det är sååå sött med barn.

    Ja, jag är kvinna, men mina intressen är inte traditionellt kvinnliga, jag har alltid gillat teknik, matematik och sådant mer än att leka med dockor (barnkunskap är det enda ämne, förutom gymnastik, jag hade trea i, matte och fysik femma). Jodå jag fick flera gånger höra att jag inte skulle läsa till civilingenjör eftersom jag var kvinna, varför inte sjuksköterska istället (skulle bli katastrof)


    Det var inte i närheten av vad jag menade, det ser jag kanske inte som de skillnaderna. Det tänker jag mer handlar om att vi är olika som människor och inte som kön. Det var någon mer som missuppfattat mig så jag kanske inte uttryckte det tydligt. Det jag menar med skillnader mellan kön är det rent biologiska, att vi har olika kroppar som är skapade lite olika. Typ kvinnor föder barn, män är generellt starkare fysiskt, män får generellt lättare orgasm. Det andra du pratar om det jag som skillnader mellan människor och inte kön. Förstår ni vad jag menar?
  • demokrati1995
    Maymi skrev 2019-03-13 15:16:45 följande:

    Det var inte i närheten av vad jag menade, det ser jag kanske inte som de skillnaderna. Det tänker jag mer handlar om att vi är olika som människor och inte som kön. Det var någon mer som missuppfattat mig så jag kanske inte uttryckte det tydligt. Det jag menar med skillnader mellan kön är det rent biologiska, att vi har olika kroppar som är skapade lite olika. Typ kvinnor föder barn, män är generellt starkare fysiskt, män får generellt lättare orgasm. Det andra du pratar om det jag som skillnader mellan människor och inte kön. Förstår ni vad jag menar?


    Kvinnor har lättare att få en sexpartner får man inte glömma och därmed finns det någon chans på orgasm vid varginal sex.
  • Maymi
    demokrati1995 skrev 2019-03-13 15:21:55 följande:

    Kvinnor har lättare att få en sexpartner får man inte glömma och därmed finns det någon chans på orgasm vid varginal sex.


    Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?
  • Anonym (pel)
    KlunsSmurfen skrev 2019-03-13 13:37:00 följande:
    Anonym (pel) skrev 2019-03-13 10:55:55 följande:
    var skrev jag att just jag tycker att det är rätt medicin?
    jag försökte förklara varför det inte alltid funkar att den som kan mest får jobbet. Inlägget handlade om det. Man kommer inte alltid fram lättare som kvinna bara för att man jobbar hårt och ser till att ha rätt eller bättre kompetenser.
    för attmen problemet kontakter går före kompetens som orsakat problemet kvinnor får inte chansen att mäta sig med männen är inte det största problemet?
    Är problemet att kompisen oftast är en man?
    Problemet är att män hjälper andra´män att få jobben istället för att rättvist mäta de människor mot varandra i sina kunskaper och förmågor oavsett om de är kvinnor eller män.
  • Anonym (pel)
    Maymi skrev 2019-03-13 18:44:31 följande:
    Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?
    gissar att han//hon menar att männen kanske inte ens får chansen till något sex alls och därför har kvinnor större chans att få vandra på vägen till en orgasm
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (X) skrev 2019-02-28 22:21:52 följande:
    De som anser att män inte ska behöva ta ansvar för sitt sexliv kan starta en fond för dessa karlar, så slipper vi andra betala.
    Lösningen är juridisk abort.

    Underhåll ska bara kunna utkrävas då båda föräldrarna vill ha sin avkomma. 
    Mödrar som insemineras som singlar och mödrar som nekar mannen abort ska inte ha någon rättighet att sno åt sig skattemedel.

    Det är så enkelt.
  • Anonym (Mac)
    Anonym (Signatur) skrev 2019-04-23 05:10:34 följande:

    Lösningen är juridisk abort.

    Underhåll ska bara kunna utkrävas då båda föräldrarna vill ha sin avkomma. 

    Mödrar som insemineras som singlar och mödrar som nekar mannen abort ska inte ha någon rättighet att sno åt sig skattemedel.

    Det är så enkelt.


    Så, varje samlag skall alltså föregås av ett besök hos jurist så att det kan fastslås genom kontrakt att båda var med på att de ville ta hand om ev. avkomma? Hur skall vi annars kunna vara säkra på att inte någon ljuger om hen ångrar sig?
  • Konservativ
    Anonym (Eh!) skrev 2019-03-13 13:35:12 följande:
    Mätas med männen, tje kvinnor måste ofta vara dubbelt så duktiga för att nå samma framgång som män. Tänk om det vore så väl att vi bara behövde vara lika bra.
    Starta eget företag. Anställ bara kvinnor (enkelt eftersom de är dubbelt så bra). Gör enorma vinster. Bli miljardär. Lycka till.
Svar på tråden Det här med jämlikhet!